Ministerul Justiției este de părere că proiectul legii vaccinării obligatorii a copiilor, elaborat de către Ministerul Sănătății, nu instituie norme suficient de clare și previzibile, în acord cu exigențele impuse în acest sens de jurisprudența Curții Constituționale, ceea ce ar putea duce la apariția unor vicii de neconstituționalitate și, în plus, consideră că draftul de act normativ ar putea afecta dreptul fundamental al persoanei de a dispune de ea însăși, prevăzut de Constituție.
Aceste considerații ale Ministerului Justiției sunt menționate în avizul Consiliului Legislativ asupra proiectului legii vaccinării obligatorii, document datat 10 august 2017. Guvernul a aprobat proiectul pe 9 august.
Consiliul Legislativ este organ consultativ de specialitate al Parlamentului ce are ca principale atribuții avizarea proiectelor de acte normative și ținerea evidenței oficiale a legislației României.
Consiliul Legislativ a avizat pozitiv proiectul de lege privind vaccinarea obligatorie, fără a se pronunța asupra oportunității soluțiilor de legiferare alese de inițiator, însă a atras atenția asupra unor posibile probleme de constituționalitate, precizând că este vorba de observații care au fost făcute și de către Ministerul Justiției.
CITEȘTE ȘI Wal-Mart se asociază cu Google pentru vânzări prin comenzi vocale online"De asemenea, semnalăm faptul că, astfel cum a fost precizat și de către Ministerul Justiției în adresa nr. 69366/2017, <textele propuse nu îndeplinesc criteriile de claritate și previzibilitate astfel cum au fost statuate în jurisprudența Curții Constituționale, putând crea riscul apariției unor vicii de neconstituționalitate în raport cu prevederile cuprinse în art. 1 alin. (5) privind obligativitatea respectării Constituției, a supremației sale și a legii în componența sa privind claritatea și previzibilitatea legii, în art. 20 referitor la tratatele internaționale privind drepturile omului>", se arată în avizul Consiliului Legislativ.
Se dau ca exemple în acest sens definițiile de la art. 2 din proiectul de lege, "care pot genera neclarități în momentul aplicării lor", și mai ales punctul j) al articolului: "reacție adversă postvaccinală indezirabilă – orice reacție nedorită apărută în urma vaccinării, care se poate datora vaccinului, actului medical sau particularităților răspunsului persoanelor vaccinate; o reacție adversă nu este totdeauna un efect advers".
Potrivit documentului citat, această definiție "trebuie clarificată atât în ceea ce privește includerea sau nu în reacția nedorită a decesului persoanei vaccinate, dar și al explicării cu claritate ce se are în vedere prin particularitățile răspunsului persoanei vaccinate".
Consiliul Legislativ mai afirmă că în actul emis de Ministerul Justiției se recomandă a se analiza în ce măsură , prin soluțiile normative preconizate, pot fi create premisele afectării dreptului persoanei de a dispune de ea însăși prevăzut la art. 26 din Constituție, ministerul recomandând în acest sens să se aibă în vedere art. 53 din Legea fundamentală privind condițiile în care se poate realiza restrângerea exercițiului unor drepturi sau a unor libertăți.
CITEȘTE ȘI Afacerile Farmec au crescut cu 9% în primul semestru, susținute de extinderea rețelei de magazineÎn același sens, Ministerul Justiției semnalează o posibilă incidență a prevederilor art. 8 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului și a jurisprudenței CEDO în domeniu. Articolul respectiv stipulează că "Orice persoană are dreptul la respectarea vieții sale private și de familie, a domiciliului său și a corespondenței sale" și că "Nu este admis amestecul unei autorități publice în exercitarea acestui drept decât în măsura în care acesta este prevăzut de lege și constituie, într-o societate democratică, o măsură necesară pentru securitatea națională, siguranța publică, bunăstarea economică a țării, apărarea ordinii și prevenirea faptelor penale, protecția sănătății, a moralei, a drepturilor și a libertăților altora".
Consiliul Legislativ mai arată că "răspunderea părintelui privind asigurarea stării de sănătate a copilului reprezintă o adevărată instituție juridică", care nu poate fi redusă la definiția dată ei în proiectul de lege. De altfel, în variantă depusă la Senat a proiectului de act normativ nici nu mai apare definiția acestei răspunderi. În schimb, se definește "neglijarea medicală" drept "refuzul repetat al părintelui de a face demersuri în vederea administrării vaccinurilor obligatorii stabilite prin Calendarul Național de Vaccinare pentru Copii".
În varianta inițială a proiectului elaborat de Ministerul Sănătății, "responsabilitatea părintelui în asigurarea stării de sănătate a copilului" era definită drept "obligația părintelui de a permite personalului medical realizarea actelor medicale necesare menținerii sănătății și dezvoltării fizice și psihice a copilului".
Consiliul Legislativ mai atrage atenția că legislația în prezent în vigoare nu permite supunerea pacienților la metode de prevenție, diagnostic și tratament cu potențial de risc fără acordul scris al acestora.
CITEȘTE ȘI VIDEO Președintele CA al RATB a demisionat, iar conducerea Direcției de Achiziții a fost demisă după ce un tramvai a luat focPrima variantă a proiectului de lege prevedea că medicii, asistenții și farmaciștii au obligația "să nu furnizeze informații eronate, nedovedite științific, tendențioase legate de vaccinuri și activitatea de vaccinare". Consiliul Legislativ a cerut reanalizarea noțiunii "informații tendențioase", considerând că aceasta nu întrunește condițiile de claritate și previzibilitate specifice unei norme juridice. În varianta depusă la Senat, cuvântul "tendențioase" a fost înlocuit cu "părtinitoare".
Proiectul de lege instituie obligația vaccinării copiilor cu vaccinurile prevăzute în Calendarul Național de Vaccinare, precum și cu cele administrate în situații epidemiologice speciale întregii populații sau unor grupuri de populație, iar copiii nu vor mai fi primiți în școli și grădinițe fără vaccinurile obligatorii.
Răspunderea privind prezentarea copilului la vaccinare revine părinților, reprezentantului legal sau, după caz, persoanei care se ocupă de creșterea și îngrijirea unui copil în baza unei măsuri de protecție specială. Consimțământul părinților pentru vaccinare se prezumă ca fiind dat, iar refuzul vaccinării se face în scris.
Pe 13 august, aproximativ 150 de persoane au manifestat în Piața Victoriei împotriva proiectului de lege privind vaccinarea obligatorie. Demonstranții, care au venit în urma unui apel pe Facebook, au purtat pancarte cu mesaje precum: ”Pe copii îi protejează părinții, nu politicienii corupți”, ”Proiectul de lege privind vaccinarea obligatorie este ilegal, neconstituțional și abuziv”, ”Dreptul la alegere nu este negociabil”, ”Familia naște și își crește copiii, nu statul”.
CITEȘTE ȘI De Niro, Spacey și Hopkins, între actorii cel mai bine plătiți în TV,cu câștiguri de până la 775.000 de dolari pe episodPremierul Mihai Tudose le-a cerut, miercuri, miniștrilor Sănătății și Apărării Naționale ca în maximum o lună să facă toate demersurile necesare pentru ca Institutul Cantacuzino să treacă în subordinea MApN, ministrul de resort, Adrian Țuțuianu, afirmând că deja specialiștii direcției medicale din subordinea sa au făcut o evaluare prealabilă și urmează ca în trei săptămâni să propună un act normativ prin care institutul să devină unitate militară.
„Domnule ministru Bodog, vă rog ca împreună cu domnul ministru Țuțuianu, în maxim o lună, Institutul Cantacuzino să devină parte componentă a Ministerului Apărării, fiindcă cu demersurile specialiștilor de acolo ne-am lămurit. Poate o mână mai de fier, mai militarizat un pic poate să aibă în sfârșit rezultate”, a declarat premierul Mihai Tudose l-a începutul ședinței Executivului.
Asta după ce, pe 11 august, ministrul Sănătății, Florian Bodog, declarase că Institutul Cantacuzio va începe să producă vaccinuri în aproximativ trei ani.
CITEȘTE ȘI GHID lansat pentru șoferi: Accident în afara țării? Unde trebuie să suni și ce pași urmezi„Institutul Cantacuzino poate să producă vaccinuri cam în trei ani, dar în această perioadă el poate să producă suplimentele pentru stimularea imunității, poate să înceapă să producă produsele pe care le-au avut - nu neapărat vaccinurile despre care vorbim, în speță gripalul și BCG, dar poate începe să producă unele lucruri. În același timp, trebuie să aducem specialiști, pentru că nu e niciun secret că, la momentul la care Institutul a rămas fără finanțare, specialiștii de top de acolo au plecat. Noi trebuie să aducem specialiști acolo, trebuie să construim o nouă linie de producție și totul trebuie să fie făcut pe o bază sănătoasă”, a declarat Bodog.
Ministrul Sănătății a precizat că își dorește siguranță în ceea ce privește procesul de fabricație.
„Ne dorim să avem vaccinuri sigure pentru populația României, ne dorim să avem siguranță în ceea ce privește procesul de fabricație și ne dorim să avem o linie de fabricație care să nu fie autorizată la presiunea unui ministru, ci să fie autorizată pentru că merită să fie autorizată”, a subliniat ministrul Sănătății.