Vodafone nu renunță și continuă la instanța supremă litigiul cu ANCOM pentru plafonul consumului de date în roaming

Vodafone nu renunță și continuă la instanța supremă litigiul cu ANCOM pentru plafonul consumului de date în roaming
scris 13 oct 2017

Vodafone România, al doilea operator local de telefonie mobilă, a atacat la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) o decizie prin care compania a fost amendată cu 100.000 de lei pentru că nu a aplicat plafonul financiar sau de volum maxim care limitează consumul de date în roaming la costul implicit de 50 euro/lună (fără TVA) sau la un alt nivel ales de utilizatori dintre cele puse la dispoziție de propriul furnizor. Sancțiunea a fost aplicată de Autoritatea de Reglementare în Comunicații (ANCOM) în octombrie 2016.

În luna aprilie, Curtea de Apel București a respins contestația Vodafone.

Urmărește-ne și pe Google News

Stabilit prin Regulamentul Uniunii Europene 531/2012, plafonul maxim trebuie aplicat de furnizorii care furnizează servicii de date în roaming tuturor utilizatorilor acestor servicii, inclusiv celor care au optat pentru pachete/extraopțiuni care conțin resurse de date în roaming.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Plafonul maxim a fost stabilit pentru a-i proteja pe utilizatori de șocul facturilor mari pe care îl poate genera consumul de date în roaming.

Acțiunea de control derulată de ANCOM în urma unei sesizări primite în cursul anului 2016 a arătat că Vodafone Romania nu a aplicat și nu a pus la dispoziție cel puțin un plafon financiar sau de volum maxim pentru serviciile de comunicații de date în roaming în cazul mai multor categorii de abonați.

Orange, Vodafone și Telekom și-au împărțit contul Hidroelectrica și vor încasa 2,3 milioane de euro CITEȘTE ȘI Orange, Vodafone și Telekom și-au împărțit contul Hidroelectrica și vor încasa 2,3 milioane de euro

Neaplicarea plafonului de date în roaming încalcă dispozițiile din Regulamentul 531/2012 și constituie contravenție conform OUG 111/2011.

“Operatorul trebuie să restituie celor două categorii de abonați mai sus menționați, la cerere, în condițiile legii, orice sumă achitată de aceștia peste nivelul de 50 de euro/lună (fără TVA) pentru consumul de date în roaming efectuat începând cu data de 1 iulie 2012 și până în prezent. Au dreptul la restituirea sumelor plătite în plus inclusiv cei care la data cererii nu mai dețin calitatea de abonați ai Vodafone”, se arăta într-un comunicat al ANCOM din 5 octombrie 2016.

Procedura pe care utilizatorii o pot urma pentru a obține restituirea acestor sume trebuie afișată de operator pe paginea proprie de internet, la secțiunea Roaming, iar cele două categorii de abonați afectați trebuie informați individual despre posibilitatea de a primi aceste sume în condițiile legii.

Potrivit Regulamentului 531/2012, utilizatorii care călătoresc în străinătate au dreptul să beneficieze de un “plafon” financiar implicit la utilizarea serviciului de date în roaming (inclusiv internet mobil), dincolo de care accesul la acest serviciu este blocat automat, cu excepția cazurilor in care clientul își exprimă explicit consimțământul pentru continuarea utilizării serviciilor și depășirea plafonului.

Pentru a evita șocul facturilor mari rezultate din utilizarea serviciilor de date în străinătate, în cazul în care utilizatorii nu optează explicit pentru un alt plafon din oferta comercială a operatorilor sau nu renunță în mod expres la plafonul implicit, operatorii au obligația să aplice automat plafonul financiar implicit, a cărui valoare este de 50 euro/lună (fără TVA), sau un plafon exprimat în volum de date care corespunde unei sume de maximum 50 de euro/lună (fără TVA).

Vodafone nu se lasă și face apel în procesul în care un client a obținut daune morale de 3.000 lei CITEȘTE ȘI Vodafone nu se lasă și face apel în procesul în care un client a obținut daune morale de 3.000 lei

În plus, operatorii au obligația să avertizeze utilizatorii, prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, atunci când valoarea consumului înregistrat atinge 80% din plafonul financiar sau de volum maxim, precum și atunci când valoarea stabilită prin plafon este consumată.

Mesajul care semnalează consumarea cantității de trafic inclusă în plafon trebuie să conțină și informații cu privire la procedura ce trebuie urmată pentru a beneficia în continuare de servicii de date în roaming, precum și costurile suplimentare per unitate de consum.

Dacă utilizatorul nu urmează această procedură, serviciul de roaming de date trebuie sistat de operator.

Într-un alt dosar, Vodafone România a obținut la Curtea de Apel București, spre finele lunii octombrie 2016, suspendarea aplicării măsurilor cu efect retroactiv impuse de ANCOM privind sancționarea neaplicării plafonului maxim la internet mobil în roaming, până la soluționarea definitivă a cererii de anulare a deciziei.

Astfel, CAB a dispus, până la soluționarea definitivă a cererii de anulare a deciziei, suspendarea măsurilor cu efect retroactiv impuse de ANCOM, respectiv obligația de a restitui, la cerere, orice sumă achitată peste 60 euro (TVA inclusă) pentru serviciile de comunicații de date în roaming pe planuri alternative de roaming, precum și obligația publicării și menținerii pe website-ul Vodafone România a procedurii pe care utilizatorii o pot urma pentru a obține restituirea sumelor mai sus menționate.

Clienții Vodafone România au acces la aplicațiile de social media și video fără a consuma date din abonament CITEȘTE ȘI Clienții Vodafone România au acces la aplicațiile de social media și video fără a consuma date din abonament

De asemenea, este suspendată și obligația de a informa prin mijloace individuale utilizatorii finali despre posibilitatea de a obține restituirea sumelor mai sus menționate.

Dosarul se află la Înalta Curte de Casație și Justiție, primul termen nefiind programat.

Vodafone România a anunțat, într-un comunicat din octombrie 2016, că va respecta, în condițiile legii, obligația de notificare a clienților pentru consumul de date în roaming pe planuri tarifare alternative, obligație care a fost menținută deocamdată de către instanță.

În replică, ANCOM susține că instanța a recunoscut, prin admiterea în parte a cererii, caracterul de practica ilegală sancționată de instituție și va solicita, în cadrul dosarului pe fond, atât încetarea practicii ilegale, cât și restituirea prejudiciului către consumatorii afectați.

Vodafone România este al doilea operator local de telefonie mobilă după numărul de clienți și cifra de afaceri, după Orange România.

viewscnt
Afla mai multe despre
vodafone
ancom
roaming
litigiu
instanta
amenda