Comisia Europeană a atenționat autoritățile române că Legea care obligă marii comercianți să vândă 51% produse locale, pentru care a decis recent să declanșeze procedura de infringement, anunțată în premieră de Profit.ro, pare să discrimineze lanțurile de magazine cu capital străin, iar interzicerea facturării de către supermarketuri a oricăror servicii furnizorilor, chiar dacă cei din urmă beneficiază de pe urma lor, poate constitui o ingerință în comerțul cu amănuntul. Comisia a mai avertizat că suspendarea comercianților pentru 6 luni, în cazul nerespectării legii, este o măsură disproporționată.
"Datorită particularităților pieței vânzării cu amănuntul din România, aplicarea unui prag de peste 2 milioane euro, echivalent în lei, per magazin autorizat în ceea ce privește cifra de afaceri netă generală sau activele totale deținute pare să conducă la discriminare indirectă împotriva lanțurilor de magazine cu amănuntul cu capital străin. Datele de care dispune Comisia Europeană par să indice faptul că obligațiile se aplică numai lanțurilor de magazine cu amănuntul cu capital străin (cum sunt Kaufland, Carefour, Auchan, Lidl, Penny Market, Cora, Rewe sau Real) din cauza formatelor respective ale magazinelor din cadrul acestor lanțuri", arată Comisia într-un document oficial.
Comisia Europeană consideră totodată că interdicția explicită de a încasa de la furnizor taxe și servicii limitează semnificativ modelul modern de comerț cu amănuntul.
"Deși Comisia ar putea conveni că furnizorii trebuie protejați împotriva facturării unor servicii fictive sau a unor taxe care nu au nicio legătură cu serviciul furnizat sau a unor servicii care nu aduc beneficii efective furnizorului, Comisia consideră că este inoportun, inutil și disproporționat să se interzică facturarea oricăror servicii, chiar și a celor care aduc beneficii reale furnizorului și chiar dacă furnizorul este de acord", sunt obiecțiile Bruxelles-ului.
Comisia Europeană mai arată că "sancțiunile prevăzute la articolul 11 alineatul (1) (faptul că autorizația de funcționare a comerciantului poate fi suspendată pe o perioadă de până la 6 luni) sunt în mod evident disproporționate, întrucât impactul economic al acestor sancțiuni, și anume închiderea magazinului cu toate consecințele sale, care afectează și angajații, pare în mod clar disproporționat față de infracțiunile sancționate".
În document, Comisia Europeană arată pe larg că atât definiția de parlamentari lanțului alimentar scurt, cât și obligația de a promova produsele românești în detrimentul celor comunitare constituie prevederi din lege care nu corespund Tratatului de Funcționare al Uniunii Europene.
Profit.ro a anunțat în premieră decizia Comisiei Europeande de a declanșa, în februarie, procedura de infringement pentru Legea care obligă marii comercianți să vândă 51% produse locale.
"În România, marilor comercianți cu amănuntul li se cere să achiziționeze cel puțin 51 % din produse alimentare și agricole de la producătorii locali. Acest fapt pune probleme legate de libera circulație a mărfurilor. Aceeași lege prevede, de asemenea, obligația comercianților cu amănuntul de a promova produsele de origine română, limitându-le decizia de natură comercială privind alegerea produselor pe care le oferă, ceea ce contravine libertății de stabilire (articolul 49 din TFUE). În conformitate cu dreptul UE, restricționarea acestor libertăți este permisă numai în cazul în care există o nevoie justificată pentru a proteja un interes public major, precum sănătatea publică, iar măsurile adoptate nu trebuie să fie mai puțin restrictive. Nici Ungaria, nici România nu au furnizat dovada faptului că măsurile naționale sunt justificate și proporționale", a comunicat Comisia Europeană.
Procedura de infringement presupune mai multe etape, inclusiv trimiterea notificării, autoritățile de la București având acum obligația de a trimite în maximum 2 luni un răspuns la argumentele Comisiei.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Frații Micula au scos la vânzare 11 hoteluri de pe litoral, cel mai mare pachet ofertat vreodată de un operator privat de turism din RomâniaParlamentul a aprobat, pe 8 iunie, iar președintele Klaus Iohannis a promulgat, la 11 iulie, o serie de modificări la Legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, care obligă marile magazine să vândă în proporție de 51% alimente din producția internă.
Potrivit noii Legi, comercianții cu o cifră de afaceri anuală mai mare de 2 milioane de euro au obligația ca pentru carne, legume, fructe, miere, ouă, lactate și produse de panificație să achiziționeze aceste produse în proporție de cel puțin 51% din lanțul alimentar scurt, adică de pe piața locală. Prin excepție, în lunile de iarnă, decembrie-februarie, legumele și fructele din import pot reprezenta maximum 70% din oferta, pe fiecare categorie, a comercianților menționați. Marile magazine au și obligația de a organiza evenimente de promovare și vânzare a produselor alimentare românești.