Aproximativ 80% dintre adolescenții din medul rural și alte comunități dezavantajate își doresc să ajungă la facultate, dar peste un sfert dintre ei se tem că nu vor obține diploma de bacalaureat. Unu din trei se teme că familia nu-l va putea sprijini financiar, cei mai mulți dintre aceștia luând în calcul să muncească în paralel cu studiile universitare, arată un sondaj realizat de fundația World Vision România. Facultățile care le asigură o carieră în Poliție, Jandarmerie sau Armată îi atrag în cea mai mare măsură pe adolescenții aflați în această situație.
„World Vision România a întrebat elevii din mediul rural cum își văd șansele de-a intra la facultate. Legat de ce i-ar putea împiedica să ajungă în învățământul universitar, peste 46% sunt îngrijorați că nu vor lua examenele necesare pentru admitere, iar 28% dintre tineri sunt îngrijorați în particular că nu vor lua Bacalaureatul. Elevii respondenți sunt în clasele a XI-a și a XII-a, parte din programul Vreau în clasa a 9-a derulat de Fundație”, transmit oficialii World Vision într-un comunicat dat publicității duminică, potrivit News.ro.
Sondajul realizat de organizație arată că 41,7% dintre liceenii chestionați au temeri legate de noua structură propusă în Proiectul Legii Învățământului Preuniversitar care va măsura competențele de la mai multe discipline, în timp cd 20,4% admit că nu înțeleg ce le predau profesorii de la clasă, 17,5$ spun că nu au suficient timp ca să învețe pe cont propriu și 13,3% spun că nu au bani pentru a face meditații la disciplinele de examen.
„Mai bine de 34% dintre respondenți spun că familiile nu-i vor putea susține financiar la facultate. Tot legat de situația materială, aproape 78% dintre adolescenți sunt îngrijorați de nivelul tot mai ridicat al prețurilor. Alți 14% se tem că nu vor găsi loc la cămin, iar costurile pentru o chirie sunt prea mari raportat la bugetele lor. Din rândul celor care vor să meargă la facultate (majoritari), cei mai mulți se bazează pe forțele proprii și abia apoi pe sprijinul de la universități. Concret, 70% plănuiesc să se angajeze pe perioada studiilor universitare. În același timp, mai puțin de jumătate din tinerii din mediile dezavantajate speră să se poată baza pe bursele oferite de universități”, mai arată concluziile sondajului.
Potrivit acestora, aproape 28% dintre adolescenți intenționează să se angajeze dacă nu vor reuși să intre la facultate, alți peste 23% dintre respondenți se vor îndrepta către un curs de calificare, 12,7% și-ar deschide o afacere, iar 11,4% ar pleca în străinătate. Peste 19% dintre tineri spun că nu știu ce vor face în cazul în care nu vor intra la facultate.
Alegerea domeniului de studii este strâns legată de pasiunea pentru domeniul ales ( pentru 86,3% dintre respondenți), alte criterii luate în calcul fiind: asigurarea, după absolvire, a unei profesii care să le acorde un viitor sigur (81%); existența unor burse de burse de studiu (34.6%) și existența cât mai multor locuri la buget (30%).
În ceea ce privește profilul facultăților pe care vor să le urmeze liceenii din medii defavorizate, acesta este: poliție/jandarmerie/academia militară (30,6%), medicină sau domenii asociate (19%), informatică/inginerie (16,5%), drept (16%), psihologie (15,5%), științe socio-politice (15%) asistență socială (9,2%), limbi străine (8,7%), arte (6,8).
Sondajul printre elevii și studenții din mediul rural a fost derulat în luna septembrie 2022. Peste 300 de elevi și studenți din satele României, parte din programul Vreau în clasa a 9-a, au răspuns chestionarului World Vision România.
România este pe ultimul loc în UE la numărul de tineri absolvenți de studii superioare (sub 25% în 2021) față de media europeană de peste 40%. Totodată, analizele realizate de Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării evidențiază că cei mai mulți dintre tinerii care ar putea să meargă la facultate se pierd în ultimul an de liceu. Din generația care a început clasa a XII-a în anul școlar 2017-2018, doar 41% erau admiși la facultate în toamna următoare.
Comparativ, 76% dintre absolvenții programului ”Vreau în clasa a 9-a” al Fundației World Vision România au ajuns în această toamnă la facultate; ceilalți și-au găsit un loc de muncă, s-au înscris la diferite cursuri de formare/calificare sau se pregătesc pentru a încerca să intre la facultate anul viitor. Din consultările realizate de fundație, cel mai important sprijin pentru tineri în vederea admiterii la facultate este reprezentat de meditații, sesiunile de mentorat și de educație non-formală, mai transmite organizația.