Guvernul își propune să clarifice sau chiar să elimine prevederile privind confiscarea produselor agricole vegetale al căror transport nu respectă legislația, dar să impună și noi obligații transportatorilor din domeniu.
Potrivit programului de priorități legislative revizuit recent, Executivul ar trebui să discute în noiembrie un proiect de lege privind modificarea Legii 108/ 2014 privind privind transportul rutier de produse agricole vegetale pe drumurile publice.
Astfel, Guvernul are în vedere ”eliminarea sau clarificarea” prevederilor din lege privind sancționarea cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei sau suspendarea activității, pe o perioadă de o lună la 6 luni, în cazul persoanelor fizice sau firmelor care nu respectă normele actuale privind avizele și documentele ce trebuie să însoțească transportul.
CITEȘTE ȘI Noi modificări la Legea risipei alimentare: Asociațiile și fundațiile nu vor mai putea revinde alimentele apropiate de data expirării”Pentru aplicarea acestei măsuri se impune ca în legislația în vigoare să existe norme clare cu privire la pașii care trebuie urmați, iar instituția care aplică măsura să dețină/ închirieze spații de depozitare a produselor agricole vegetale, inclusiv pe durata în care instanța trebuie să se pronunțe cu privire la legalitatea măsurii aplicate, dacă este cazul”, au constatat autoritățile.
Proiectul de lege ar trebui să clarifice și care sunt autoritățiile care ar trebuie să constate contravențiile și aplice sancțiunile privind transportul rutier de legume și fructe, deoarece legea actuală vorbește doar de ”instituțiile cu atribuții privind regimul transporturilor rutiere pe drumurile publice din România”.
Guvernul mai are în vedere ca în cazul transportului de produse agricole vegetale să existe obligația de a utiliza prelata, iar beneficiarii produselor agricole vegetale să nu permită accesul în punctul de descărcare a mărfii pentru vehicule cu depășiri ale masei totale maxime admise în circulație, corespunzătoare sectorului de drum public la care este amenajat accesul spre punctul de descărcare.
Aceste din urmă obligații au mai existat până în 2004, dar au fost eliminate tocmai prin legea actuală.