Punctajul secret și discreționar, cu încălcarea jurisprudenței CJUE, la evaluarea unei firme care solicită înregistrarea în scop de TVA, dificultățile generate de formularul 394, prin care plătitorii de TVA trebuie să declare toate operațiunile efectuate, și obligarea PFA de a se plimba la ghișee cu chitanța care atestă plata CASS sunt principalele probleme reclamate de companii în relația cu statul, relevă un raport preliminar. La acestea se adaugă Declarația 392b privind livrările de bunuri, prestările de servicii și achizițiile efectuate de PFA și condițiile impuse pentru crearea unei firme, considerate greoaie și cronofagă.
Reclamațiile au fost primite de către membrii Comisiei guvernamentale "de tăiat hârtii", a cărei înființare a fost anunțată în exclusivitate de Profit.ro la începutul lunii februarie.
Concret, conform raportului preliminar redactat de membrii comisiei, "celebrul" deja formular 088 de înregistrare în scopuri de TVA este problema reclamată de cei mai mulți oameni de afaceri, aceștia acuzând punctajul secret și discreționar folosit la evaluarea unei firme, cu încălcarea jurisprudenței Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) și cu probleme reale în practică. Solicitarea mediului de afaceri este ca această declarație să fie eliminată.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Formularul 394, prin care plătitorii de TVA trebuie să declare toate operațiunile efectuate, este prezentat ca având dificultăți reale de implementare și fiind dificil de corelat și de realizat în mod corect. Oamenii de afaceri solicită simplificarea declarației și eliminarea câmpului CNP, introdus din acest an.
Persoanele fizice autorizate (PFA) ridică problema chitanței care atestă plata contribuție de sănătate, mai exact faptul că, după efectuarea plății, chitanța trebuie dusă la Casa de Asigurări de Sănătate, când, mult mai ușor, ar putea fi transmisă direct de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de la ghișeu. Din acest motiv, PFA-urile solicită transmiterea de către ANAF a chitanței către CNAS în mod automat.
Declarația 392b privind livrările de bunuri, prestările de servicii și achizițiile efectuate de PFA este pe locul 4 în topul reclamațiilor primite de Guvern din partea mediului de afaceri, fiind considerată inutilă pentru PFA care nu încasează TVA înregistrat la impozit fix, forfetar. Solicitarea PFA pentru rezolvarea problemei este clară: eliminarea formularului.
Pe ultimul loc în acest top 5 al reclamațiilor mediului de afaceri este procedura de înființare a unei firme, considerată la acest moment ca fiind una greoaie și cronofagă, deci care consumă mult timp. Investitorii solicită ca procedurile de înregistrare a unei firme să poată fi derulate online, prin mijloace electronice, fără alte reguli birocratice.
Membrii comisiei guvernamentale au gândit, în acest raport intermediar, și un top 5 al reclamațiilor primite din partea persoanelor fizice, principala problemă invocată fiind taxa impusă pentru eliberarea cărții de identitate și faptul că reînnoirea documentului presupune aceleași acte chiar dacă acestea nu s-au modificat între timp. Solicitarea în acest caz este eliminarea taxei și preluarea actelor din bazele de date.
CITEȘTE ȘI Atac în forță împotriva evaziunii: Guvernul va înființa structuri de poliție judiciară fiscală în unități ale ParchetuluiTimbrul fiscal este acuzat că îngreunează procesele administrative, motiv pentru care este solicitată eliminarea acestuia sau asigurarea posibilității de a fi achitat online, nu cumpărat de la ghișeul Poștei ca în prezent.
Șoferii s-au mobilizat la rândul lor și au transmis Guvernului că sunt nemulțumiți de procedurile administrative birocratice pe care trebuie să le parcurgă atunci când sunt amendați și că Fiscul ar trebui să fie cel care să trimită dovada plății la Poliție, fără ca șoferul să mai fie obligat să ia chitanța de la ghișeul ANAF și să o expedieze la secția de poliție. Ei solicită totodată ca procesul-verbal să fie transmis către secția de poliție de la domiciliu, nu de la locul săvârșirii contravenției.
Cazierul judiciar ocupă locul 4 în ierarhia reclamațiilor primite de Guvern din partea persoanelor fizice, fiind arătat că presupune o procedură cronofagă și care îngreunează procesele administrative. Solicitarea este ca instituțiile/structurile care au nevoie să verifice cazierul judiciar să o poată face direct, în sistemul de date, pe baza unui simplu consimțământ al cetățeanului, fără a-l mai obliga pe acesta să obțină singur de fiecare dată documentul.
Pe ultima poziție în acest tip se află dosarul de înmatriculare auto, mai exact faptul că procedura care trebuie parcursă la Serviciul înmatriculări auto durează aproximativ 4-6 zile, fiind greoaie și costisitoare. Din acest motiv, solicitarea este ca procedura să fie simplificată.
Șeful Cancelariei premierului, Dragoș Tudorache, a declarat pentru Profit.ro că toate aceste reclamații sunt analizate, iar problema formularului 088 de înregistrare în scop de TVA este în atenția Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
"La persoane juridice, pe primul loc este vestitul formular 088, care, oriunde de ne întoarcem, cu oricine discutăm, toată lumea ne spune de acest formular 088. El este în analiza ANAF deja de câteva săptămâni. Există niște rațiuni. Trebuie să fim foarte atenți să nu cădem în cealaltă extremă, deci să nu uităm că, până acum câțiva ani, ne plângeam cu toții de nivelul evaziunii fiscale și eram conștienți de circuitele de facturi false și de evaziune create tocmai prin firmele de apartament care se autorizau și își luau dreptul de TVA cu un singur obiectiv, cel de a sifona bani. Deci, să nu cădem dintr-o extremă în alta. Asta nu înseamnă că trebuie să fim iraționali și să cerem lucruri sau să îngreunăm anumiți pași fără un motiv", a spus șeful Cancelariei.
CITEȘTE ȘI V-a expirat contractul pentru sediu sau durata de funcționare a firmei? Fiscul vă poate bloca afacereaEl a explicat care este și procedura de lucru la nivelul Comisiei "de tăiat hârtii": reclamațiile cu un număr mare de susțineri sunt trimise imediat ministerelor pentru a fi analizate.
"Avem două metode de lucru: pe de-o parte, ne uităm la ce vine pe site - și am agregat deja cele care au cel mai mare număr de solicitări, pentru că există o suprapunere destul de mare pe anumite tipuri de sesizări - și luăm fiecare sesizare care adună un număr mare de susțineri - deci este cert că mulți cetățeni consideră acolo că e un element de simplificare care poate fi făcut - și le dăm în lucru imediat ministerelor, să vedem dacă se pot face sau nu. Trebuie să fim foarte bine înțeleși și realiști: sunt elemente de simplificare care pot fi făcute, pentru că, într-adevăr, sunt documente care fie sunt cerute de mai multe ori, fie pot fi obținute din altă parte, dar sunt și proceduri prevăzute într-o lege și, atunci, nu le putem schimba. Practic, aceste sesizări le luăm, le discutăm cu ministerele, să vedem care este simplificare pe care o putem face. Cealaltă direcție este cea pro-activă, unde am solicitat ministerelor ca ele însele să-și facă analize interne și să vină chiar ele cu propuneri. Pot să dau deja un prim exemplu de la Ministerul Agriculturii, unde deja domnul ministru Irimescu, prin ordin de ministru, a eliminat o adeverință sau un certificat care era cerut fermierilor, pentru că, din analizele colegilor de la minister, s-a considerat că nu era o adeverință necesară", arată șeful Cancelariei guvernamentale.
În urmă cu două săptămâni, Guvernul a deschis o platformă online, la adresa maisimplu.gov.ro, prin care oamenii de afaceri și persoanele fizice pot transmite autorităților atât problemele birocratice cu care se confruntă în relația cu administrația, cât și propunerile de simplificare prin eliminarea anumitor acte.
Decizia a fost luată după ce autoritățile au constatat că, potrivit unui document obținut de Profit.ro, costurile administrative au însumat, în 2013, aproximativ 3 miliarde de euro (2,1-2,2% din PIB-ul aferent acelui an).