Farmaciile „low cost” își momesc clienți cu prețuri mici la câteva produse eliberate fără prescripție medicală foarte cunoscute, iar conceptul pe care îl promovează este fals, deoarece prețurile medicamentelor pe bază de rețetă sunt fixe, stabilite de Guvern, afirmă Iulian Trandafir, directorul general al Farmexpert, al doilea distribuitor de medicamente din România.
Conceptul de farmacie low cost a fost introdus pentru prima dată în București de Belladonna, o rețea de circa 100 de farmacii, și adoptat apoi și de Help Net, care și-a transformat o serie de unități în Help Net Convenabil, și de Sensiblu, care a procedat la fel sub brandul Punkt.
„Nu există farmacii low cost, ne folosim de acest concept, dar este fals. În ceea ce privește marketingul asta dovedește că suntem într-o fază incipientă, primară, de mers în patru labe. Nicăieri în lume niciun lanț nu se poziționează low cost, ci după serviciile farmaceutice pe care le oferă. O farmacie nu se poate poziționa low cost, nu are cum. Spre deosebire de SUA, în România, și în Europa, oferta unei farmacii este limitată de lege la medicamente, OTC și cosmetice. Prețurile medicamentelor cu prescripție sunt stabilite de Guvern, și aici presiunile sunt foarte mari pe marje. Farmaciștii nu pot trăi din medicamentele cu rețetă, iar acestea reprezintă 80% din vânzări”, a declarat Iulian Trandafir într-o conferință despre retailul farma.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În aceste condiții, farmaciile se bazează pe OTC pentru marje și marketing, pentru că au prețuri libere.
„O farmacie nu se poate poziționa low cost cu toate produsele pe care le are, ci doar cu o serie de produse extrem de cunoscute din gama OTC, dar nici pe acestea nu le poate vinde la jumătate de preț față de vecini, pentru că nu ar rezista. Acum depinde de evoluția consumatorului cât va dura această segmentare, când se vor opri și se vor orienta către pacient”, mai spune Trandafir.
Mihaela Ungureanu, director al farmaciilor Dona, spune că farmacia este văzută ca o necesitate și alegerea ei se face după criterii precum proximitate, preț, disponibilitatea produsului, profesionalismul farmacistului și calitatea serviciului.
„Brandul este important, este încrederea și recunoașterea pacientului și garantul calității”, arată Ungureanu.
Retailul farmaceutic din România este reprezentat de peste 8.200 de farmacii, număr constant în ultimii ani, ca urmare a limitării extinderii impusă prin legea farmaciei. Acestea își împart o piață de 2,3 miliarde euro, potrivit datelor Cegedim.
Reducerea prețurilor la medicamentele eliberate pe bază de rețetă, aplicată la 1 iulie, a determinat o scădere cu 4,8% a valorii pieței farmaceutice totale (spitale plus farmacii) anul trecut.
Segmentul de retail (farmacii) a înregistrat un recul cu 5,8% a vânzărilor, scăderea de 10,5% înregistrată de medicamentele eliberate pe bază de rețetă fiind doar parțial compensată de creșterea cu 14,9% pe segmentul produselor eliberate fără prescripție (OTC).