Piața carburanților din regiune, dar și din România, unde cea mai mare rafinărie, Petromidia, este închisă cel puțin până la finalul lunii septembrie, ar putea fi afectată de o eventuală decizie a Federației Ruse de a limita exporturile de produse petroliere pentru 3 luni.
De ce este important? Oprirea Petromidia ca urmare a incendiului de la începutul lunii iulie a condus la un crearea unui dezechilibru între cerere și ofertă nu numai în România, ci și pe piețele din regiune. Drept urmare, prețurile au crescut, iar, în cazul Republicii Moldova, unele stații nu au mai comercializat pentru o vreme motorină.
Și mai important Chiar și înainte de oprirea Petromidia, România era importator net de produse petroliere, în special motorină. Potrivit unor surse din piață, în prezent, 30% din necesarul de motorină este importat din Federația Rusă, 90-95% prin terminalele Oil Terminal.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În această săptămână, ministrul rus al Energiei, Nikolai Shulginov, a declarat, potrivit Neftogaz, că guvernul rus studiază posibilitatea de a impune o interdicție asupra exporturilor de produse petroliere pe fondul creșterii prețurilor interne la carburanți.
Prețurile benzinei în Rusia au crescut rapid în ultimele luni, parțial din cauza exploziei turismului intern, impulsionat de restricțiile anti-coronavirus care au descurajat călătoriile internaționale.
La sfârșitul lunii aprilie, ministerul energiei a publicat deja un proiect care vizează o posibilă interdicție a exporturilor de produse petroliere timp de 3 luni.
Guvernul rus este gata să ia măsuri dure pentru a menține controlul asupra prețurilor interne la carburanți, a declarat, la rândul său, vicepremierul Alexander Novak. Printre acestea se numără și stoparea exporturilor de produse petrochimice în cazul în care situația se înrăutățește, a avertizat acesta.
Oficialul rus a precizat că eventuala interdicție va avea un impact asupra traderilor, nu asupra producătorilor de țiței ruși.
În primele 6 luni ale acestui an, înaintea închiderii Petromidia, România a importat, potrivit Institutului Național de Statistică (INS) 1,314 milioane tone echivalent petrol, cu 2,9% sau 39,8 mii tone echivalent petrol mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut. Motivul: rafinăriile din România, inclusiv Petromidia, au funcționat aproape de capacitatea maximă. Dovadă: importurile de materie primă, țiței, au fost de 3,9 milioane tone echivalent petrol (de 2,6 ori peste producția internă), cu 25% mai mari decât cele din prima jumătate a anului trecut.
Evoluția cantităților derulate prin Oil Terminal în prima jumătate a acestui an comparativ cu perioada similară a anului trecut
Datele INS sunt confirmate și de cele ale Oil Terminal. Potrivit raportului companiei pe primul trimestru, cantitatea de motorină derulată prin instlațiile sale s-a majorat cu 16%, cea de benzină s-a micșorat cu 27,5%, iar cea de țiței a crescut cu 5%.
Interesant este că pricipalul client al Oil Terminal în prima jumătate a acestui an, înainte de închiderea Petromidia, a fost Litasco, compania internațională de trading (nu de producție, ceea face ca teoretic să poată intra sub sancțiunile anunțate de guvernul rus) a gigantului rus Lukoil, cu o cantitatea de produse facturată în valoare de peste 34 milioane lei, cu 12 milioane lei peste cea a celei mai importante companii autohtone din domeniu, OMV Petrom. Dacă mai sunt adăugați și cei 0,6 milioane lei facturați către Petrotel Lukoil, rezultă că o treime din încasările Oil Terminal provin de la gigantul petrolier rus.
Anul trecut, Lukoil făcea operațiunile de import/export prin Petroltel Lukoil (facturi emise în prima jumătate a anului de către Oil Terminal în valoare de 29 milioane lei), Litasco fiind facturată în acea perioadă doar cu 2 milioane lei.
Cea mai mare rafinărie din România, Petromidia, oprită în prezent în urma incendiului de la începutul lunii iulie, ar putea fi repornită până la finalul lunii septembrie, a anunțat proprietarul acesteia, Rompetrol Rafinare S.A., companie membră a Grupului KMG International.
“Rompetrol Rafinare S.A. și-a propus repornirea activităților de producție a rafinăriei Petromidia până la finele lunii septembrie, în acord cu graficul de lucrări și livrarea echipamentelor necesare reparațiilor și verificărilor unităților afectate de incidentul din 2 iulie. Unitățile de productie vor intra treptat în fluxul operațional”, a precizat compania.