Perioada de lockdown cauzată de pandemia COVID-19 a influențat achiziționarea sau adoptarea unui animal de companie, astfel că 17% dintre posesorii de câini și 16% dintre posesorii de pisici, respondenți unui sondaj, au declarat că și-au luat un animal de companie în perioada stării de urgență.
Potrivit unui studiu realizat de Asociația Română a Producătorilor de Hrană pentru Animale de Companie (ARPAC), principalul factor care îi determină pe românii din mediul urban să își ia un animal de companie este de natură emoțională, astfel că 57% dintre respondenți spun că alegerea lor este determinată de dragostea pe care o simt pentru animale, în vreme ce 14% dintre aceștia au adus un animal de companie în gospodărie la dorința unui alt membru al familiei, în special a copiilor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Totodată, sentimentele de apropiere care influențează achiziționarea unui animal se reflectă și în plasarea animalului în contextul familiei și a altor cunoștințe. Întrebați cât de apropiați se simt de animalele de companie proprii, respondenții au poziționat animalul de companie pe locul patru în lista apropiaților, după soț/soție/partener, copii, părinți, considerându-se mai apropiați de animalul lor de companie decât de frați/surori, prieteni sau nepoți.
Potrivit studiului, câinele nu este doar cel mai bun prieten al omului, ci și cel mai comun animal de companie deținut la nivelul gospodăriilor din mediul urban, datele arătând că 66% dintre posesorii de animale de companie au câine, în vreme ce 58% au pisici, 12% papagali sau alte păsări, 11% au pești, lista fiind urmată de cei care dețin iepuri (8%), broaște țestoase (4%), hamsteri (3%) și porcușori de Guinea (2%).
Românii din mediul urban dețin în mare parte câini de talie medie, cu vârste între 1 și 3 ani, astfel că rasa cea mai răspândită este bichonul, urmată de câinii maidanezi și rase încrucișate (metis). În ceea ce privește caracteristicile pisicilor, cele de talie medie sunt cele mai populare în rândul deținătorilor de pisici din mediul urban. În mod particular, bărbații din segmentul de vârstă 36-45 dețin semnificativ mai multe pisici de talie medie față de totalul deținătorilor de pisici din mediul urban.
Cele mai răspândite pisici sunt cele europene (maidaneze), urmate de rase încrucișate și birmaneză.
Profilul deținătorului de animale de companie este de asemenea caracterizat de faptul că segmentul de vârstă 46-55 se remarcă prin deținerea de câini și pisici cu vârste mai mari de 11 ani, iar familiile cu 5 sau mai mulți membri dețin semnificativ mai mulți câini decât totalul deținătorilor de câini.
În ceea ce privește comportamentul românilor din mediul urban asupra sănătății și aspectului animalelor de companie, aproape 70% dintre deținătorii de animale de companie consideră că vizitele la medicul veterinar sunt foarte importante sau importante. În ciuda faptului că 9 din 10 deținători de câini și 8 din 10 deținători de pisici au declarat că au efectuat o vizită la medicul veterinar în ultimele 12 luni, cel mai frecvent motiv pentru aceste vizite este vaccinul, urmat de deparazitare, adică proceduri care sunt vitale în primii ani din viața unui animal de companie, datele arătând că 57% dintre câini și 67% dintre pisici au vârste între 6 luni (sau mai puțin) și 3 ani.
Pe de altă parte, jumătate dintre posesorii de câini chestionați au declarat că au mers la un salon de înfrumusețare pentru animale în ultimele 12 luni, în vreme ce în cazul deținătorilor de pisici datele arată că 3 din 10 deținători au ajuns cu felinele la salon în ultimul an. Totodată, majoritatea deținătorilor de câini și pisici petrec între 30 de minute și 2 ore pe zi pentru a-și îngriji animalele de companie.
Studiul a fost efectuat pe un eșantion de 1.000 de persoane din mediul urban, cu vârste cuprinse între 18 și 55 de ani, care dețin cel puțin un animal de companie în gospodărie, în perioada 5-10 august 2020.