Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere un proiect de Hotărâre privind aprobarea notei de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Tren Metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida - Etapa I A Sistemului De Transport Metropolitan Rapid Cluj Magistrala I De Metrou Și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea - Componenta 1, Magistrala I de Metrou”, din județul Cluj. Proiectul este estimat la 5,66 miliarde lei, inclusiv TVA.
Proiectul se va derula prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020/ Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR) 2021-2027/ Programul Operațional Transport (POT) 2021-2027, arată news.ro.
Investiția ar putea fi finanțată și prin alocații de la bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor și alocații de la bugetul local prin UAT Municipiul Cluj-Napoca și UAT Comuna Florești.
În urma implementării proiectului, este planificată realizarea a aproximativ 15 km de linie de transport public de călători, de mare capacitate, rapid, precum și realizarea a 14 stații de călători pe linia susmenționată, inclusiv a unui depou pentru întreținerea materialului rulant.
CITEȘTE ȘI Start Black Friday! Care sunt produsele SensoDays de 5 stele la preț de 3 steleMetroul va pleca din centrul comunei Florești, cea mai mare comună din România, cu o populație estimată la 70.000-80.000 de locuitori, și va ajunge până în centrul orașului Cluj-Napoca, pe o distanță de aproape 15 km. În etapa a doua este prevăzută extensia spre cealaltă comună limitrofă a Clujului, Gilău, care este după Florești, iar metroul va asigura o alternativă importantă la transportul rutier.
"Valoarea totală a proiectului de investiții este de 5.669.949.835 lei, inclusiv TVA. Durata de realizare (execuție) a proiectului de investiții este de 84 de luni", arată documentul.
Obiectivul general al proiectului îl reprezintă crearea unui sistem de transport public de călători, rapid și cadențat (viteza comercială 40 km/h, interval de circulație 90 secunde), cu o capacitate corespunzătoare (9.000-15.000 pasageri pe oră și sens), pe axa vest-est a Municipiului Cluj-Napoca (aproximativ 15 km, 14 stații), care să transporte pasagerii în condiții de siguranță și confort.
La faza următoare, studiul de fezabilitate, se va stabili coridorul de expropriere pe baza căruia se va reglementa situația juridică a terenurilor/construcțiilor.
CITEȘTE ȘI Transformările orașului: Noua tinerețe a fabricilor vechi sau cum devin acestea spații urbane moderneAxa de transport public est-vest, deservită cu autobuze și troleibuze este suprasaturată, arată documentul, fiind înregistrate volume de 4.000-6.000 pasageri pe oră și sens pe tronsonul central, limită de la care este oportună construcția unui transport de tip metrou / metrou ușor, adică realizarea unui sistem de transport cu o capacitate crescută pe axa est-vest, spun autorii proiectului.
"Creșterea calității vieții nu se poate realiza atâta timp cât locuitorii din zona metropolitană folosesc preponderent autoturismul propriu și se ajunge în situația depășirii capacității de circulație a străzilor și intersecțiilor. Doar prin oferirea unei alternative de transport în comun modern, sigur și rapid, cetățenii vor alege să renunțe la autoturismul propriu și să utilizeze transportul în comun", se mențioenează în proiect.
Potrivit proiectului, municipiul Cluj-Napoca este primul oraș ca mărime din România (după București) și cu cea mai dinamică creștere a populației.
"Rețeaua stradală existentă a municipiului Cluj-Napoca și implicit rețeaua de transport nu poate asigura necesarul pentru dinamica socio-economică, fapt care a condus în ultimii ani la accentuarea fenomenului de congestie a traficului nu doar pe axa principală de traversare a municipiului Cluj-Napoca, est-vest, vest-est, dar și pe căile de acces spre/dinspre municipiu din localitățile limitrofe ale municipiului Cluj-Napoca", spun autorii proiectului.
CITEȘTE ȘI Avantaj Client 8.087 euro TVA inclus pentru Sprinter 314 CDI Furgon, 11 mc, cu tracțiune față. Îndreaptă-te spre reușită!Punctele principale de interes ce trebuie deservite de către viitorul traseu de metrou, pe axa vest-centru-est, sunt: Centrul zonei de sud a Comunei Florești – Spitalul regional de urgență – Centrul Comercial Vivo - Cartierul Mănăștur – Centrul Municipiului Cluj-Napoca – Aurel Vlaicu/Pod IRA, rezultând astfel un coridor de analiză în lungime de aproximativ 14,4 km. Noul punct de oprire de la podul IRA va asigura conexiunea cu trenul metropolitan, care va utiliza infrastructura de cale ferată existentă.
În ceea ce privește conexiunea cu aeroportul, care era înainte de pandemie într-o extindere constantă în ceea ce privește numărul de pasageri, aceasta se va realiza într-o primă etapă printr-o transbordare a pasagerilor la nodul intermodal IRA, din metrou în trenul metropolitan.
"Accesibilitatea la aeroport este asigurată pentru majoritatea cetățenilor zonei metropolitane prin complementaritatea realizării celor două proiecte (metrou și tren metropolitan)", mai arată proiectul.
CITEȘTE ȘI FOTO Inspecția Muncii a declanșat o campanie națională în care controlează cum este respectată legea pentru reducerea riscului de contaminare cu COVID-19, inclusiv prin telemuncăInvestiția are ca obiectiv îmbunătățirea atractivității sistemului de transport public durabil metropolitan în vederea accesării rapide a oportunităților socio-economice din zona de studiu aflată pe axa est-vest a municipiului - Indicatorul de performanță este reprezentat de durata mai mică a călătoriilor (înainte/după) de la anumite puncte de origine din interiorul zonei de studiu și centrele cheie de ocupare a forței de muncă (50 minute valoarea fără proiect / 22 minute valoarea după implementarea proiectului).
Capacitatea de transport în orele de vârf pe coridorul est-vest de-a lungul zonei de studiu (de la maximum 3.500 călători pe oră și sens în prezent/ 11.000 până la maximum 34.200 de călători pe oră și sens după punerea în funcțiune a proiectului).
Un al obiectiv îl constituie reducerea impactului activităților de transport (poluarea aerului și zgomotul) asupra mediului în cadrul zonei de studiu prin asigurarea unei axe de transport durabil, care să contribuie la re-distribuția modală de la transportul cu autoturismul personal.
"Indicatorii de performanță pentru acest obiectiv sunt modificarea repartiției modale de la autoturisme la transportul public în interiorul zonei de studiu și reducerea prestației rutiere (vehicule - km) realizată pe rețeaua rutieră a orașului (Reducerea Impactului Asupra Mediului - reducerea emisiilor de CO2e de la 501.000 tone/an CO2e la sub 497.000 tone/an CO2e -0,8% și respectiv modificarea repartiției modale de la autoturisme la transportul public: reducerea prestației vehiculelor personale, de la 552.037 veh.km la 548.456 veh.km, -0,65 %)", potrivit documentului.
CITEȘTE ȘI GALERIE FOTO Poliția a declanșat controale și aplicat amenzi din primele ore de restricțiiDe altfel, UAT Municipiul Cluj-Napoca și comunele Florești, Gilău, Apahida, Baciu, Jucu și Bonțida au convenit realizarea în parteneriat a studiilor de prefezabilitate, de fezabilitate, de mediu pentru proiect, alocând fonduri pentru a evalua fezabilitatea transportului urban de călători tip metrou, prin „Acordul de Asociere privind realizarea în parteneriat a studiilor de prefezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului și evaluare strategică adecvată pentru obiectivul de investiții Tren Metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida” – nr. 188.108/4 aprilie 2019.
Zona studiată se găsește în județul Cluj, pe cuprinsul municipiului Cluj-Napoca și al Comunei Florești. În Zona de studiu este inclusă zona de sud a comunei Florești din centru până la limita administrativă cu municipiul Cluj-Napoca și zona centrală a Municipiului Cluj-Napoca, de la limita administrativă cu comuna Florești până limita vestică a cartierului Someșeni.
Suprafața totală a zonei studiate este de aproximativ 1.820 ha, din care în comuna Florești circa 507 ha și în Municipiul Cluj-Napoca 1.313 ha. Conform datelor prezentate, se evidențiază o concentrare masivă a populației cu domiciliu oficial în județul Cluj, în Municipiul Cluj-Napoca și comunele învecinate. Din totalul populației oficiale a județului Cluj, 44,38% are domiciliul în reședința de județ, Cluj Napoca. Dacă adăugăm comunele din imediata vecinătate, inclusiv Florești (7 unități administrative dintr-un total de 81), vorbim de o concentrare de 54,3% din populația județului.
În ultimii 15 de ani, s-a înregistrat o creștere totală a populației stabile de circa 3% în Cluj-Napoca iar populația din Florești a crescut în același interval de 5,5 ori, principalul motiv al creșterii populației fiind migrarea populației din alte zone către Cluj-Napoca dar mai ales către Florești, zonă aflată în continuă dezvoltare și unde prețurile locuințelor sunt sensibil mai mici decât în Cluj-Napoca, ca urmare a noilor oportunități oferite în zonă.
Numărul de angajați a cunoscut o creștere continuă în ultimii 20 de ani cu un vârf local în preajma anilor 2007-2009. La nivelul anului 2018 numărul mediu de angajați în zona de analiză extinsă totaliza 172.000 de angajați reprezentând 48% din totalul populației și circa 98% din populația activă. Totodată numărul locurilor de muncă este în creștere la fel și populația.
Primarul din Cluj - Napoca, Emil Boc, a semnat în aprilie contractul pentru elaborarea studiilor necesare realizării trenului metropolitan și metroului în Cluj. Licitația a fost câștigată de asocierea italo - franco - română SWS Engineering Spa (Italia) - Systra (Franța) - Metrans Engineering.
În cazul trenului metropolitan, termenul de livrare pentru Planul Urbanistic Zonal și a documentației tehnice este de 14 luni. În cazul Metroului, termenul este de 26 de luni (la finalul celei de-a cincea luni din contract trebuie predat studiul de prefezabilitate, la finalul lunii a 16-a trebuie predat PUZ-ul, iar la finalul celei de a 26-a luni, studiul de fezabilitate).