Dacia rămâne cel mai valoros brand românesc, în timp ce BCR scade, permițând BRD și Electrica să urce câte un loc, conform datelor analizate de Profit.ro. CEC și Bancpost, dar și TVR au scăzut de asemenea. Dona și Asirom au intrat în Top 50, Azomureș și Siveco au ieșit. Digi (RCS&RDS) își consolidează valoarea de brand și intră pe o tendință ce îi poate permite anul viitor să intre în ierarhia brandurilor de telecom globale, în timp ce Banca Transilvania își menține titlul de cel mai valoros brand bancar românesc, iar Bitdefender rămâne cel mai valoros brand IT românesc, în clasamentul Brand Finance. Ursus - cel mai valoros portofoliu. “Așteptări ca brandurile să se retragă din canalele media cu «fake news»".
Compania de consultanță și evaluare de brand Brand Finance evaluează anual cele mai valoroase branduri ale lumii, finalizând acum clasamentul Brand Finance România 50, ediția 2018, în care sunt incluse cele mai valoroase 50 de branduri românești. Valoarea unui brand este echivalentă cu beneficiul economic net pe care proprietarul brandului l-ar obține prin licențierea brandului pe piața liberă, fiind analizate investiția de marketing, reputația acumulată cu clienții/consumatorii, angajații și alte părți interesate și impactul acestora în performanța de piață, concomitent cu estimarea veniturilor viitoare care sunt atribuibile brandului prin aplicarea unei rate de redevență care ar putea fi pretinsă pentru folosirea brandului.
Concluzia este că Dacia rămâne cel mai valoros brand românesc, brandurile bancare și cele de retail domină clasamentul din acest an, iar brandurile noi, create de antreprenori și firme private în ultimii 29 de ani, generează 2 miliarde de euro în valoare de brand.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Națiunile mici pot să puncteze peste categoria lor, prin dezvoltarea și valorificarea unor active necorporale cum ar fi brandurile. În acest sens, creșterea consistentă în valoare, consolidarea forței brandurilor, faptul că 5 din primele 10 branduri românești au o prezență europeană și chiar globală sunt vești bune pentru România. Mai mult, acest clasament ar trebui să energizeze mulți antreprenori locali, care să realizeze că brandul este o adevărată ‘valută forte", spune Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance România.
Astfel, conform datelor analizate de Profit.ro, Dacia rămâne cel mai valoros brand românesc în 2017, fiind, de altfel, singurul care depășește 1 miliard de euro.
Primele 10 branduri de anul trecut își păstrează în mare parte locurile, cu o cădere a BCR de pe locul 8 pe locul 10, odată cu o scădere în valoare de 18% față de anul trecut, ceea ce a permis BRD și Electrica să urce câte un loc fiecare.
Digi (RCS&RDS) și-a consolidat valoarea de brand cu o creștere de 24%, până la 186 milioane euro, și poate intra anul viitor în clasamentul brandurilor de telecom globale.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Trei bănci au intrat în sistemul split TVA pentru a beneficia de reducerea de 5% la impozitul pe profitPe locul 6, Banca Transilvania își menține tiltul de cel mai valoros brand bancar românesc, evaluat la 148 milioane euro, în creștere cu 14%, fiind în același timp singura bancă românească inclusă în clasamentul global Brand Finance Banking 500 2018.
Bitdefender rămâne cel mai valoros brand de tehnologie românesc, valorând 118 milioane euro.
Valoarea cumulată a celor 50 de branduri a crescut cu 14% față de anul trecut, până la 4,3 miliarde euro, autorii studiului remarcând că această creștere este de două ori mai mare decât creșterea record de 7% a economiei românești în ansamblu, situație pe care o privesc ca pe o dovadă că brandurile puternice depășesc în performanță restul economiei.
“«Cu o floare nu se face primavară», zice proverbul românesc — dar 50 de branduri puternice nu pot fi ignorate. Constatăm o dinamică solidă a brandurilor românești de top, o evoluție parțial alimentată de creșterea economică de ansamblu — dar cu un fuleu dublu față de aceasta. Mai mult de 40 din cele 50 de branduri studiate au crescut în valoare și par a fi bine pregătite pentru viitor”, spune David Haigh, CEO Brand Finance.
Sectorul de retail și cel bancar domină clasamentul
În privința industriilor prezente în clasament, sectorul de retail (inclusiv e-commerce) a continuat să genereze cea mai mare valoare de brand, de puțin peste 1 miliard euro, cu o creștere anuală medie de 33% și cu fiecare brand în creștere. Cele mai valoroase între acestea sunt eMAG și Dedeman (care rămâne cel mai valoros brand cu acționariat 100% românesc), ambele cu creșteri semnificative, de 27% și, respectiv, 47%.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Modificare pregătită pentru Legea dării în plată: va fi aplicată și beneficiarilor programului Prima CasăSectorul bancar generează 419 milioane euro în valoare de brand, dar are o evoluție inegală, cu Banca Transilvania și BRD înregistrând creșteri și BCR, CEC Bank (cădere de pe locul 13 pe 18 și ca valoare de la 63 la 60 milioane dolari) și Bancpost (de pe locul 27 pe 42 și de la 27 la 20 milioane dolari) în scădere de valoare.
Și TVR pierde valoare, de la 30 la 18 milioane dolari, și alunecă spre baza clasamentului, de pe locul 24 pe 49.
În schimb, două branduri au intrat anul acesta pentru prima oară între primele 50, rețeaua de farmacii DONA pe locul 46 (19 milioane dolari) și firma de asigurări Asirom pe 48 (18 milioane dolari). Efectul este că Azomureș și Siveco au ieșit din Top.
“Relația dntre branduri și consumatori a devenit mai intensă în ultimul an, când societatea civilă din România a creat așteptări ca brandurile să ia atitudine și să se retragă din canalele media care se angajează în «fake news» și prejudiciază progresul social. Aceasta este o probă și o reamintire a faptului că valoarea unui brand nu rămâne depozitată într-un seif, ci se creează și se dezvoltă în mintea și inima oamenilor”, spune Mihai Bogdan.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Top 30 autoturisme: Schimbări pe piața din România, unele modele pierd clienți, niciun autovehicul premium nu mai prinde clasamentul. Care sunt cele mai înmatriculate mașini după dispariția taxei autoÎn plus față de analizarea brandurilor individuale, Brand Finance a inclus în și cele mai valoroase 10 portofolii de branduri, evaluate pentru acele companii care exploatează mai mult de un brand pe piață. Aceste 10 portofolii cuprind peste 40 de branduri locale, dintre care cele mai valoroase sunt deja incluse în clasamentul individual.
Evaluat la 139 milioane euro, Ursus Breweries este cel mai valoros portofoliu multi-brand local, cu trei branduri prezente în clasamentul individual, incluzând berea Ursus (31 milioane euro) și berea Timișoreana (60 milioane euro). Pe locurile următoare sunt Altex, Heineken, Transavia, Cris-Tim și Bergenbier.