Circa 800.000 din cele aproape 1 milion de polițe RCA vândute anul trecut de cel mai mare intermediar din România, Safety Broker, au fost emise de City Insurance și Euroins. Este o situație care, cu mici deviații, se va reflecta și în structura de la nivelul întregii piețe, având în vedere că prin Safety trec circa 20% din totalul polițelor emise într-un an. Riscurile pe care Euroins și mai ales City Insurance și le asumă depășesc deja cu mult expunerea pe care Astra Asigurări o avea pe RCA.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Dacă la numărul polițelor intermediate de Safety Broker pentru cele două firme mai adăugăm și cele 141.000 de asigurări RCA de la Asirom, rezultă că aproape întreaga piața locală a asigurărilor de răspundere civilă auto stă în doar trei firme.
Această concentrare fără precedent este sesizabilă și raportat la primele brute intermediate de broker. Dintr-un total de 307 milioane de lei intermediați pentru principalii cinci emitenți de RCA (City Insurance, Euroins, Generali, Asirom și Omniasig), în jur de 70% vin de la City Insurance și Euroins.
CITEȘTE ȘI Isărescu admite că sunt discuții în BNR pentru înăsprirea condițiilor la creditarea populației, dar unii oficiali din bancă nu sunt de acord. Urmează deciziaDin perspectiva perioadei de valabilitate, aproximativ 30% din vânzări vin din polițe pe 1 lună, tot atât din polițe pe 1 an și 40% din asigurări pe 6 luni, conform datelor Safety Broker.
Această structură arată că aparenta liniște care s-a așternut după apariția Legii RCA, în ultima parte a anului trecut, nu va fi de durată, având în vedere că un volum mare de prime subscrise aduce de la sine și o expunere pe măsură.
O schimbare s-ar putea produce doar în condițiile în care firmele mai puțin expuse pe RCA, considerate și mai stabile având în vedere apartenența lor la grupuri internaționale, ar fi mai interesate de RCA, pentru componenta de decontare directă, fapt care ar putea duce și la o creștere a vânzărilor. Un pas important în acest sens l-a făcut deja Allianz Țiriac, ai cărei reprezentanți spun că circa 15% din polițele RCA vândute în ultima parte a anului trecut au și componenta de decontare directă.
Decontarea directă presupune un cost suplimentar pentru client care, în cazul în care este lovit de un alt șofer, va beneficia de reparații plătite de propriul asigurător RCA.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Andrei Dudoiu, director general adjunct al Băncii Transilvania, pleacă din bancă după 15 ani pentru proiecte personaleÎn total, City Insurance va atinge, probabil, pragul de 2 milioane de polițe RCA pe o lună, șase luni și un an, nivel la care Astra Asigurări, de exemplu, nu a ajuns niciodată.
Aceasta se întâmplă în condițiile în care City Insurance a fost obligată să aducă o majorare de capital de 50 de milioane de euro în baza unei analize care nu ia în calcul anul 2017, de departe cel mai prolific din istoria sa.
De altfel, în discuțiile cu ASF investitorul elvețian care și-a asumat preluarea City Insurance (Max Roesller) a promis inițial o a doua majorare de capital, de încă 50 de milioane de euro, care ar fi trebuit să se facă până la finele anului trecut. Informațiile Profit.ro sunt că acest lucru nu s-a întâmplat și nici nu există șanse foarte mari să se întâmple în următoarea perioadă.
În aceste condiții, este foarte posibil ca la o viitoare evaluare, City Insurance să înregistreze iar un deficit de capital, raportat la daunele pe care și le asumă din RCA.
Așa cum a mai arătat Profit.ro, City Insurance are o structură foarte specială a portofoliului, fiind singura societate de asigurări locală care cedează în reasigurare circa 85% din portofoliul de RCA (media nu depășește 30-35%), în baza unui contract de tip proporțional. La nivelul anului 2016 cel puțin, potrivit propriilor rapoarte, City Insurance ceda 85% din primele de RCA către reasigurători, urmând ca aceștia din urmă să își asume același procent din daune.
La rândul său, Euroins a trecut printr-o perioadă de redresare pe parcursul anului 2016 și în prima parte a anului 2017, fiind obligată să aducă un aport suplimentar de capital de circa 200 de milioane de lei.