Flexibilitatea programului de lucru și posibilitatea de a lucra de acasă au urcat rapid în topul beneficiilor solicitate de angajați în 2018, mai ales a celor din generația Millenials.
Aceștia s-au săturat să lucreze în "acvarii", în centrele de afaceri aglomerate, în care senzația de claustrofobie este predominantă, iar problemele cu aerul condiționat, aglomerația, mobilierul înghesuit și traficul de coșmar le fac viața tot mai dificilă, arată datele unui sondaj realizat de Frames Media Network și Train Your Brain, în luna mai, în rândul a peste 150 de oameni de afaceri și specialiști în resursele umane..
Vorbim în special de angajații marilor companii care lucrează în zona Pipera din București și în alte zone aglomerate, acolo unde s-a construit în neștire, fără să se țină cont de regulile urbane, de la infrastructura de transport la asigurarea unui mediu ambiant prietenos, cu spații verzi și zone de relaxare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit sondajului realizat de Frames & Train Your Brain, peste 22% dintre respondenți au trecut flexibilitatea programului de lucru în topul celor mai importante beneficii la angajare.
Pe primul loc, cu 64%, s-a situat pachetul salarial, urmat de soliditatea firmei (43%) și programul flexibil (22%).
Pe locurile următoare în topul beneficiilor apar mașina de serviciu, decontarea transportului, laptopul și telefonul mobil și, în creștere semnificativă, suportul financiar pentru traininguri și asigurările medicale private.
Respondenții au mai menționat, printre altele, abonamentul la sala de sport, decontarea mesei de prânz și reducerile la diverși parteneri comerciali.
"Pachetul salarial, care include salariul lunar, tichetele de masă, primele de sărbători și cele de concediu, continuă să facă diferența în piață, indiferent de domeniul de activitate. Însă, spre deosebire de anii trecuți, angajații sunt mai atenți la timpul lor, astfel că programul de lucru flexibil a devenit tot mai relevant. Cum tehnologia actuală permite multora să lucreze online, este de așteptat ca acest criteriu să devină tot mai relevant, iar firmele trebuie să fie pregătite pentru această tendință”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
Într-o piață a muncii în care recrutarea unor angajați valoroși a devenit o misiune tot mai dificilă, mare parte dintre angajatori par să fi înțeles, cel puțin la nivel declarativ, că angajații își doresc mai mult decât un loc de muncă bine plătit.
Potrivit sondajului, 73% dintre angajatori sunt dispuși să ofere mai multe beneficii angajaților, în timp ce 20% spun că au deja un sistem de bonificație care își arată efectele. 7% au declarat că vor menține actualul sistem de plată.
"Căutăm în permanență alternative pentru motivarea colegilor. Beneficiile sunt acordate de la data angajării, dar pentru motivare și fidelizare acordăm sporuri de fidelitate si prime pentru rezultatele obținute”, afirmă Gabriela Tudorache, HR manager Rentrop & Straton.
CITEȘTE ȘI Uber poate rămâne fără licență în Turcia"Numărul angajaților care primesc beneficii este în creștere, ajungând în acest an la 80%’’, spune Silvia Măinescu, director general BOIRON România.
"Beneficiile oferite de firmă sunt și atuuri directe la angajare, adica au o mare importanță alături de salariu. Însă, și cele care sunt oferite treptat în timp sunt motivante și posibil fidelizante pentru angajați”, afirmă aceasta.
"Din experiența noastră, candidații iau în considerare pachetul de beneficii. În cazul Băncii Transilvania, beneficiile sunt acordate încă de la angajare, în funcție de indeplinirea criteriilor pentru fiecare tip de beneficiu”, afirmă Nevenca Doca, director executiv resurse umane Banca Transilvania.
Bonusurile de performanță, primele de vacanță, tichetele de masă, abonamentele de servicii medicale, team building-urile, cursurile de formare și dezvoltare profesională, participarea la Stock Option Plan sunt printre cele mai importante beneficii acordate de angajați.
Eugen Vernea, manager dezvoltare Fratelli Group, spune că beneficiile acordate angajaților cresc de la an la an.
"Toți angajații au beneficii în creștere în acest an, în afară de cele salariale. Mediul de lucru, locația în care își desfășoară activitatea, posibilitatea reala de avansare și de schimbare a jobului în cadrul companiei se adaugă acestui pachet”, a explicat acesta.
Întrebați care sunt cele mai noi beneficii intrate în pachetele de motivare a angajaților, cei mai mulți oameni de afaceri au nominalizat cursurile de pregătire și formare (32%), abonamentele de servicii medicale (21%) și cele la sălile de fitness (16%), alături de biletele la evenimente artistice (12%).
"Mașina de serviciu, altădată principalul argument pentru multe companii în a racola angajații, și-a pierdut treptat din importanță, în condițiile problemelor din trafic. Creșterea nivelului de trai, care le-a permis să își cumpere mașini personale și traficul tot mai aglomerat au făcut ca acest criteriu să nu mai fie la fel de relevant ca în trecut, mai ales pentru cei care lucrează în Capitală. Cursurile de pregătire profesională pe banii companiilor, abonamentele la sălile de sport au trecut în prim-plan, alături de beneficii inedite, precum biletele la diverse evenimente artistice (spectacole de teatru, film, concerte etc.)”, afirmă Adrian Negrescu.
Alexandru Bălțat, managerul Train Your Brain, consideră că, în contextul competiției tot mai acerbe pentru racolarea angajaților profesioniști, firmele vor trebui să caute tot mai multe astfel de soluții inovative pentru a-și fideliza angajații.
“Oferirea beneficiilor către angajați a rămas o tendință constantă, chiar în creștere de la an la an. Sunt din ce in ce mai multe companii care se alătură acestui curent, deja și firme mai mici, cu câteva zeci de angajați, nu doar companiile mari și foarte mari, care au deja o tradiție în acest sens. Este un lucru îmbucurător, dar trebuie ca managerii acestor companii sau managerii de resurse umane să treacă de nivelul acoperirii unor nevoi de bază pentru angajați, prin oferirea acestor beneficii și să găsească și să ofere mai multe servicii și produse din zona dezvoltării personale și profesionale, educaționale, și culturale. Inovația, curajul, ideile proaspete, o creștere a investițiilor în educația și dezvoltarea angajaților vor face diferența pe piață”, a declarat acesta.
Potrivit “Barometrului semestrial privind perspectivele pieței de muncă”, realizat la începutul anului de Train Your Brain și Frames Media Network, domeniile care atrag cea mai dinamică evoluție pe piața de HR în acest an sunt IT-ul și retailul.
74% dintre managerii chestionați consideră că vedeta pieței muncii în 2018 va fi sectorul IT, care va continua să genereze cea mai dinamică evoluție pe piața resurselor umane.
Pe locurile următoare, în topul reieșit din opiniile investitorilor, s-au situat retailul, menționat de 68% dintre cei chestionați, sectorul construcțiilor (52%), serviciile (48%), sectorul medical/pharma (34%), serviciile de suport (21%) și industria auto, cu tot cu serviciile aferente (18%).