În contextul unui deficit bugetar tot mai mare și al presiunilor pentru reforme fiscale, guvernul și partidele politice dezbat măsuri care pot schimba semnificativ modul de taxare a salariilor în România. Printre ideile discutate la acest moment este și unificarea impozitului pe venit și a contribuției pentru sănătate într-o singură taxă, măsură care, în teorie, ar simplifica procesul de colectare a taxelor și ar spori transparența, arată Termene.ro.
Concret, taxa pe venit s-ar putea aplica pe salariul brut și nu pe diferența dintre salariul brut și contribuțiile sociale și de sănătate. La un salariu mediu brut de 8.000 de lei înregistrat acum în economia autohtonă, venitul salarial net va scade cu 280 de lei. Asta pentru că impozitul pe venit va crește de la 520 de lei la 800 de lei.
În ultima săptămână, Clever News Center a analizat în detaliu toate propunerile fiscale discutate de PSD, PNL, UDMR și USR în vederea echilibrării bugetului pentru anul 2025. Reprezentanți ai Ministerului de Finanțe și ai Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au avansat variantele de majorare a taxelor.
Reprezentanții partidelor analizează posibilitatea unificării impozitului pe venit și a contribuției pentru sănătate într-o singură taxă.
Cum se face impozitarea acum
În România, un salariu brut este supus mai multor tipuri de taxe și contribuții sociale obligatorii. Structura actuală de taxare este următoarea:
CAS (Contribuția pentru Asigurări Sociale – pensii)
Valoarea CAS acum este de 25% din salariul brut. Plătitorul este salariatul. Destinația contribuției este că asigură dreptul la pensie pentru angajat.
CASS (Contribuția pentru Asigurări Sociale de Sănătate)
Valoarea CASS acum este de 10% din salariul brut. Plătitorul este salariatul. Destinația taxei este o contribuie la finanțarea sistemului public de sănătate în schimbul accesului la sistemul public de sănătate.
Impozitul pe venit
Valoarea impozitului pe venit este acum de 10% aplicat asupra bazei impozabile. Baza impozabilă este salariul brut minus CAS și CASS. Plătitorul este salariatul. Destinația contribuției este că se finanțează bugetul general al statului.
CITEȘTE ȘI VIDEO Momentul în care Nicușor Dan a fost surprins de anunțul lui CiolacuContribuția asiguratorie pentru muncă (CAM)
Valoarea CAM acum este de 2,25% aplicat asupra bazei impozabile. Baza impozabilă este salariul brut minus CAS și CASS. Plătitorul este angajatorul. Destinația contribuției este că finanțează sistemul de șomaj, accidente de muncă și creanțe salariale. Nu influențează salariul net al angajatului.
Exemplu pentru un salariu brut de 8.000 lei
CAS: 8.000×25%=2.000 lei
CASS: 8.000×10%=800 lei
Bază impozabilă: 8.000−2.000−800=5.200 de lei
Impozitul pe venit: 5.200×10%=520 lei
Taxe totale:
2.000+800+520=3.320 lei2.000 + 800 + 520 = 3.320 de lei
Salariu net:
8.000−3.320=4.680 lei8.000 – 3.320 = 4.680 de lei
Ce se va schimba în 2025: salariul mediu brut și net vor scade
Pentru anul următor, reprezentanții partidelor analizează posibilitatea unificării impozitului pe venit și a contribuției pentru sănătate într-o singură taxă.
Însă în realitate, măsurile analizate înseamnă în practică creșterea taxării pe orice salariul plătit în România. Creșterea de taxe va fi suportată cel mai probabil de salariat pentru că se va aplica pe salariul brut deja negociat cu angajator.
Practic, impozitul de venit de 10% nu se va mai aplica pe diferența dintre salariul brut și contribuțiile sociale și sănătate, ci se va aplica direct pe salariul brut.
Ca un exemplu, la un salariu mediu brut de 8.000 de lei înregistrat în economia autohtonă, taxarea pe venit de 10% se va aplica la suma de 8.000 de lei.
CITEȘTE ȘI FOTO România caută să cumpere trenuri noi în Polonia și GermaniaStudiu comparativ
Taxe totale înainte: 3.320 lei
Taxe totale după: 3.600 lei
Salariu net înainte la un salariu brut de 8.000 de lei: 4.680 lei
Salariu net după la un salariu brut de 8.000 de lei: 4.400 lei
Astfel, în urma modificării ipotetice, salariatul ar plăti taxe mai mari cu 280 de lei, iar salariul net ar scădea cu aceeași sumă. Totuși, valoarea exactă a taxei unificate ar depinde de deciziile guvernului.