Din Bundestag, în lumea modei. INTERVIU Matei Ladea, SARTO: Cum se raportează bărbații din România la normele vestimentare

Din Bundestag, în lumea modei. INTERVIU Matei Ladea, SARTO: Cum se raportează bărbații din România la normele vestimentare
scris 24 feb 2020

Înainte de a ajunge la antreprenoriat și croitorie de lux, Matei Ladea a lucrat în Bundestag, parla­mentul german, și apoi la retailerul Lidl, ca project manager în Europa de Est.

1. Cine este Matei Ladea și cu ce se ocupă? Spune-ne câteva lucruri despre tine în momentul actual, pentru a-ți putea înțelege mai bine traiectoria și formarea de-a lungul timpului.

De profesie politolog și jurist, am venit la SARTO pentru a mă ocupa de marketing, advertising și comunicare, și mi-am dedicat energia dezvoltării brandului SARTO. Esența activității mele a fost și rămâne brandul. Ca în toate proiectele antreprenoriale am avut multiple activități, variate provocări și multe impedimente. Ele mi-au relevat importanța resursei umane și a lucrului în echipa, m-au ajutat să înțeleg ce rol pivotal are managementul, cum „unde nu e cap e vai de picioare“ și cum nici un om, oricât de pregătit, nu le poate face pe toate. Dar poate încerca.

Urmărește-ne și pe Google News

2. Ce a fost înainte de SARTO? Pentru ce fel de profesie te-ai pregătit?

Înainte de SARTO a fost căutarea. Am absolvit la Universitatea București Știintele Politice și Dreptul, am studiat la Humboldt zu Berlin Relațiile Internaționale și Dreptul Constituțional, am fost asistent Parlamentar în Bundestag și am lucrat în achiziții la Lidl ca project manager pe Europa de Sud-Est. Nu pot spune că m-am pregătit pentru o profesie, ci mai degrabă că am învățat și am căutat să umplu goluri ale cunoașterii, să devin un bun manager și, de ce nu, un antreprenor de succes.

3. Cum a început povestea ta la SARTO?

Este important de reținut că SARTO a fost fondat în 2011 de 3 prieteni ca un business de retail de produse made-to-measure, iar eu m-am alăturat lui Alex Drăgan în 2014, din dorința de a schimba fața business-ului și direcția sa. Împreună cu cea mai devotată echipă din câte cred că puteam construi, ne-am reinventat, transformându-ne în ceea ce suntem astăzi: un brand cu care clienții se identifică cu drag, un business care dincolo de business susține multiple cauze nobile, un etalon pentru calitate și, de ce nu, definiția “premium în business”.

4. Care sunt cele mai mari provocări din industrie?

Cred că toată lumea se confruntă cu probleme de personal și de volatilitate a pieței, însă nu se compară cu avantajele industriei, explorând o nișă în plină expansiune. Într-o epocă în care fiecare individ are posibilitatea de a-și defini mediul profesional, social și identitatea personală, nimeni nu mai vrea să se îmbrace “de serie”. Aceasta e marea noastră fericită provocare: să luăm modelul de succes dezvoltat într-o nișă, și să îl replicăm cu același succes pentru un produs destinat unui public mai larg.

5. Cum abordează SARTO aceste provocări și cum le depășește?

Dacă ne raportăm la provocări cotidiene, retenția de personal este mult peste media pieței. Avem colegi care ne sunt alături de 5 ani și colegi care au plecat și au revenit în echipă. Cred că, în ciuda faptului că suntem mici, putem vorbi de o cultură organizațională sănătoasă.

În ceea ce privește piața, cred că aceeași cultură sănătoasă ne ajută să avem un grad de satisfacție a clienților de peste 97% ce se regăsește în gradul lor de retenție. Toată infrastructura SARTO se bazează pe mulțumirea clienților, pe încrederea lor și, bineînțeles, pe recomandările lor. În plus, ne-am virat atenția către trendurile consumatorilor, dezvoltând canale de comerț online și automatizând procese, pentru o experiență unică.

6. Vestimentația formală masculină – Cum se raportează bărbații din România anului 2020 la normele vestimentare? Cât de necesar și cât de dorit mai este clasicul costum în garderoba bărbaților în prezent?

Cred că trebuie să avem în vedere un trend ce ia amploare, respectiv maturizarea pieței. Dacă în urmă cu 30 de ani costumul era prima și singura ținută “de birou”, astăzi bărbații descoperă dress-code-urile și multiplele posibile declinări dintr-un sacou și o pereche de pantaloni “de stofă”. Într-adevăr, a scazut numărul cravatelor, însa doar din punct de vedere cantitativ. În ceea ce privește consumul calitativ, consumatorul rafinat întelege că de la un anumit nivel, ținuta formală este de etichetă, la anumite evenimente se impune un dress-code și, bineînțeles, în relațiile de business, costumul potrivit își spune cuvântul.

7. SARTO este pe piață din 2011. Cum ai descrie evoluția companiei și a brandului pentru un om de business/un investitor?

După cum spuneam, SARTO s-a reinventat și a devenit singurul grup din industrie cu activități în retail de bespoke, made-to-measure și ready-to-wear, cu control complet al produselor bespoke, având propria linie de producție, deținător al unor licențe exclusive de import și distribuție, dezvoltat atât B2C cât și B2B. În plus, am devenit furnizori pentru alte branduri, transformându-ne într-un partener de încredere pentru industrie. În plus, avem propriile magazine online, am reușit să automatizăm procese și sa dezvoltăm un workflow cu o trasabilitate de invidiat, reducând riscurile de eroare și asigurând o experiență unică. Este greu să automatizezi o meserie tradițională, însă nu imposibil.

Cred că cel mai elocvent exemplu al evoluției SARTO este licitația de la Gala Edelweiss a Hospice, unde un costum donat s-a licitat de la 1150 eur preț de catalog la 6500 eur preț de adjudecare.

8. Dar pentru un potențial client?

Toate cele de mai sus sunt de interes în primul rând pentru clienți: suntem primul atelier bespoke și singurul atelier complet din România cu tot cu ofertă made-to-measure și ready-to-wear, și suntem brandul care pune cel mai mult accent pe nevoile și satisfacția clienților. Sursa principală de business development nu sunt agenții de vânzări sau advertising-ul ci recomandările clienților multumiți.

9. Care este viziunea ta de viitor pentru SARTO?

SARTO trebuie să crească și mai mult, să abordeze piețe noi și să își dezvolte palierul de B2B întrucât am pus fundamentele unei echipe fantastice, unor produse de invidiat ce se pot distribui și prin canale de retail ale “concurenței” și mai ales, unui brand care, spunem noi, e sursa de inspirație pentru industrie.

10. Cum vezi evoluția ta profesională în următorii ani? Mai lucrezi și la alte proiecte?

Întotdeauna sunt implicat în rezolvarea puzzle-urilor complexe, însă, dupa cum spunea un prieten, pisica cu clopoțel nu prinde șoareci.

11. Ce te motivează în fiecare zi?

Dorința de a deveni mai bun, de a dezvolta industria și de a impacta în mod plăcut viețile celor cu care interacționăm. Investiția energiei și resurselor noastre de astăzi va da naștere unor proiecte pe care familia SARTO le va duce peste hotare.

12. Este ceva ce ai vrea să le spui cititorilor Profit.ro?

Printre primele lucruri învățate la SARTO este cât suntem de diferiți și cât de mult contează ca lucrurile noastre să fie adaptate nevoilor, dorințelor și în general persoanei noastre. Îi invit pe toți cititorii Profit.ro să încerce experiența obiectelor unicat indiferent dacă vorbim de costume, blugi, rachete de tenis, crose de golf sau mobilier. Fiecare dintre noi merită să se simtă el însuși în micro-Universul său.

viewscnt
Afla mai multe despre
matei ladea
sarto