Cardul de sănătate a fost, anul trecut, nefuncțional într-un ritm mediu de 2 incidente lunare cu o durată de aproximativ două ore, autoritățile justificându-se, într-un document oficial prezentat acum de Profit.ro, inclusiv prin modificările legislative introduse în fiecare an, dar care au încărcat suplimentar sistemul tehnic și i-au tăiat semnificativ din performanțele inițiale.
De la momentul introducerii obligativității cardului, în 2015, sistemul informatic al cardului de sănătate a funcționat defectuos în numeroase situații, cu multe întreruperi și erori, medicii de familie fiind obligați să wemită rețete pe baza vechii metode și să introducă datele în sistem în maximum 3 zile de la repornire.
Un document oficial relevă că situația a fost analizată la nivel guvernamental, iar vina este aruncată de autorități chiar asupra modificărilor legislative.
CITEȘTE ȘI FOTO Unde a locuit până acum Donald Trump și cum arată camerele Casei Albe''Cele mai frecvente probleme întâmpinate au fost legate de lipsa serviciilor de suport și mentenanță pentru sisteme, cât și de capacitatea redusă a personalului Casei Naționale de Asigurări de Sănătate de a asigura aceste servicii, având în vedere dimensiunea și complexitatea sistemelor. Față de specificațiile tehnice inițiale utilizate la dezvoltarea proiectelor, în fiecare an, prin modificări legislative au fost adăugate noi funcționalități, rezultând astfel o încărcare suplimentară a sistemului și, implicit, scăderi semnificative ale performanțelor inițiale. Mai mult, utilizatorii finali, respectiv furnizorii de servicii medicale, au fost obligați să utilizeze aplicații din ce în ce mai complicate prin adăugarea de funcționalități suplimentare, ceea ce a dus la apariția erorilor de utilizare. Neavând cunoștințe solide de informatică, aceștia au tratat erorile de utilizare ca fiind erori de sistem, propagând în spațiul public imaginea unui sistem permanent semifuncțional'', sunt concluziile verificărilor autorităților.
Profit.ro a relatat în numeroase rânduri despre faptul că licitația pentru servicii de mentenanță a sistemului este blocată, ofertele depuse de Teamnet International, companie controlată de deputatul Sebastian Ghiță până în 2012, ajungând în instanță.
Astfel, la finele lunii martie a anului trecut, CNAS a inițiat două licitații pentru achiziționarea de servicii de mentenanță a platformei care permite verificarea calității de asigurat a unei persoane în baza codului numeric personal (CNP), respectiv pentru mentenanța sistemului informatic al cardului de sănătate (CEAS).
CITEȘTE ȘI FOTO Mii de ouă Kinder, aduse de maree, pe o plajă din GermaniaPrima procedură a fost estimată la 8,4 milioane de lei, fără TVA, pentru o perioadă de trei ani și are ca scop, potrivit CNAS, reducerea numărului întreruperilor în funcționarea sistemului informatic al cardului de sănătate, care s-a confruntat din 2015 cu numeroase disfuncționalități, fapt ce a generat nemulțumiri atât în rândul medicilor, cât și în cel al pacienților.
CNAS a mai încercat să atribuie acest contract în iunie 2015, dar nu a primit nicio ofertă din cauza sumei alocate de instituție pentru aceste servicii, 7,7 milioane de lei, fără TVA, pentru 4 ani, au declarat pentru Profit.ro surse din piața de profil.
Cu aceeași durată, a doua licitație a avut un cost estimat la 18,82 milioane de lei, fără TVA, și urmărește diminuarea disfuncționalităților PIAS.
Două luni mai târziu, CNAS a primit oferte pentru ambele proceduri.
În cazul primei licitații, ofertele au venit de la Teamnet International, HP Romania (subcontractant Quantrio Consulting) și asocierea formată din Master Technology Systems (lider), European Funds Invest, Maguay Impex și Insoft Development&Consulting.
La a doua procedură s-au înscris Teamnet International, IT Capital Management SRL, liderul asocierii care include și firmele Revitalco Management & Consulting, Essential Technologies, Convex Network și Infrasoft, precum și asocierea formată din Hewlett-Packard Romania, Siveco Romania, Quantrio Consulting, Provus Service Provider, S&T Romania și Euroanswer.
Nemulțumite de rezultatele evaluării, Master Technology Systems, HP Romania (în ambele licitații) și IT Capital Management au solicitat CNSC anularea rapoartelor prin care CNAS a stabilit câștigătoare ofertele depuse de Teamnet International.
CITEȘTE ȘI VIDEO Aproape niciun centru medical din București nu are vaccinul împotriva hepatitei B. Între timp, ministerul explică românilor că vaccinul salvează viețiDupă respingerea cererilor, în luna august, deciziile CNSC au fost contestate la Curtea de Apel București, care s-a pronunțat în defavoarea contestatarilor.
Cele două contracte au fost estimate la 27,2 milioane de lei, fără TVA, iar prețul total oferit Teamnet International s-a ridicat la 22,3 milioane de lei, fără TVA:
În septembrie, Curtea de Apel București a respins cererile prin a fost solicitată anularea ofertelor Teamnet International, declarate câștigătoare, iar în noiembrie Casa Națională de Asigurări de Sănătate a atribuit contractul companiei Teamnet, valoarea finală a acestuia fiind de 17,7 milioane lei (3,9 milioane euro), cu TVA.
De la mijlocul anului 2015, sistemul informatic al cardului de sănătate s-a confruntat cu numeroase întreruperi în funcționare, fapt ce a generat nemulțumiri atât în rândul medicilor, cât și în cel al pacienților
Într-un memoriu adresat Avocatului Popoprului în luna ianuarie a acestui an, președintele Societății Naționale de Medicina Familiei, Rodica Tănăsescu, spunea că funcționarea greoaie și desele perioade de avarii ale sistemelor informatice ale CNAS lovesc întregul sistem medical.
CITEȘTE ȘI FOTO Prima imagine cu Galaxy S8“Invalidarea zilnică a serviciilor acordate pacienților noștri datorită multiplelor intervale de timp în care elementele PIAS nu funcționează (toate sau pe rând!), afectează grav atât pacienții cât și cabinetele. «Erorile informatice» repetate realizează evidente beneficii pentru CNAS și reduc obligațiile de decontare către furnizori, realizând pierderi constante pentru cabinete, ambulatorii, spitale ori alți furnizori de servicii medicale. Nimeni dintre cei care administrează sistemul nu este făcut răspunzător pentru erori, pentru nefuncționare, pentru timpul pierdut de pacienți (…), pentru pierderile financiare constante ale cabinetelor, pentru riscurile de a ni se imputa ulterior rețete, trimiteri etc”, se arată în document.
Președintele SNMF susține că aceste probleme, semnalate în repetate rânduri, au fost constant ignorate sau catalogate de reprezentații CNAS drept minciuni ale medicilor sau metode prin care se urmărește împiedicarea implementării sistemelor informatice și de a evita, interesat, ordinea.
Pentru mentenanța și suportul tehnic al Sistemul informatic de prescripție electronică (SIPE), CNAS va plăti HP Romania în următorii 4 ani suma de 12,43 milioane de lei, fără TVA. Încheiat la finele lunii aprilie a acestui an, contractul a fost atribuit la aceeași valoare estimată de instituție în anunțul de participare, publicat pe SEAP în noiembrie 2015.
HP Romania a fost singurul ofertant și a depus oferta împreună cu Siveco Romania, Quantrio Consulting, Segas Data System și Euroanswerîn calitate de subcontractanți.
Obligativitatea utilizării cardului național de sănătate a fost introdusă în 2015.