Așteptăm această decizie de 13 ani și 9 luni, spune Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). Dinescu a făcut și calculele legate de pierderile pe care le-au înregistrat transportatorii în toată această perioadă ca urmare a ne-includerii în Schengen. „Peste 22 de miliarde de euro am pierdut din cauza asta. Circa 2,5 miliarde au fost doar pierderile din 2023 ca urmare a timpilor de așteptare din vămi”, spune Dinescu.
El a amintit faptul că transportatorii sunt cei mai mari exportatori din industrie, mai mari decât IT-ul, iar ca număr de șoferi suntem pe locul 6 în Europa, cu cei 548.000 de șoferi implicați, scrie Hotnews.ro.
Secretarul general al UNTRR spune că în mod evident aderarea la Schengen este o veste bună pentru toată lumea, dar că o serie de controale se vor face în continuare. ”în discuțiile cu autoritățile române le-am spus să se pregătească pentru acest moment, dar n-am fost ascultați”. El a dat exemplul altor țări europene unde controalele TIR-urilor nu se fac la frontieră, ci pe tertoriul național. Dinescu mai spune că în cazul tranzitării Bulgariei problemele vor rămâne din cauza legăturilor primarului din Ruse cu firmele care administrază parcarea de la intrarea în țară.
„Cel mai interesant este că această aderare a noastră s-a petrecut sub președinția Ungariei, care avea de câștigat dacă noi rămâneam în afara Schengenului”, mai spune Dinescu.
Ion Lixandru, Romtrailer: De acum concurăm de la egal la egal în competiție cu economiile învecinate
De acum concurăm de la egal la egal în competiție cu economiile învecinate Ion Lixandru, proprietar Camion Logistic, Romtrailer. Și aste pentru că: va crește eficiența în exploatare, realizând mai mulți kilometri parcurși, cu venituri mai mari pe unitate de transport raportat la costuri fixe: credit, leasing, RCA, Casco, salarii”, spune Lixandru.
De asemenea, adaugă el, aderarea deschide o nouă etapă de investiții, România având un potențial mai mare decât vecinii, mai ales că planurile UE sunt de relocare in interiorul UE a sectoarelor de producție vitale. Va crea noi coridoare de transport cu Asia și cu alte state din răsărit. Va crește si mai mult traficul pentru Portul Constanța.
Va așeza societatea mai bine și va permite –ținând cont de investițiile în infrastructura rutieră și de cale ferată la creșterea punctuală a investițiilor în zonele slab dezvoltate –Moldova, Oltenia de sud, mai spune transportatorul român.
Vasile Ștefănescu, președinte COTAR: S-a făcut o dreptate la o nedreptate. Cât se vor reduce timpii de așteptare în Vămi
La rândul lui, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), Vasile Ștefănescu, a declarat joi pentru HotNews.ro că decizia va duce la reducerea semnificativă a timpilor de așteptare în vămi care în prezent ajung la câteva zile pe timpul verii.
„Decizia de astăzi de intrare in sfârșit în spațiul Schengen, din 2007 de când o așteptăm, înseamnă că s-a făcut o dreptate la o nedreptate. Știți foarte bine că pentru noi a fost un chin și încă mai este până pe 1 ianuarie. Sperăm ca după 1 ianuarie într-adevăr să circulăm liber în spațiul Schengen, cu toate că nu cred că de la 1 ianuarie, dar s-a îndreptat o nedreptate, atât pentru noi transportatorii cât și pentru toți cetățenii României. Știți foarte bine că acum de sărbători vămile vor fi super aglomerate atât la intrare cât și la ieșirea din țară după terminarea sărbătorilor. Pentru noi într-adevăr înseamnă reducerea timpilor de așteptare care nu erau de ordinul orelor, ci de ordinul zilelor”, a declarat Vasile Ștefănescu.
Potrivit acestuia, decizia privind aderarea deplină a României la Schengen „se va traduce și prin eliminarea controlului sistematic din frontierele cu statele membre”.
CITEȘTE ȘI Elena Udrea rămâne după gratii; ICCJ i-a respins revizuirea condamnării în dosarul Gala ButeLa noi în România, după ce stăteai câteva zile în Vamă, trebuia să mai stai apoi și câte o jumătate de oră pentru cântărire.
„Și acum uitați-vă la cozile de la vamă de la trecerea dinspre Bulgaria în România sau din Ungaria spre România sau invers, se stă pe timp de vară cu zilele. Odată cu intrarea în Schengen se elimină toți acești timpi de așteptare și nervii șoferilor și absolut tot și transportul se va face mai lejer în tot spațiul european”, a mai declarat Ștefănescu.
Președintele Confederației transportatorilor nu se arată deranjat nici de faptul că la granițele terestre vor avea loc de la 1 ianuarie anumite controale aleatorii.
„Nu ne deranjează absolut cu nimic aceste controale aleatorii, sunt în tot spațiul european, dar nu erau la frontiere. Și acum dacă se vor pune cântare și aleatoriu nu avem de ce să ne supăram, cine greșește plătește”, a spus acesta.
COTAR reprezintă peste 120.000 de membri, circa 17.000 de societăți comerciale de transport de marfă, școli de șoferi, service-uri.
Finanțele: Codul UIT va fi cerut în continuare
În cazul e-Transport, codul UIT va fi cerut în continuare, indicându-se locul de intrare și ieșire prin punctele de trecere a frontierei, spun oficialii Ministerului de Finanțe.
Potrivit instituției, controlul va fi efectuat în proximitatea Punctului de Trecere a Frontierei pe baza analizei de risc, menționând faptul că nici acum nu se opresc toate transporturile pentru UIT, ci doar cele care apar în aplicație că nu au.
Intrarea în Schengen ar reduce timpul de transport și, de asemenea, combustibilul consumat
Transportatorii vor putea să facă mai multe curse, ceea ce ar putea duce și la câștiguri mai mari, respectiv salarii mai mari pentru șoferi.
De asemenea, exportul de produse se va face mai rapid, ajutând producătorii locali de diverse lucruri, indiferent că este vorba despre haine sau mâncare.
Business-urile crescând, pot apărea noi oportunități pe piața muncii, cu efecte pozitive pe tot lanțul.
O eficiență crescută poate duce la creșterea afacerilor. Mai mult, chiar investitorii străini își pot face puncte de lucru aici, având în vedere că au acces rapid la toată piața Schengen.
Ca un exemplu: Să spunem că ai o afacere pentru care ai nevoie de materie primă dintr-o anumită țară din Schengen. Stocul pe care îl ai aproape s-a terminat, fostul partener poate nu mai există, și abia ai găsit altul. Nu-ți permiți să pierzi timp așteptând să ajungă la tine materia primă, deoarece în timpul ăsta ai de plătit angajați care nu produc pentru că n-au ce, în lipsa materialelor respective. E timp pierdut, sunt bani pierduți. Intrarea în Schengen ar rezolva și astfel de probleme.
Conform unui document european, în fiecare an 1.700 milioane de tone de mărfuri traversează granițele interne Schengen. Dacă s-ar reintroduce controalele la frontieră, impactul asupra transporturilor ar însemna un cost suplimentar de 1,7 – 7,5 miliarde euro pe an. Pe termen lung, controalele la frontieră ar reduce comerțul dintre țările Schengen cu 10 până la 20% și un impact negativ în PIB între 0,8 – 2,7%.