Doi din trei utilizatori din mai multe țări au fost păcăliți telefonic cu rezolvarea unei probleme la computer sau prin e-mailuri și website-uri, fiind pierduți bani. Metodele de înșelăciune și soluțiile

Doi din trei utilizatori din mai multe țări au fost păcăliți telefonic cu rezolvarea unei probleme la computer sau prin e-mailuri și website-uri, fiind pierduți bani. Metodele de înșelăciune și soluțiile
scris 18 oct 2016

Doi din trei utilizatori de soluții IT au fost subiectul unei înșelăciuni în ultimul an, în care le-au fost ceruți telefonic bani pentru rezolvarea unei probleme tehnice pe un computer personal sau prin e-mailuri nesolicitate și website-uri înșelătoare, iar 1 din 10 persoane a pierdut bani în urma acesteia, relevă un studiu realizat în mai multe țări de Microsoft.

Datele mai relevă că 1 din 5 consumatori a continuat interacțiunea potențial frauduloasă după primul contact, adică au descărcat software, au vizitat un website înșelător, au dat escrocilor permisiunea de a le accesa dispozitivul de la distanță sau le-au oferit informații privind cardul de credit sau alte forme de plată. Dintre cei care au continuat interacțiunea frauduloasă, 17% aveau peste 55 de ani, iar 34% aveau vârste cuprinse între 36 și 54 de ani.

Urmărește-ne și pe Google News

În mod surprinzător, 50% dintre cei care au continuat interacțiunea aparțin generațiilor mai tinere, având între 18 și 34 de ani. Probabilitatea de continuare a interacțiunii frauduloase este mai crescută pentru consumatorii din India (54%), China (35%) și Statele Unite (33%). În India și Statele Unite, 1 din 5 persoane a raportat pierderi de bani în urma acestor înșelăciuni. Tot în Statele Unite, 55% dintre cei care au continuat interacțiunea frauduloasă au pierdut bani, iar 92% dintre aceștia au declarat că au recuperat cel puțin parțial sumele pierdute. 58% dintre utilizatorii din China și 67% dintre cei din India și-au recuperat, de asemenea, o parte din sume.

Cele mai des întâlnite experiențe cu escrocheriile de tip suport tehnic sunt în urma descărcării unor programe software sau accesării unor website-uri malițioase.

Studiul global a fost redactat pe perioada verii și a inclus respondenți din Australia, Brazilia, Canada, China, Danemarca, Franța, Germania, India, Singapore, Africa de Sud, Regatul Unit al Marii Britanii și Statele Unite.

Metoda „clasică” a escrocheriilor de tip suport tehnic urmează un model comun

Escrocul telefonează acasă unei persoane vârstnice, pretinzând că are un parteneriat cu o companie cunoscută; pretinde descoperirea existenței unor programe malware, viruși sau alte probleme tehnice pe un computer personal; ulterior îi vinde persoanei vârstnice servicii de suport tehnic contra unei taxe.

Dar cercetările recente relevă și o evoluție a tacticilor adoptate de cei care recurg la aceste practici de înșelătorie. Folosind pop-up-uri, e-mailuri nesolicitate și website-uri înșelătoare drept puncte adiționale de pornire a înșelăciunlior, impostorii ajung la un număr mult mai mare de persoane, inclusiv victime de vârste mai mici decât ne-am aștepta.

Datele studiului indică faptul că victimele cu vârste peste 65 de ani vor fi abordate cel mai probabil telefonic (44% apeluri nesolicitate, 38% pop-up-uri sau reclame online, 33% e-mailuri nesolicitate și 26% redirecționare către website).[1] Prin contrast, victimele cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani au fost cel mai probabil abordate prin redirecționarea către un website fraudulos (50%) sau printr-o reclamă de tip pop-up (59%), decât prin primirea unui apel nesolicitat (26%).

Revizuind rezultatele studiului, indiferent de modul de inițiere a înșelăciunii sau audiență, scopul escrocului rămâne același – să folosească frica și înșelătoria pentru a convinge un client să solicite ajutor, apoi să obțină acces de la distanță la dispozitivul clientului și să-i facă acestuia o ofertă frauduloasă de vânzări. În cele din urmă, escrocul ia banii victimei contra unor servicii de suport tehnic ne-necesare și ineficiente, păstrând în același timp datele de contact ale acesteia în vederea unor viitoare activități frauduloase.

Orice consumator trebuie să fie vigilent și sceptic în privința oricărei persoane care le cere acces de la distanță la dispozitiv. În timpul unei sesiuni de acces de la distanță, escrocii pot accesa informații personale și financiare, pot schimba setările dispozitivului și pot lăsă în urmă software nedorit sau chiar malițios. Rapoartele antecedente indică faptul că escrocii au închis programele anti-virus ale victimelor, au descărcat software nedorit și potențial dăunător și adesea au obținut din nou acces la computer cu mult după terminarea „sesiunii de suport tehnic”.

Cum pot fi detectate escrocheriile de tip suport tehnic

După cum indică studiul, deși persoanele vârstnice au început să devină mai sceptice în privința acestor înșelăciuni, toți consumatorii pot beneficia de pe urma detectării acestor escrocherii. Dacă primiți o notificare sau un apel din partea unei persoane care pretinde că reprezintă o companie cunoscută de software, iată câteva sfaturi de reținut:

• Nu achiziționați software sau servicii de la aceasta.

• Întrebați dacă există o taxă sau un abonament asociat „serviciul” respectiv. Dacă da, închideți telefonul.

• Nu oferiți niciodată accesul la computerul dvs. unei terțe părți, decât dacă se confirmă fără dubiu că este un reprezentant legitim al echipei de suport tehnic a unei companii a cărui client sunteți deja.

• Notați datele persoanei care vă contactează și alertați imediat autoritățile locale.

viewscnt
Afla mai multe despre
online
inselaciune
website
email