Marsh Asigurări a reușit să păstreze contul Tarom și pentru următorul an, conform informațiilor Profit.ro, după ce a câștigat licitația organizată de compania aeriană. Cel mai mai broker local, parte a celui mai mare grup mondial din domeniu, va încasa 1,37 milioane de dolari pentru asigurarea de răspundere față de călători și pentru asigurarea de tip CASCO (Hull and Machinery Insurance, în termeni de specialitate).
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
Prețul este mai mic decât anul trecut, când pachetul a presupus o primă de 1,5 milioane de dolari. La licitație a mai participat și Omniasig Vig, dar au venit și alți brokeri de asigurare. Omniasig a ofertat cu doar 900 de dolari mai mult decât Marsh.
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
Contractul va începe din 1 decembrie 2017, în condiții normale, și se va întinde pe o perioadă de 1 an.
Ca în fiecare an, cea mai mare parte a riscurilor și cea mai mare parte din prima încasată vor fi plasate în reasigurare prin intermediul sindicatelor Lloyds din Londra.
Potrivit caietului de sarcini obținut de Profit.ro, ca și anul trecut, Tarom solicită celui care va câștiga contractul să aibă capacitatea de a acoperi daune față de terți de până la 750 de milioane de dolari per eveniment în cazul pasagerilor și de 25 de milioane de dolari per eveniment în cazul non-pasagerilor. Aceste limite sunt cumulate pentru toate persoanele afectate în cazul unui eveniment nefericit.
De partea cealaltă, în cazul daunelor materiale suferite de avioanele Tarom și acoperite prin componenta CASCO a asigurării, compania aviatică de stat impune limite diferite în funcție de aeronavă și de tipul evenimentului. În cazul în care dauna poate fi reparată cu ajutorul pieselor de schimb, acoperirea merge până la 15 milioane de dolari per expediere și 32,5 milioane de dolari per eveniment. Dacă este vorba de daună totală, valoarea asigurată ajunge la un maximum de 70 de milioane de dolari, în funcție de tipul avionului, cu o sumă asigurată de 55 de milioane de dolari.
Cele mai scumpe aparate, așa cum reiese din cerințele Tarom, sunt cele două Boeing 737-800 operate în regim de închiriere operațională și achiziționate recent. Asigurătorii ar trebui să achite 55 de milioane de dolari în caz de daună totală.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Tranzacție de 9 milioane dolari în IT, o firmă din Craiova cumpărată de o companie din GermaniaAvioanele cu elice de tip ATR sunt asigurate de la un minimum de 1,3 milioane de dolari, pentru aparatele din 1992, până la un maximum de 12 milioane de dolari în cazul celor două avioane fabricate în 2009 și aflate în posesia Tarom. Cele patru aparate Airbus cu date de fabricație 2006 și 2007 sunt asigurate la 10-11 milioane de dolari iar cele 8 Boeing 737 valorează, în aprecierea Tarom, între 2,6 milioane de dolari(fabricație 1993) și aproape 15 milioane de dolari(aparatele din 2003). Tarom vrea să se protejeze și în cazul unor cheltuieli generate de eventuale deturnări sau acte de piraterie, limita pentru aceste evenimente fiind stabilită la 3 milioane de dolari.
Timp de 7 ani, între 2007 și 2014, avioanele Tarom au fost asigurate de Astra Asigurări. Societatea avea deja o experiență importantă în domeniu, inclusiv din perioada care a precedat achiziționarea sa de către Dan Adamescu, de la statul român.
De altfel, Astra a achitat daune importante provenite din evenimente care au avut loc la începutul anilor 90 și chiar înainte de Revoluție, Astra fiind parte din fostul ADAS comunist. După 2007, Astra și-a construit cel mai puternic departament specializat în asigurări aviatice dintre companiile din România, a monpolizat practic această piață extrem de specializată și reușea să câștige în acea perioadă licitații la prime semnificativ mai mari decât cele vehiculate sau plătite efectiv în ultimii ani. Primul “șoc” pe preț, adică prima scădere semnificativă de tarif a venit odată cu preluarea contului de către Omniasig VIG, în 2005 , care pentru un an și două luni de asigurare a încasat 1,7 milioane de dolari.
CITEȘTE ȘI Tranzacție rapidă: Clever Taxi a fost cumpărată de Intelligent Apps, proprietarul mytaxi.netOmniasig a mers la licitație împreună cu AON Benfield, un nume de top 3 în domeniul brokerajului. Anterior, sumele încasate de Astra se învârteau în jurul a 2 milioane de dolari. Marea schimbare a venit însă anul trecut, când procedura a fost câștigată în premieră de un broker, Marsh, respectiv cel mai mare nume din domeniu la nivel mondial. Anul 2016 a fost și primul în care caietul de sarcini a fost astfel construit încât să permită brokerilor să meargă direct la licitație, fără a colabora cu un asigurător pe post de “fronter”. Paradoxal, mișcarea ar fi fost gândită chiar de către un broker concurent al Marsh, care a activat un timp drept consultant pentru Tarom.
Motivația schimbării a fost în primul rând prețul mai mic pe care brokerul îl poate obține, având în vedere că el duce riscurile direct în reasigurare, fără a mai avea nevoie de un “fronter”, așa cum sunt numite în acest caz firmele locale, altfel simplii intermediari (cedează aproape integral riscurile preluate, dar și prima încasată) care folosesc contul Tarom mai mult pentru imagine. Prețul cu care Marsh a mers și a câștigat a fost de doar 1,3 milioane de euro, considerat și astăzi de anumiți specialiști “interesant de mic”.
Unele surse, spun că pentru a reuși să plaseze riscurile preluate de la Tarom la prețul obținut, Marsha fost nevoit să schimbe “leaderul” inițial adică sindicatul de reasigurători care a preluat cea mai mare parte a riscurilor. În final, Marsh s-a oprit la un sindicat numit Altitude Risk Partners(ARP), format din câteva dintre cele mai mari nume din domeniul reasigurărilor și manageriat chiar de către Marsh.