Serviciile medicale de second opinion este o nișă aflată în continuă creștere în România, 70% dintre pacienții care le accesează sunt cazuri oncologice, iar peste 50% vor o a doua opinie de la medici din străinătate, a declarat pentru Profit.ro Ana Maria Marian, managing partner al Intermedicas, prima clinică specializată de pe piața locală, înființată în urmă cu cinci ani.
”Fiecare când avem o problemă ne sunăm rude, prieteni dacă știu un doctor bun. Noi am vrut să instituționalizăm tot acest proces într-o clinică de second opinion care are parteneriate cu medici specializați din țară și din străinătate. (…) Preferința lor de obicei este nu vreau în România, dar pe unii îi convingem că au cea mai bună soluție aici”, a spus Ana Maria Marian.
Cele mai accesate specialități sunt oncologia, neurologia, cardiologia, pediatria, bolile rare sau cazurile care nu au putut fi diagnosticate.
Mai mult de jumătate vor să aibă o părere din străinătate, iar 70% dintre pacienții care merg în afara țării aleg Germania, Anglia, Franța și Austria.
”Pacienții care vin la noi nu au diagnosticul neapărat greșit, ci sunt subinvestigați, nu există o abordare multidisciplinară care să caute cauza și nu să trateze simptomul. Rezultatele testelor în străinătate sunt emise mai rapid decât în România sau doctorii de acolo folosesc medicamente care în România nu există sau nu sunt folosite”, explică Ana Maria Marian.
Pentru cei care nu au bani să meargă în străinătate, Intermedicas are parteneriate cu 12 medici străini care vin, consultă și fac chirurgie în România.
”Am pornit de la ideea că nu pentru toți oamenii este accesibil să meargă în străinătate și aducem noi doctorii aici. Avem 12 medici în program din diferite țări și specialități. Ei consultă la sediul Intermedicas și apoi operează în spitale cu care colaborăm, unde închirem sălile de operații. Medicul nostru și pacientul nostru beneficiază de serviciile de acolo, inclusiv terapie intensivă. Prețurile sunt poate mai mari decât în România, dar sunt mult mai mici dacă ar fi efectuate în afară de aceeași doctori. Facem cam trei intervenții pe lună”, a arătat Ana Maria Marian.
Ea a a dat exemplu cazurile de ortopedie care sunt operate la Euroclinic și chirurgia cardiacă care este realizată la Monza.
Intermedicas are parteneriate cu 100 de spitale și clinici, din care 15 unități private din România (Regina Maria, MedLife, Ponderas, Monza, etc), dar și spitale de stat.
”În afară lucrăm și cu centre universitare mari, dar și cu clinici private și centre de nișă. În Germania există foarte multe clinici nișate precum diabetologia pediatrică (diabetolog, nutriționist, psiholog, recuperare)”, a mai arătat Marian.
Un raport medical de second opinion costă 900 lei și cuprinde consultația inițială care se face de către managerul de caz al Intermedicas, un sumar al istoricului medical, traducerea, etc, iar o consultație la profesorii străini costă în medie 150 de euro.
În ceea ce privește chirurgia, prețurile pornesc de la 1.000 - 2.000 euro, iar tratamentele complexe pot costa în medie 10.000- 20.000 euro, cu un maxim de 100.000 euro.
Ana Maria Marian spune că cele mai scumpe tratamente intermediate de Intermedicas au fost ale unor persoane rănite în Colectiv și transferate în Israel, de 400.000-500.000 euro.
Intermedicas colaborează și cu instituții financiare care pot acorda finanțare pacienților, dar și cu fundații din România și din Franța. Aceasta din urmă asigură toate costurile operațiilor pentru copii români cu probleme cardiace.
În ceea ce privește selecția medicilor, Intermedicas îi analizează după criterii academice, expertiză, recomandările pacienților sau ale altor medici, iar în străinătate după topuri oficiale realizate de lumea medicală, care țin cont de numărul pacienților tratați, patologia, reușita tratamentelor.
Intermedicas a lansat și un serviciu corporate pe bază de abonament destinat în principal expaților sau top managementului companiilor, și a ajuns în prezent la peste 350 de abonați. Compania are 10 medici angajați special pentru aceste servicii.
Intermedicas a fost înființată în urmă cu cinci ani de medicul neurolog Dan Mitrea, care la finalul anului 2013 a atras în acționariat trei foști manageri ai Regina Maria: Sergiu Neguț, Ioana Elisei și Ana Maria Marian.
Anul trecut, compania a avut o cifră de afaceri de 1,3 milioane lei și estimează că va încheia 2015 cu o creștere de 50%.
”Am avut o creștere de 30% a numărului de pacienți, iar cifra de afaceri crește cu 50% de la an la an. Eu sunt foarte optimistă și cred că acest business va crește, pentru că e o nișă unde nu mai e nimeni și care este foarte necesară pentru pacienți”, a mai spus Ana Maria Marian.