Fostul ministru al Educației Daniel Funeriu a declarat, despre rezultatul testelor PISA:, că ”suntem praf” și că ”părinții României, astăzi, sunt pe cont propriu și au trei soluții: meditații, meditații și meditații, pentru că sistemul nu este alături de ei. Funeriu a mai arătat că statul are obligația să dea vouchere pentru educație și să investească în creierii copiilor, nu în vouchere pentru vacanțe și frigidere.
Daniel Funeriu, fost ministru al Educației, a declarat în emisiunea Proiect de țară: România, de la Prima News, despre rezultatul testelor PISA, că o concluzie este că părinții nu mai pot să conteze pe sistemul de educație.
”Suntem praf. Asta e concluzia simplă, orice om poate să o tragă, foarte simplu, atunci când ești penultimul din Europa nu poți să tragi alte concluzii. Orice altă discuție este periferică față de această constatare. Concluzia acestui rezultat este că părinții nu mai pot să conteze pe sistemul de educație, ca sistem, lucrurile nu funcționează. Deci fiecare e pe cont propriu”, a precizat acesta.
Funeriu a spus că singura creștere semnificativă pe care România a avut-o a fost în 2009-2012, când a condus ministerul atunci, conform unui plan impecabil făcut de Mircea Miclea, pentru că a introdus seriozitate și exigență..
”Un alt lucru care se despinde, legat de țările asiatice cu rezultate mai bune ( la testele PISA, nr). Păi ce se face acolo? Se muncește mai mult, se învață mai mult, nu am auzit pe nimeni, nici în China, nici din Japonia, nici din Singapore, să spună hai să defrișăm materia pentru că e prea greu pentru copii. Viața e grea. Dacă noi, europenii, nu depunem aceleași eforturi pentru copiii noștri și dacă nu îi învățăm pe copiii noștri să depună aceleași eforturi precum le depun copiii asiatici, peste 20 de ani, copiii noștri vor lucra pentru copiii asiatici de astăzi. Nimeni nu înlocuiește munca”, a mai spus fostul ministru.
Daniel Funeriu a mai subliniat că ”școala transmite cunoaștere și noi ne-am îndepărtat de acest lucru”. ”În Constituție scrie despre învățământ. Școala trebuie să te invețe nu să vină cu tot felul de bălării, cu tot felul de materii secundare, educație pentru Dumnezeu știe ce, care nu e rolul școlii. Să te învețe înainte de toate mate, fizică, chimie, istorie, geografie, limbi, arte, sport, și după aceea vedem ce se întâmplă și cu restul. Dar să nu ne îndepărtăm de esență”, a spus el.
Funeriu a menționat că al treilea lucru care ar putea explica aceste rezultate este ”timpul petrecut la școală”.
”România are cel mai scurt an școlar. Un copil german care termină 12 clase va fi petrecut doi ani și jumătate în școală mai mult decât un copil român. Ori se știe că un an de școală înseamnă aprpximativ 40 de puncte PISA”, a arătat el. Funeriu a menționat că, ”în loc să facem teoria chibritului în educație, trebuie să ne uităm ce fac cei care sunt primii, iar aceștia muncesc mult, învață la școală lucruri esențiale și au an școlar care durează mai mult.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Măsuri avansate contra accidente auto - Amenzi aspre pentru cei care consumă alcool sau droguri la volan, sistem automat de camere video (fixe si mobile), inclusiv în zonele urbane, nou sistem de obținere a permisului auto”Vrem să fim ca ei, facem ca ei. Nu facem ca ei, atunci facem ca noi. Eu și nu doar eu, de multă vreme spunem că sistemele de educație din vestul Europei cad cu o viteză cataclismică, pentru că au făcut niște erori uriașe, au trecut de la niște sisteme bazate pe foarte multă rigoare, pe foarte multă seriozitate, la tot felul de bălării și ei. Iar noi astăzi, în loc să învățăm din greșelile lor și din succesul asiaticilor, fumăm chiștoacele pe care ei le-au aruncat de mulți ani de zile în politicile noastre educaționale”, a spus Funeriu.
El a menționat că ”România a rămas constantă dintr-un motiv simplu pe care nimeni nu o să vi-l spună pentru că sunt niște politruci de doi lei, și anume pentru că această generație este prima generație care a făcut clasa pregătitoare, astfel că a petrecut un an în școală mai mult decât generațiile anterioare”. ”Dacă nu ar fi fost acea clasă pregătitoare pe care am introdus-o, astăzi am fi avut cu 30 sau 40 de puncta PISA mai puțin, ar fi fost cataclismul și mai mare”, a adăugat Funeriu.
Fostul ministru s-a referit și la președintele Klaus Iohannis. ”Klaus Iohannis a eșuat, vreau ca președintele României să iasă public mâine și să explice acest eșec. să și-l asume, pentru că el a venit cu România educată, nu altcineva. Sunt siderat să văd această liniște care s-a așezat în peisajul politico-mediatic din România, față de principala promisiune a președintelui”, a ținut să menționeze el.
Funeriu a mai spus:”Părinții României astăzi sunt pe cont propriu, și au trei soluții: meditații, meditații și meditații. De ce? Pentru că sistemul nu este alături de ei”, a mai spus el. Fostul ministru a precizat că un profesor care dă meditații nu stă la țigară, ci muncește și nu e nimic greșit să câștige un ban cinstit din munca lor. ”Un copil care ia meditații dobândește cunoaștere în plus. Am trăit în Franța. Japonia, SUA, Anglia, Germania. În toate aceste țări există sisteme consolidate, foarte complexe, de meditații”, a arătat Funeriu,, precizând că în Japonia este o industrie mare de meditații.
Fostul ministru a mai declarat că statul are obligația să dea vouchere pentru educație. ”Dăm vouchere pentru frigidere, dăm vouchere de vacanță, investim în orice mai puțin în creierii copiilor, nu e posibil așa ceva”, a arătat Daniel Funeriu.