Sistemul IT destinat emiterii actelor de stare civilă (SIIEASC), care va permite românilor completarea online a formularelor pentru eliberarea certificatelor de naștere, căsătorie, divorț sau deces și digitalizarea tuturor documentelor, inclusiv a celor vechi, va fi operaționalizat cu un an întârziere, potrivit unui act pregătit de Guvern în acest sens. Registrele de stare civilă exemplarul II aflate în păstrare la serviciile publice comunitare județene de evidență a persoanelor au fost digitizate deja începând cu actele întocmite din data de 1 ianuarie 1921.
De ce este important: Activitățile de stare civilă sunt efectuate la nivelul tuturor celor 3.187 de unități administrativ-teritoriale din țară. În primăvara anului 2020, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a atribuit S&T România un contract pentru furnizarea unui sistem IT destinat emiterii actelor de stare civilă, parte a proiectului care va permite românilor completarea online a formularelor pentru eliberarea certificatelor de naștere, căsătorie, divorț sau deces și digitalizarea tuturor documentelor, inclusiv a celor vechi. Contractul a fost semnat pentru suma de 39,2 milioane de lei, fără TVA, și va avea o durată de 25 luni.
“Obiectivul principal al proiectului constă în informatizarea sistemului de depunere a cererilor pentru emiterea și eliberarea efectivă a documentelor de stare civilă, precum și implementarea suportului necesar dezvoltării și accesării serviciilor electronice ce au la bază informații primare de stare civilă. Prin implementarea proiectului «Sistem informatic integrat pentru emiterea actelor de stare civilă – SIIEASC», pentru evenimentele de viață, așa cum sunt acestea descrise în Strategia Națională privind Agenda Digitală pentru România – SNADR (naștere, căsătorie, divorț, deces etc.) și grupate în categoria «stare civilă», vor fi furnizate servicii electronice, la nivelul 4 de sotisficare”, arăta caietul de sarcini al licitației.
Punerea în funcțiune a sistemului IT va reduce timpul necesar procesării tranzacțiilor informațiilor de stare civilă și a cheltuielilor de stocare a informațiilor pentru administrațiile locale și centrale legate de un număr de 5 servicii, pentru cele 4 evenimente primare de viață: naștere, căsătorie, divorț și deces.
De asemenea, proiectul va conduce la creșterea gradului de interoperabilitate a sistemelor centrale și locale care prelucrează informații de stare civilă specifice serviciilor corelate cu cele 4 evenimente de viață primare și va elimina redundanțele informaționale existente în sistemele locale și centrale care prelucrează informații de stare civilă.
Infrastructura informatică necesară operaționalizării SIIEASC trebuia să fie operaționalizată la 24 septembrie 2023, dar acum autoritățile au pregătit amânarea până la 24 septembrie 2024, cu argumentul că trebuie încă instruit personalul care va deservi sistemul.
”În prezent, proiectul SIIEASC este în etapa de verificare a sistemului astfel încât prorogarea termenului este necesară pentru deschiderea proiectului pilot și instruirea ofițerilor de stare civilă de la nivelul întregii țări, în sistem de train the trainer”, arată actul prregătit.
În document este menționat însă și că ”în cadrul proiectului S.I.I.E.A.S.C., registrele de stare civilă exemplarul II aflate în păstrare la serviciile publice comunitare județene de evidență a persoanelor au fost digitizate începând cu actele întocmite din data de 1 ianuarie 1921”.
Astfel, prin implementarea proiectului SIIEASC se va reduce semnificativ volumul de hârtie prelucrată în scopul derulării fluxurilor administrative specifice emiterii actelor de stare civilă. De asemenea, se va reduce spațiul necesar depozitării, la nivel național, a tuturor arhivelor de documente rezultate în urma realizării fluxurilor administrative în cauză.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Guvernul își va angaja răspunderea în Parlament pentru noile măsuri fiscalePotrivit documentației, câștigătorul licitației urma să livreze 3.539 de sisteme IT (PC + monitor + UPS) și imprimante în termen de 3 ani de la semnarea contractului.