Antepronunțarea ministrului pe tema corvetelor, preluată în favoarea francezilor de șeful CCIR. Fratele său - sprijinit la primărie de Tăriceanu, care vrea să lucreze cu președintele Franței. Tatăl acestora - fost director SNC

Antepronunțarea ministrului pe tema corvetelor, preluată în favoarea francezilor de șeful CCIR. Fratele său - sprijinit la primărie de Tăriceanu, care vrea să lucreze cu președintele Franței. Tatăl acestora - fost director SNC
scris 13 mai 2019

Afirmațiile recente ale ministrului Apărării de indicare voalată a Naval Group (DCNS) drept câștigător al licitației pentru achiziția celor patru corvete multifuncționale destinate Marinei Militare Române, contract de peste 1 miliard de euro, afirmații apreciate în spațiul public ca reprezentând o antepronunțare în condițiile în care valoarea ofertelor și rezultatul licitației nu au fost prezentate oficial, sunt preluate de președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), Mihai Daraban, care se pronunță în favoarea francezilor la un eveniment public la care a participat chiar alături de conducerea Șantierului Naval Constanța și cea a grupului francez.

Argumentul lui Daraban este că "nu te poți juca cu niște jucători de asemenea anvergură pe piața internațională", indicând Naval Group și "ceilalți doi", și nici nu poți “umili unul din cei mai mari producători de nave militare din lume", referindu-se din nou la grupul francez.

Urmărește-ne și pe Google News

Naval Group (controlat de statul francez), Damen (Olanda) și Fincantieri (controlat de statul italian) sunt cei trei competitori în această licitație.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

„După recunoașterea oficială de către ministru a clasamentului, lucrurile sunt ireversibile. Nu te poți juca cu niște jucători de asemenea anvergură pe piața internațională, gen Naval Group și ceilalți doi care au fost în competiție. Eu cred că, la modul cel mai urgent, acest lucru trebuie anunțat oficial și lucrurile să intre pe un făgaș. Nu mai vreau să vorbesc de situația geopolitico- strategică a României, ci pur și simplu este vorba de «a-l umili» pe unul din cei mai mari producători de nave militare din lume”, spune Mihai Daraban, citat de Evz, prezent la Constanța, la o acțiune publică.

La aceeași acțiune, conducerea Șantierului Naval Constanța este prezentată de sursa citată ca uimind asistența prin faptul că afirmă că a câștigat licitația corvetelor împreună cu francezii, pentru ca ulterior să avertizeze factorii de decizie că riscă închisoarea dacă nu invită grupul francez și Șantierul Naval să semneze contractul.

„În situația în care nu ne vor invita pentru semnarea contractului și realizarea programului, alternativa pentru acei factori de decizie, care își asumă o astfel de responsabilitate, după ce s-a dat o hotărâre de guvern, care s-a respectat întocmai, pas cu pas, nu pot să se gândească decât că riscă pușcăria. Ce să mai vorbim?”, este citat Gheorghe Bosânceanu, acționar majoritar al Șantierului Naval Constanța, fost membru al filialei PSD.

Tot la Constanța, unde șeful CCIR Mihai Daraban a vorbit pe tema corvetelor, la postul de primar al orașului s-a înscris recent fratele său, Gabriel Daraban, președinte interimar al ALDE Constanța. Candidatura sa a fost anunțată chiar de liderul ALDE, Călin Popescu Tăriceanu. Conform presei locale, tatăl fraților Daraban este Aurel Daraban, fostul director al Șantierului Naval Constanța.

Astăzi, Tăriceanu este într-o perioadă în care așteaptă să vadă dacă va fi implicat în noul grup politic ce va fi configurat la nivel european pe umerii președintelui Franței, Emmanuel Macron. Surse spun că aducerea licitației pentru corvete la masa negocierilor cu președintele Franței ar fi un mare avantaj pentru formațiunea ALDE, condusă de Tăriceanu.

Recent a fost anunțat că Grupul ALDE va fi dizolvat la nivel european și va forma, după alegerile europarlamentare, un nou grup împreună cu Emmanuel Macron. Operațiunea a fost anunțată de liderul europarlamentarilor ALDE, Guy Verhofstadt, care recent a avansat și ideea excluderii din grup a formațiunii ALDE din România, el fiind unul dintre cei mai duri critici ai modificărilor aduse legilor justiției din România. 

Excluderea a fost însă negată de ALDE România, inclusiv prin Călin Popescu Tăriceanu, cu explicația că nu există o decizie definitivă în acest sens.

De-a lungul timpului, Tăriceanu a avut o relație bună și cu diferiți politicieni francezi, inclusiv din postura de prim-ministru. Tăriceanu a avut și relații de afaceri pe nișă franceză, aducând și vânzând în România, după Revoluție, brandul Citroën prin firma Automotive Trading Services, afacere la care a renunțat în 2011.

La începutul anului, licitația pentru achiziția celor patru corvete multifuncționale destinate Marinei Militare Române, procedură pregătită încă din vara anului 2017, prin redactarea actului normativ, dar nefinalizată nici astăzi, a fost suspendată, Departamentul pentru Armamente din Ministerul Apărării sesizând Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel pentru "suspiciuni rezonabile" privind derularea în deplină legalitate a procedurii. La acest moment, dosarul corvetelor a ajuns la Direcția Națională Anticorupție.

Atunci a fost fost sesizat Parchetul Militar cu argumentul că situația este de natură să afecteze realizarea interesului național de securitate în ceea ce privește Programul de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională”.

Poate fi invocată o scurgere de informații privind ofertele depuse în licitații, prețurile fiind publicate la câteva zile în presa din Franța și România și nu ar fi fost comunicate oficial nici astăzi companiilor, o încălcare a legii penale considerând că toată procedura a fost una clasificată și nimeni, nici măcar translatorii, nu au putut participa fără aviz de securitate ORNISS.

La finele anului trecut, președintele PSD Liviu Dragnea afirma că la nivel guvernamental s-a greșit în privința achiziționării de corvete, pentru că trebuia să fie redactat un contract de tip acord "guvern la guvern" și adoptată o decizie strategică privind țara din care provine compania cu care să fie încheiat acest contract.

"Să plecăm de la «Le Figaro». Ăla de fapt nu a fost un interviu (cu Ion Iliescu, acesta contestând unele afirmații cu atacuri la adresa lui Dragnea - n.r.) de fapt, a fost o discuție înregistrată cum a fost înregistrată. (...) Dacă este ceva neadevărat și s-a dovedit că a fost ceva neadevărat, adică o mistificare, înseamnă că undeva este un interes, un interes incorect sau nelegitim. Tot în Franța a apărut în nu mai știu ce ziar de mai mic tiraj, dar trebuia să apară, că Guvernul francez este foarte supărat pe mine că eu blochez Ministerul Apărării să nu care cumva să cumpere corvetele de la francezi, pentru că vreau să le dau la olandezi. Pe ce se bazează asta? Pe nimic. Ce încearcă de fapt? Să pună presiune pe Ministerul Apărării să facă corvetele cu francezii. Habar n-am cu cine o să le facă. (...) Aici cred că s-a greșit de către ministrul Apărării precedent, sau de către Guvern, acest tip de contracte de o asemenea valoare, de o asemenea importanță strategică, trebuia făcut de tip acord guvern la guvern și luată decizia strategică cu care țară să mergi, că nu se cumpără biciclete, se cumpără corvete, dincolo de faptul că este un miliard și ceva de euro, cred, sunt foarte importante pentru sistemul de apărare al României", a spus atunci Dragnea la Antena 3.

Grupul Naval Francez este încă implicat într-un scandal de corupție în Malaysia, pentru vânzarea, în 2002, a două submarine, fiind vehiculate suspiciuni de mită în relația cu autoritățile acestui stat și ridicate semne de întrebare față de moartea anumitor persoane implicate în tranzacție. Anchetele derulate până acum nu au relevat probe în acest sens, iar acuzațiile au fost negate de ambele părți, Reuters anunțând însă, la finele anului trecut, că ancheta a fost redeschisă.

Tot Reuters anunța, în 2017, că procurorii francezi au deschis o anchetă legată de potențiala "corupție a funcționarilor străini" în cazul unui contract de 7,5 miliarde de euro între DCNS și Brazilia pentru vânzarea a 5 submarine.

Grupul francez a negat acuzațiile de fiecare dată, transmițând că respectă legislația fiecărei țări, dar rămâne faptul că în trecut au primit condamnări pe aceste fapte, iar în prezent sunt reprezentanți anchetați de autoritățile franceze.

În același timp a fost relatat, recent că Șantierul Naval Constanța, asociat cu Grupul Naval Francez, s-a adresat unui șantier naval din Turcia pentru a cere muncitori care să lucreze în România la nave cu destinație militară, într-un articol care puncta ideea că Turcia "este mână-n mână" cu Rusia și ar construi astfel navele militare  ale României intrând în posesia proiectelor și detaliilor acestor produse strategice și că solicitarea relevă că Șantierul Naval Constanța nu ar putea face față la producția acestor nave. Acest lucru fiind foarte grav considerând și faptul că o firmă din Turcia care a participat inițial la licitație pentru corvete a fost descalificată, participarea la licitație fiind permisă exclusiv firmelor din UE.

viewscnt
Afla mai multe despre
corvete
naval group
fincantieri
ccir