Tabloul "Portretul domnișoarei Lieser" al lui Gustav Klimt, cu o valoare estimată între 30 și 50 de milioane de euro, urmează să fie scos la licitație miercuri la Viena, în pofida semnelor de întrebare legate de proveniența sa, relatează AFP.
Evenimentul este unul istoric, "nicio operă comparabilă" nefiind vreodată propusă spre vânzare în țara natală a artistului, potrivit șefei departamentului de artă modernă a casei Im Kinsky, Claudia Mörth-Gasser.
"Nimeni nu se aștepta ca un tablou de o asemenea importanță, dispărut timp de o sută de ani, să reapară", a declarat ea.
Precedentul record austriac se ridica la "doar" 7 milioane de euro pentru un tablou flamand vândut în 2010, scrie Agerpres.
Prețul ar putea crește foarte mult, având în vedere cota actuală al lui Klimt - un tablou al său a fost vândut în iunie 2023 la Londra pentru suma de 86 de milioane de euro, nemaiîntâlnită în Europa.
Prin urmare, acest portret reînviat și nesemnat a făcut furori. Mai ales că este foarte bine conservat și nu a părăsit niciodată Austria.
De când a fost dezvăluit în ianuarie, oamenii s-au grăbit să-l admire la expozițiile premergătoare vânzării în Elveția, Germania, Marea Britanie și Hong Kong. Și, bineînțeles, acasă, într-un magnific palat baroc din inima capitalei, înconjurat de schițe ale maestrului și de alte lucrări ale contemporanilor săi, precum Egon Schiele, care figurează și în cadrul vânzării ce urmează să înceapă la ora locală 17:00 (15:00 GMT).
- Helene, Annie sau Margarethe?
Pictura, începută în 1917 și rămasă neterminată, înfățișează o tânără brunetă cu trăsături precise, împodobită cu o pelerină bogat decorată cu flori, pe un fundal roșu aprins.
Pictorul a murit anul următor, iar identitatea modelului este încă învăluită într-un mister dezbătut aprig în presa de specialitate.
Cine este această tânără vieneză din clasa burgheză bogată, care a mers de nouă ori la atelierul acestui geniu adorat din vremurile ei?
Un singur lucru este cert: ea provenea din familia Lieser, o mare dinastie industrială evreiască care sprijinea avangarda artistică.
Însă era ea una dintre cele două fiice, Helene și Annie, ale Henriettei (Lilly) Lieser, o bogată femeie divorțată, pionieră a mișcării de emancipare a femeilor?
Sau era fiica cumnatului ei Adolf, Margarethe, așa cum se arată într-un prim catalog complet al operelor lui Klimt, produs în anii 1960?
Singura fotografie a picturii cunoscută până în prezent, realizată probabil în 1925 ca parte a unei expoziții, ar sugera că aceasta îi aparținea lui Lilly Lieser în acel an.
- Comerciant nazist -
Potrivit cotidianului Der Standard, care se bazează pe corespondența arhivată într-un muzeu austriac, este posibil ca aceasta să fi încredințat tabloul unui membru al personalului său înainte de a muri deportată la sfârșitul anului 1943.
Pictura avea să reapară apoi în posesia unui comerciant nazist, înainte ca fiica lui, apoi rude îndepărtate, să o moștenească la rândul lor.
Însă pentru casa Im Kinsky, specializată în proceduri de restituire, aceasta este o "ipoteză, printre altele".
După război, tabloul nu a fost niciodată revendicat de către unul dintre cei trei descendenți supraviețuitori ai lui Lilly Lieser, spre deosebire de alte bunuri.
CITEȘTE ȘI FIFA a încercat să limiteze suma de bani pe care agenții o pot câștiga din tranzacțiiRespectând confidențialitatea, Claudia Mörth-Gasser a explicat pentru AFP că angajatorul său a fost contactat în urmă cu doi ani pentru consultanță juridică de către proprietarii operei, care doresc să rămână anonimi.
Im Kinsky i-a informat actualii moștenitori ai celor două ramuri ale familiei Lieser, care locuiesc în principal în Statele Unite. Unii s-au deplasat pentru a vedea tabloul, înainte de a semna un contract cu proprietarii, înlăturând astfel un obstacol în calea vânzării acestuia.
Nu s-a aflat nimic referitor la termenii acestui acord amiabil, potrivit AFP, iar experții critică o procedură considerată prea rapidă, în pofida incertitudinilor cu privire la soarta unei opere de o valoare imensă.
"Proveniența sa nu a putut fi clarificată în totalitate până în prezent" și ar fi fost necesar să se acorde timp pentru o examinare mai aprofundată, a declarat pentru săptămânalul Profil Monika Mayer, șefa arhivelor de la Musée du Belvédere, care găzduiește faimosul "Sărut" al lui Klimt.
Mai mult, tabloul nu a fost prezentat în Statele Unite, de teamă că ar putea fi confiscat de instanțe în cazul unui litigiu, conform regulilor care se aplică pentru lucrările în privința cărora există suspiciuni că ar fi fost spoliate.