Poșta Română a dat în judecată Autoritatea de Reglementare în Comunicații (ANCOM) pentru că a respins companiei, printr-o decizie din 2014, cererea de compensare a costului net aferent furnizării serviciilor poștale, din sfera serviciului universal în 2013. Procesul este pe rolul Curții de Apel București, conform datelor remise de ANCOM la solicitarea Profit.ro.
"Poșta solicită instanței ca ANCOM să fie obligată să emită o nouă decizie privind compensarea costului net aferent furnizării serviciilor poștale din sfera serviciului universal în anul 2013 și suportarea tuturor cheltuielilor de judecată ocazionate de acest proces", se arată în răspunsul instituției.
Accesul la serviciul universal poștal reprezintă dreptul oricărei persoane de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor poștale de bază, cum ar fi trimiterea unei scrisori, la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor.
Furnizorul de serviciu universal desemnat are obligația de a furniza servicii la tarife accesibile pe întreg teritoriul pentru care a fost desemnat, inclusiv în zonele situate în condiții geografice excepționale sau cu densitate scăzută a populației, acolo unde volumul de corespondență este mic și din acest motiv activitatea poate fi neprofitabilă.
Costul net este diferența dintre costurile suportate de operatorul poștal ca urmare a îndeplinirii obligațiilor de serviciu universal și costul net al furnizorului în cazul în care și-ar desfășura activitatea exclusiv pe baze comerciale, fără a avea obligații de serviciu universal.
Pentru anul 2013, Poșta Română a transmis ANCOM, la 1 iulie 2014, o cerere de compensare însoțită de situația privind costurile, veniturile și capitalul angajat aferente furnizării serviciilor din sfera serviciului universal, precum și un raport de specialitate întocmit de Deloitte Audit, potrivit datelor instituției date publicității în noiembrie 2014.
Prin Decizia 1.658/2014, ANCOM a decis că valoarea costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal în anul 2013 nu a reprezentat o sarcină injustă pentru Poșta Română și nu trebuie compensat.
Cu alte cuvinte, profitul realizat de Poșta Română pe segmentul serviciilor din sfera serviciului universal a determinat o rentabilitate a capitalului angajat mult superioară nivelului rezonabil.
CITEȘTE ȘI VIDEO Directorul Poștei, la Profit LIVE: Dacă nu ne schimbăm, nu o să mai fim prezenți în piață. Și noi avem o Talpa Iadului în companie!În scopul evaluării cererii operatorului poștal, ANCOM a derulat, cu sprijinul consultanților Ernst&Young SRL și Ernst&Young SRO, o analiză detaliată a informațiilor puse la dispoziție de Poșta Română, a datelor și ipotezelor utilizate pentru elaborarea scenariului de bază și a scenariului alternativ.
“Analiza a arătat că, în ciuda liberalizării complete a pieței serviciilor poștale care a eliminat de la începutul anului 2013 monopolul Poștei pe segmentul serviciilor rezervate, furnizorul de serviciu universal și-a menținut constantă cota de piață”, susține ANCOM.
De asemenea, ANCOM a calculat nivelul pragului de rentabilitate al serviciilor din sfera serviciului universal și a constatat că, în anul 2013, Poșta Română, în calitate de furnizor de serviciu universal, a înregistrat profit pe segmentul serviciilor din sfera serviciului universal și o rentabilitate a capitalului angajat mult superioară nivelului rezonabil, stabilit de ANCOM la 13,1%.
CITEȘTE ȘI VIDEO Directorul Poștei, la Profit LIVE: Rămâi uluit în fața inspectorilor. Îți indică o rubrică cât unghia și te trimit să câștigi în instanță!Cu excepția anului 2014, Poșta Română a consemnat pierderi în intervalul 2008 - 2015, potrivit datelor Ministerului Finanțelor Publice.
Astfel, în intervalul menționat, pierderea cumulată a operatorului poștal național se ridică la 600 milioane de lei, din care 182,9 milioane de lei în 2011.
Operatorul poștal a obținut un profit net de 22,9 milioane de lei în 2014, ocazionat de veniturile de 45,14 milioane de lei rezultate din cedarea colecției de timbre către Banca Națională a României.
Prin eliminarea acestei influențe, se arată în raportul anual al companiei pe 2015, Poșta Română ar fi încheiat anul 2014 cu o pierdere de 1,7 milioane de lei.
Potrivit datelor ANCOM, instituția a respins și pentru anul 2014 cererea Poștei pentru compensarea costului net aferent furnizării serviciilor poștale din sfera serviciului universal.
Cu afaceri de aproape 1,1 miliarde de lei în 2015, Poșta Română are ca acționari Ministerul Comunicațiilor - 75% din acțiuni și Fondul Proprietatea, cu o participație de 25%.
Poșta este cel mai mare operator local de profil, are peste 24.800 salariați și o rețea teritorială de peste 5.600 de unități.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) este instituția care protejează interesele utilizatorilor de comunicații din România, prin promovarea concurenței pe piața de comunicații, administrarea resurselor limitate și încurajarea investițiilor eficiente în infrastructură.