Rolul profesorilor este de a descoperi potențialul în fiecare copil, de a determina elevul să conștientizeze calitățile și competențele pe care le are și de a-și seta un țel pe care să-l atingă, pentru că, indiferent de condițiile în care învață elevii din zonele defavorizate, aceștia pot face performanță, afirmă, la Profit TV, Corina Puiu, co-fondator și CEO Teach for Romania, un program, dezvoltat inițial în 1990 de către Teach for America în Statele Unite, care atrage absolvenți de top ce nu ar fi considerat în mod normal, ca opțiuni de viitor profesional, meseria de profesor.
„Elevii au început să viseze diferit și, în momentul în care ai un vis și pe cineva care îți facilitează înțelesul potențialului din tine, reușești să mergi într-acolo chiar dacă lucrurile nu s-au schimbat, infrastructura din școală nu s-a schimbat, poate părinții nu sunt cei mai buni prieteni și susținători ai visului tău, poate în continuare stai cu hainele pe tine în clasă pentru că este foarte frig sau toaleta este în curte. Poate lucrurile respective nu s-au schimbat, dar copiii aceștia se schimbă”, spune Corina Puiu.
Profesorii care fac parte din programul Teach for Romania predau în 70 școli din zone defavorizate, dintre care 90% sunt școli din mediul rural, unde rata de abandon școlar după învățământul gimnazial este de peste 36%, iar elevii au rezultate slabe la examenele naționale.
„Indiferent de ce predăm și de vârsta la care sunt acei copii, dacă nu știu să scrie, să citească și să facă calcule de bază, de matematică, noi cu asta începem. Ce ne interesează pe noi ca performanță în program este ca acei copii să progreseze”, a mai spus CEO-ul, susținând că cei mai mulți copii abandonează școala după terminarea gimnaziului și, atunci, pentru a diminua numărul, profesorii trebuie să intervină încă de la nivelul primar.
Conform informațiilor oferite de CEO, în program sunt recrutați atât profesori care au terminat o facultate de profil, au făcut modulul pedagogic și pot fi titularizați, dar și persoane care nu au predat niciodată, dar care pot fi suplinitori, iar pregătirea cadrelor didactice durează doi ani, timp în care predau în școli.
„Recrutăm oameni care nu s-au gândit neapărat să predea. Cumva îi atragem către acest rol de dascăl în care nu s-au gândit niciodată să-și exprime competențele pe care le au într-un fel cu foarte multă semnificație, pentru că, până la urmă, să crești semințele care ulterior vor ajunge să voteze, să ne plătească pensia, să lucreze în companiile pe care le avem este lucru foarte important”, a adăugat Puiu.
CITEȘTE ȘI VIDEO Rareș Bănescu, CEO retargeting.biz, la Antreprenor de România, Profit TV: Secretele din spatele marketingului onlineCu toate acestea, unii profesori părăsesc programul după câteva luni.
„Sunt profesori care părăsesc programul după primele luni de școală și din motive precum lipsa senzației că au rezultate. Ei văd că fac niște lucruri și copiii progresează, dar de multe ori dacă nu există o colaborare cu părinții, cu directorii școlilor, uneori chiar cu autoritățile locale, le este foarte dificil”, a explicat CEO-ul, susținând că există și profesori care au decis să se mute în mediul rural pentru a fi percepuți drept parte a comunității respective.
Programul, dezvoltat inițial în 1990 de către Teach for America în Statele Unite, atrage absolvenți de top care nu ar fi considerat în mod normal, ca opțiuni de viitor profesional, meseria de profesor. Modelul funcționează în alte 32 de țări, unde este aplicat de către organizațiile partenere în rețeaua Teach for All, iar misiunea programului este de a extinde accesul la educație în întreaga lume, prin creșterea și accelerarea impactului generat de către organizații care cultivă leadership-ul necesar pentru schimbare.