Legea care impune măsuri suplimentare pentru etichetarea laptelui ar putea să nu intre în vigoare, deoarece autoritățile române au notificat cu întârziere Comisia Europeană. Mai mult, în forma actuală, Legea include prevederi asemănătoare cu cele ale Legii care obligă marile magazine să vândă 51% alimente de bază românești și pentru care Bruxelles a declanșat recent prima etapă a procedurii de infringement, așa cum avertizase anterior Profit.ro.
Înainte de a fi anunțată aici, informația a fost prezentată pe Profit Insider
În aprilie anul trecut, Parlamentul a adoptat Legea 88/2016 privind stabilirea unor măsuri suplimentare obligatorii pentru etichetarea laptelui proaspăt pentru consum și a produselor lactate, act normativ care impune noi obligații de etichetare, în plus față de Regulamentul (UE) 1169/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011, aplicabile produselor românești.
Parlamentarii au stabilit atunci că Autoritatea Națională Sanitară Veterinară (ANSVSA) și pentru Siguranța Alimentelor urma să notifice statelor membre ale Uniunii Europene și Comisiei Europene măsurile prevăzute, iar Legea va intra în vigoare “în 90 de zile de la comunicarea deciziei Comisiei Europene”.
Legea a fost promulgată de președinte și apoi publicată în Monitorul Oficial la 5 mai 2016, iar în scurt timp ar putea împlini un an de zile de la promulgare, fără a intra însă în vigoare.
Potrivit informațiilor obținute de Profit.ro din surse oficiale, ANSVSA a notificat Comisia Europeană cu privire la cerințele suplimentare impuse în Legea românească după publicarea în Monitorul Oficial, însă regulamentul Comisiei prevede că astfel de legi trebuie notificate la Bruxelles în formă de proiect.
“Au fost inițiate pentru perioada următoare consultări cu Comisia Europeană, dare este posibil să ni spună că nu am notificat Comisia în faza de proiect legislativ și să nu fie emisă o decizie cu privire la aceste modificări, iar legea nu va putea intra vigoare”, au arătat sursele citate.
Conform acestora, o soluție ar fi ca Guvernul, prin intermediul unui punct de vedere transmis de un minister, să modifice în Parlament Legea respectivă și să propună schimbări esențiale, notificând în același timp Bruxelles-ul, astfel încât Comisia Europeană să poată lua în considerare aceste modificări și să emită o decizie.
Acest lucru ar fi posibil pentru că, după cum a relatat Profit.ro, la doar o lună de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, parlamentarii au inițiat modificarea legii etichetării laptelui, după ce au constatat că unele dintre prevederile adoptate de aceștia le creează dificultăți producătorilor.
Proiectul respectiv a fost adoptat deja tacit de Senat, iar amendamentale Guvernului pot fi introduse în dezbaterea din Camera Deputaților.
Chiar și în aceste condiții, conform surselor citate, deputații at trebui să modifice și alte prevederi cuprinse în lege.
Unul din motivele pentru care Comisia a declanșat, săptămâna trecută, procedura de infringement pentru “legea 51%” a fost acela că prevedea obligația comercianților cu amănuntul de a promova produsele de origine română. Comisia a considerat că astfel este limitată decizia de natură comercială privind alegerea produselor pe care le oferă, ceea ce contravine libertății de stabilire (articolul 49 din Tratatul de Funcționare a Uniunii Europene).
Ca și în acel caz, legea etichetării laptelui stabilește că Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale precum și organizațiile și asociațiile din domeniu vor iniția și finanța campanii de promovare și creștere a consumului de lapte proaspăt pentru consum și produse lactate românești.
Practic, autoritățile române se tem că forul european ar putea interpreta la fel și articolul din legea etichetării laptelui și intenționează să clarifice și această prevedere.