Compania Tarom a demarat procedurile pentru achiziționarea unei noi polițe de asigurare pentru avioanele pe care le deține sau doar le operează. Contractul va începe din 1 decembrie 2017, în condiții normale, și se va întinde pe o perioadă de un an. Așa cum a mai arătat Profit.ro, este vorba despre cea mai mare poliță de asigurare din România, care acoperă atât riscuri de tip CASCO( Hull and Machinery Insurance, în termeni de specialitate), cât și riscurile de vătămare a terților(asigurare de răspundere față de terți), similare cu polița RCA.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Patru nume importante din România și din afara țării, dar și mai mulți brokeri de dimensiuni medii vor să obțină contractul de asigurare.
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
Despre trei dintre acestea, cotate cu cele mai mari șanse, Profit.ro a scris deja, în timp ce un al patrulea candidat, broker Lloyds, nu este încă hotărât dacă va participa sau nu la licitație fiind încă în faza de prospecțiuni pe piața de la Londra, acolo unde vor ajunge, în final, riscurile preluate de firma care va câștiga licitația Tarom, oricare va fi ea.
Cele două Boeing seria 800 închiriate anul acesta, uraganele din America, dar și o daună înregistrată la Madrid, care anulează practic întreaga sumă încasată anul trecut de broker, vor determina o creștere substanțială a primei de asigurare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ca în fiecare an, cea mai mare parte a riscurilor și cea mai mare parte din prima încasată vor fi plasate în reasigurare prijn intermediul sindicatelor Lloyds din Londra.
Potrivit caietului de sarcini obținut de Profit.ro, ca și anul trecut, Tarom solicită celui care va câștiga contractul să aibă capacitatea de a acoperi daune față de terți de până la 750 de milioane de dolari per eveniment în cazul pasagerilor și de 25 de milioane de dolari per eveniment în cazul non-pasagerilor.
Aceste limite sunt cumulate pentru toate persoanele afectate în cazul unui eveniment nefericit.
De partea cealaltă, în cazul daunelor materiale suferite de avioanele Tarom și acoperite prin componenta CASCO a asigurării, compania aviatică de stat impune limite diferite în funcție de aeronavă și de tipul evenimentului.
În cazul în care dauna poate fi reparată cu ajutorul pieselor de schimb, acoperirea merge până la 15 milioane de dolari per expediere și 32,5 milioane de dolari per eveniment. Dacă este vorba de daună totală, valoarea asigurată ajunge la un maximum de 70 de milioane de dolari, în funcție de tipul avionului, cu o sumă asigurată de 55 de milioane de dolari.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Primul raport oficial privind cauzele falimentului Astra Asigurări. Avocații lui Adamescu Jr, indicat în premieră ca vinovat principal, au contestat deja documentulCele mai scumpe aparate, așa cum reiese din cerințele Tarom, sunt cele două Boeing 737-800 operate în regim de închiriere operațională și achiziționate recent. Asigurătorii ar trebui să achite 55 de milioane de dolari în caz de daună totală.
Avioanele cu elice de tip ATR sunt asigurate de la un minimum de 1,3 milioane de dolari, pentru aparatele din 1992, până la un maximum de 12 milioane de dolari în cazul celor două avioane fabricate în 2009 și aflate în posesia Tarom.
Cele patru aparate Airbus cu date de fabricație 2006 și 2007 sunt asigurate la 10-11 milioane de dolari iar cele 8 Boeing 737 valorează, în aprecierea Tarom, între 2,6 milioane de dolari(fabricație 1993) și aproape 15 milioane de dolari(aparatele din 2003).
Tarom vrea să se protejeze și în cazul unor cheltuieli generate de eventuale deturnări sau acte de piraterie, limita pentru aceste evenimente fiind stabilită la 3 milioane de dolari.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Romsys, printre cei mai mari integratori IT&C, a ieșit din afacerea New Business Dimensions pentru 2 milioane lei. Noul proprietar: firma poate să aducă profit, oamenii au rămas chiar dacă vremurile nu au fost «roz»Trei motive pentru care prima va reveni la cel puțin 2 milioane de dolari: valoarea avioanelor a urcat cu 65%, firmele de reasigurare sunt lovite de costurile uraganelor, Tarom a schimbat un motor care a costat cât toată prima încasată de broker.
Prețul încasat de asigurător anul acesta este imposibil să rămână același cu cel de anul trecut, adică 1,5 milioane de dolari sau 1,3 milioane de euro. Aceasta este concluzia la care au ajuns mai mulți specialiști în asigurări de aviație pornind de la datele incluse în caietul în sarcini. Costul asigurări va reveni, cel mai probabil,la nivelul din perioada 2012-2014, adică circa 2 milioane de dolari, crede unul dintre cei mai vechi specialiști în domeniu.
De menționat că, deși stabilește în Consiliul de Administrație un buget pe care este dispus să îl plătească pentru asigurare, Tarom nu publică niciodată această cifră în caietul de sarcini, fapt care a generat de-a lungul timpului multe discuții.
Valoarea avioanelor asigurate a crescut anul acesta cu 110 milioane de euro, de la 169 milioane de dolari la 280 de milioane de dolari. Acest fapt se datorează introducerii în flota Tarom a două aparate Boeing din seria 800, noi, a căror valoare unitară este de 55 de milioane de euro. Deși avioanele sunt închiriate, ca și în cazul leasingului auto asigurarea o plătește cel care operează aparatul.
"În mod normal, creșterea valorii flotei ar trebui să se vadă, proporțional, în majorarea de primă", adaugă specialistul.
În al doilea rând, remarcă sursele citate, piața internațională este marcată anul acesta de uraganele devastatoare din Statele Unite, în urma cărora asigurătorii lumii vor avea de plătit zeci de miliarde de dolari. Companiile de reasigurare au oprit complet discounturile oferite brokerilor, inclusiv în cazul flotelor fără daune la activ, ceea ce va face mai dificilă plasarea riscurilor de la Tarom pe bursa de la Londra.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Tranzacție de 9 milioane dolari în IT, o firmă din Craiova cumpărată de o companie din GermaniaNu în ultimul rând, în caietul de sarcini, Tarom vorbește despre un incident petrecut pe aeroportul din Madrid care a necesitat înlocuirea unui motor. Respectiva piesă a costat 1,4 milioane de dolari, adică aproape cât întreaga primă încasată de broker, ceea ce face ca rata daunei, adică raportul între prima încasată și despăgubirile achitate pe contractul încă în curs să fie de aproape 100%. Indicatorul de daunalitate este extrem de important în asigurări și este principala variabilă utilizată de specialiști în calculul tarifelor. Cu cât rata daunei este mai mare în trecut, cu atât prețurile pentru contractele noi vor fi mai mari.
Timp de 7 ani, între 2007 și 2014, avioanele Tarom au fost asigurate de Astra Asigurări. Societatea avea deja o experiență importantă în domeniu, inclusiv din perioada care a precedat achiziționarea sa de către Dan Adamescu, de la statul român. De altfel, Astra a achitat daune importante provenite din evenimente care au avut loc la începutul anilor 90 și chiar înainte de Revoluție, Astra fiind parte din fostul ADAS comunist.
După 2007, Astra și-a construit cel mai puternic departament specializat în asigurări aviatice dintre companiile din România, a monpolizat practic această piață extrem de specializată și reușea să câștige în acea perioadă licitații la prime semnificativ mai mari decât cele vehiculate sau plătite efectiv în ultimii ani.
Primul “șoc” pe preț, adică prima scădere semnificativă de tarif a venit odată cu preluarea contului de către Omniasig VIG, în 2005 , care pentru un an și două luni de asigurare a încasat 1,7 milioane de dolari. Omniasig a mers la licitație împreună cu AON Benfield, un nume de top 3 în domeniul brokerajului. Anterior, sumele încasate de Astra se învârteau în jurul a 2 milioane de dolari.
Marea schimbare a venit însă anul trecut, când procedura a fost câștigată în premieră de un broker, Marsh, respectiv cel mai mare nume din domeniu la nivel mondial. Anul 2016 a fost și primul în care caietul de sarcini a fost astfel construit încât să permită brokerilor să meargă direct la licitație, fără a colabora cu un asigurător pe post de “fronter”. Paradoxal, mișcarea ar fi fost gândită chiar de către un broker concurent al Marsh, care a activat un timp drept consultant pentru Tarom.
CITEȘTE ȘI Directorului general interimar Tarom, Florin Susanu, i-a fost prelungit mandatul cu o lună. Acesta și-ar fi delegat atribuțiile directorului financiarMotivația schimbării a fost în primul rând prețul mai mic pe care brokerul îl poate obține, având în vedere că el duce riscurile direct în reasigurare, fără a mai avea nevoie de un “fronter”, așa cum sunt numite în acest caz firmele locale, altfel simplii intermediari (cedează aproape integral riscurile preluate, dar și prima încasată) care folosesc contul Tarom mai mult pentru imagine.
Prețul cu care Marsh a mers și a câștigat a fost de doar 1,3 milioane de euro, considerat și astăzi de anumiți specialiști “interesant de mic”. Unele surse, spun că pentru a reuși să plaseze riscurile preluate de la Tarom la prețul obținut, Marsha fost nevoit să schimbe “leaderul” inițial adică sindicatul de reasigurători care a preluat cea mai mare parte a riscurilor.
În final, Marsh s-a oprit la un sindicat numit Altitude Risk Partners(ARP), format din câteva dintre cele mai mari nume din domeniul reasigurărilor și manageriat chiar de către Marsh.
De altfel, compania americană,prin subsidiara sa din România, are și anul acesta cele mai mari șanse de a prelua contul Tarom, având în vedere atât deschiderea uriașă la nivel mondial cât și experiența pe plan local în ceea ce privește licitațiile pentru asigurări vândute companiilor de stat. Pentru Marsh, continuarea relației cu Tarom este și o chestiune de imagine, având în vedere că acest cont nu ar putea fi gestionat de oricine, în orice condiții.
CITEȘTE ȘI MedLife va avea grijă de sănătatea angajaților ROMATSA pentru 8 milioane de leiMai mulți specialiști cu experiență pe piața asigurărilor aviatice au arătat, de altfel, pentru Profit.ro, că piața de la Londra este “o piață grea” anul acesta în speța Tarom. Aceștia ar fi încercat deja discuții cu mai mulți reasigurători și brokeri care s-au arătat neinteresați de contul Tarom. “ Este o piață închisă. Am luat caietul de sarcini, dar nici nu mai are sens să participăm”, spune un broker.
Compania aeriană română are una dintre cele mai învechite flote din lume, după cum se poate vedea și în propriile evaluări. Nu mai puțin de 12 din cele 26 de avioane pe care le oprează au mai mult de 20 de ani și doar două (ambele ATR cu elice) și alte două închiriate (Boeing 737-800) au sub 10 ani.
Mai mult, flota “pestriță” a Tarom reprezintă o altă problemă, după cum ne explică mai mulți specialiști în domeniu. În general, companiile aeriene se opresc la unul, maximum două tipuri de aparate, dar Tarom are cinci feluri de avioane în operare.
Toate acestea, pot fi argumente pentru reasigurători să refuze preluarea riscurilor, mai ales că Tarom nici nu a fost chiar ferit de evenimente în ultimii 20-25 de ani.
Cine a avut contul în istoria recentă și cât au plătit despăgubiri
Cel mai mare cont din domeniul asigurărilor de aviație a fost gestionat de Astra Asigurări în perioada 2007 – 2014, iar un an mai târziu de Gothaer Romania, care a încasat 6,9 milioane de lei și, pentru un an și două luni, de către Omniasig, care a încasat 1,7 milioane de euro.
Valoarea despăgubirilor plătite de asigurători în perioada 2005 - 2014 pentru daune înregistrate de aeronavele Tarom au însumat 14,1 milioane de dolari, din care 10 milioane de dolari pentru înlocuirea aeronavei care a lovit un autovehicul aflat pe pistă în timpul rulării pentru decolare.