Noul Cod de procedură fiscală, intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016, prevede, în plus, față de legea anterioară, patru situații în care Fiscul decide să inactiveze o companie. Consecința este că atât societatea inactivată, cât și partenerii săi de afaceri își pierd dreptul de a deduce cheltuielile și TVA.
Inactivitatea temporară înscrisă la registrul comerțului, durata de funcționare a societății expirată, lipsa organelor statutare, durata deținerii spațiului cu destinația de sediu social expirată sunt cele patru noi situații pentru care Fiscul decide să inactiveze o companie.
Până acum, erau prevăzute trei cazuri – care rămân valabile – respectiv: nedepunerea niciunei declarații fiscale într-un semestru (formularele 100, 112, 101, 300, 301, 390), sustragerea de la control prin declararea unui domiciliu fiscal neidentificabil și nefuncționarea la domiciliul fiscal declarat.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pentru cele patru noi situații, declararea inactivității se face lunar, după primirea informațiilor de la Oficiul Național al Registrului Comerțului sau a verificărilor din teren, se arată în procedura Fiscului, iar decizia produce efecte față de terți din ziua următoare datei înscrierii în Registrul contribuabililor inactivi/reactivați.
Totodată, sediile secundare sunt, la rândul lor, inactivate, după ce sunt identificate în baza de date a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).
Inactivarea se face și dacă inspectorii fiscali sau cei antifraudă descoperă că domiciliul fiscal este fictiv. Autoritățile întocmesc un proces verbal de constatare. Înainte de a lua decizia, trimit o notificare, iar în lipsa unui răspuns, continuă procedura.
De exemplu, dacă fac un control și, ca urmare a deplasării la fața locului, constată că adresa la care a fost declarat domiciliul fiscal nu există, întocmesc un proces-verbal, iat ulterior solicită, în scris, prezența la sediul ANAF. Neprezentarea este urmată de un dosar și de inactivare.
Inactivii și partenerii lor pierd dreptul de deducere
Conform legii, inactivii nu mai au dreptul să utilizeze facturi, facturi fiscale, alte documente sau formulare tipizate cu regim special. În cazul în care totuși emit aceste documente, ele nu produc efecte juridice din punct de vedere fiscal.
ANAF publică pe site-ul propriu Registrul inactivilor care poate fi consultat după codul unic de identificare fiscală. Listele ar trebui să le fie utile celor care vor să își verifice partenerii de afaceri ca să nu fie sancționați în cazul unui control întrucât inspectorii elimină facturile primite de la inactivi din baza de calcul a impozitului pe profit și a TVA-ului deductibil.
Pe lîngă obligațiile suplimentare - diferențele de impozite și taxe la care și-au pierdut dreptul de deducere – apar și dobânzi și penalități de întârziere.
CITEȘTE ȘI Sancțiuni mai dure pentru contribuabili, dar mai blânde pentru Fisc, din 2016, în noul Cod de procedură fiscalăMai mult, dacă dreptul de deducere este anulat de un control al Antifraudei Fiscale, pot fi blocate conturile bancare și/sau activele prin măsuri asiguratorii pentru 150% din prejudiciul estimat.
Verificarea în Registrul inactivilor nu este chiar simplă, atâta timp cât trebuie introdus fiecare cod de identificare fiscală, pentru fiecare furnizor, în parte. Din această cauză, unele firme nu fac față volumului mare de muncă și, cu toate că știu că se expun unor riscuri, și le asumă, înregistrează documentele și renunță la verificări.
CITEȘTE ȘI Fiscul respinge una din două firme la înregistrare, anticipând că va face evaziune. Mediul privat acuză blocaj în economieO altă dificultate este creată de perioada de inactivitate a partenerilor care nu poate fi aflată din scriptele ANAF și de posibilitatea ca societățile să reintre, oricând, în circuitul comercial, odată ce îndeplinesc criteriile de reactivare.
Inactivii sunt, de multe ori, firme fantomă, înființate special pentru a evaziona taxele. Din această cauză, Fiscul denunță tranzacțiile cu ei ca „artificiale“. Totuși, procedurile fac ca și alte firme să ajungă în astfel de situații și să își piardă dreptul de deducere.
Practica fiscului nu este în acord cu jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene care stabilește că sarcina probei aparține Fiscului, nu contribuabililor, iar dreptul de deducere nu trebuie anulat decât în situații excepționale. Practic, contribuabilii nu dispun de aceleași mijloace și informații ca autoritățile și nici nu au obligația de a face verificări fiscale.
La sfârșitul trimestrului al treilea din 2015, potrivit datelor ANAF, erau inactive fiscal 247 mii de persoane juridice.