ANAF simplifică unele aspecte ale noului formular – D088, dar le complică pe altele și nu schimbă fondul problemei reclamate de mediul privat, respectiv încălcarea dreptului contribuabililor de a se înregistra în scop de TVA conferit de Codul Fiscal și de jurisprudența europeană, arată consultantul fiscal Cornel Grama, într-o analiză a noilor reglementări care vor fi aplicate de la 1 august.
Procedura și formularul de înregistrare în scopuri de TVA – D088 reprezintă cea mai reclamată problemă administrativă de pe site-ul Guvernului masimplu.gov.ro. După câteva luni de dezbateri cu mediul de business, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat Ordinul 2.048/2016 care se aplică de la 1 august. Consultantul fiscal Cornel Grama, cel care a scris reclamația despre D088 pe site-ul Comisiei de tăiat hârtii care a adunat cele mai multe voturi și s-a menținut câteva luni pe prima poziție în topul celor mai populare postări, arată că varianta care va intra în vigoare este simplificată, dar nu rezolvă problema sesizată.
"În baza unui punctaj care și de data asta rămâne secret, ANAF decide aidoma lui Cezar în arenele romane care contribuabil merită codul de TVA și care nu, în urma “analizei laborioase“ a criteriilor doar de ei știute. Prin aceasta, deși se știe că se încalcă Jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene și Codul Fiscal, ANAF, deși simplifică unele aspecte și le complică pe altele, nu schimbă fondul problemei – încălcarea dreptului de înregistrare în scop de TVA – prin sintagma “persoana impozabilă nu justifică intenția și nu are capacitatea de a desfășura activitate economică, pentru a fi înregistrată în scopuri de TVA, fapt ce contravine Codului Fiscal ( legea 227/2015 ) art 11 alin (11), cât și Jurisprudenței Curții Europene de Justiție –Cauza C527-11-Valsts ienemumu dienests împotriva Ablessio SIA", spune Cornel Grama.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Decizia CJUE la care face referire constată că “articolele 213, 214 și 273 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al TVA trebuie interpretate în sensul că se opun refuzului din partea administrației fiscale a unui stat membru de a atribui un număr de identificare în scopuri de TVA unei societăti pentru simplul motiv că aceasta nu dispune, în opinia respectivei administrații, de mijloacele materiale, tehnice și financiare pentru a exercita activitatea economică declarată, fără ca administrația fiscală în cauză să fi stabilit, având în vedere elemente obiective, că există indicii serioase care permit să se suspecteze că numărul de identificare în scopuri de TVA atribuit va fi utilizat în mod fraudulos. “
Mai mult decât atât, precizează consultantul fiscal, în urma refuzului de înregistrare în scop de TVA de către ANAF, întrucât înscrierea acesteia în registrul persoanelor impozabile în scop de TVA reprezintă doar o cerință de formă și nu de fond, persoana impozabilă nu poate fi împiedicată de către organele fiscale să își deducă taxa achitată pentru bunurile și serviciile achiziționate conform aceleași decizii a CJUE.
La punctul 33, decizia constată că "rezultă din această jurisprudență că înscrierea persoanei impozabile în registrul persoanelor impozabile în scopuri de TVA reprezintă o cerință de formă, astfel încât o persoană impozabilă nu poate fi împiedicată să își exercite dreptul de deducere pentru motivul că nu este identificată în scopuri de TVA înainte de a utiliza bunurile dobândite în cadrul activității sale taxate (a se vedea în acest sens Hotărârea citată anterior Nidera Handelscompagnie, punctul 51, precum și Dankowski, punctele 33, 34 și 36). În consecință, refuzul de a atribui un număr de identificare în scopuri de TVA nu poate, în principiu, să exercite nicio influență asupra dreptului persoanei impozabile de a deduce TVA-ul achitat în amonte dacă sunt îndeplinite condițiile materiale care dau naștere acestui drept."
De altfel, serviciile specializate din Comisia Europeană au demarat, în urmă cu câteva luni, procedura de infringement faza informală (EU Pilot) pentru a constata dacă autoritățile respectă sau nu reglementările europene în materie de TVA, după cum Profit.ro a scris aici.
Consultantul Cornel Grama face, totodată, o analiză a noului formular 088. "Observăm că, față de modul de completare a vechiului formular de tip grilă, acum contribuabilul va trebui să descrie, să povestească ce afaceri vrea să facă și cum anume și de ce vrea el cu tot dinadinsul cod de TVA (deși e un drept al său).
Astfel, la pct 1 B se arată: ”Descrieti în mod detaliat activitatea economică pentru care se solicită sau s-a obținut codul de înregistrare în scopuri de TVA, precizând, după caz, principalii clienți/furnizori/prestatori.” Deci se impune că, din start, în cazul contribuabilor nou-înființați, să se știe deja niște clienți și furnizori în condițiile în care acea firmă nu a avut nicio tranzacție sau relație comercială pe piață. Evident dacă nu ai așa ceva, puncatjul secret e nemilos și scade proporțional cu faptul că ești singur pe lume (a se citi fără clienți sau furnizori).
La pct 1 C: ”Dacă urmează să efectuați investiții în legătură cu domeniul principal de activitate precizați, după caz, următoarele informații.” Este vorba de informații noi care până acum nu se cereau: adresă unde se realizează investiția, durata realizării investiției, valoare estimată, număr/dată autorizație de construire. Prin urmare, dacă nu face nicio investiție mai acătării acolo (altfel nu văd de ce s-ar cere valoarea ei), nu îl văd bine pe contribuabil, șansele sale de a avea cod de TVA se diminuează în consecință.
CITEȘTE ȘI Schwartz, RSM: Formularul de TVA este motiv de infringement pentru că încalcă directiva UELa pct 10: Precizați dacă dețineți active* în vederea desfășurării obiectului preponderent de activitate. Se vor preciză : tipul activelor deținute* și valoarea netă a activelor la data depunerii declarației. Și, aici, mă întreb se se întâmplă dacă nu deține niciun activ mai valoros. Nu avem de unde ști acest lucru deoarece așa cum am spus mai sus – punctajul este secret de stat sau ceva …altfel nu-mi explic.
Dar să nu trecem cu vederea părțile bune. S-a renunțat la următoarele aspecte:
Dispare obligativitatea anexării oricăror documente, cu excepția:
· celor care trebuie să justifice tipul activitătii desfăsurate în afară sediului social/profesional și a sediilor secundare
· celor care trebuie să ateste tipul de viză și scopul șederii în România a administratorilor cetăteni non-UE
· contractul de prestări servicii încheiat de persoană impozabila, cu prestatorul de servicii în domeniul contabilității
· contractul de prestări servicii încheiat de persoană impozabilă cu prestatorul de servicii în domeniul punerii la dispoziție de personal calificat.
Sunt eliminate precizările referitoare la modul de deținere a spațiului cu destinație de sediu social și dacă domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social, precum și despre deținerea de spații cu destinația de sedii secundare declarate.
Este eliminată solicitarea de a preciza dacă persoană impozabilă desfășoară activităti exclusiv în afară sediului social/profesional și a sediilor secundare (puncte de lucru), respectiv la sediu social și/sau sedii secundare, precum și în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare (puncte de lucru).
CITEȘTE ȘI Analiza formularului 088: Apar informații noi și detaliate de raportat despre activitatea companieiEste eliminată întrebarea referitoare la obligațiile fiscale restanțe și la faptele de natură contraventională înscrise în cazierul fiscal al asociaților și/sau administratorilor
Nu se mai solicită indicatorii realizați de asociații și administratorii, persoane juridice, în ultimul an fiscal încheiat.
De asemenea, față de proiectul publicat pe site, se pare că ANAF a renunțat la punctul 13: ”Precizati dacă estimați faptul că valoarea TVA aferentă achizițiilor de bunuri/servicii va fi mai mare decât valoarea TVA aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii.” În cadrul acestui punct persoana impozabilă trebuia să precizeze motivul pentru care se inregistrează o asemenea situație".