Ministrul Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici, a participat luni la audierile de la Paris în litigiul dintre frații Micula și statul român. Este vorba despre acțiunea în anulare introdusă de statul român împotriva hotărârii arbitrale pronunțate în dosarul care s-a aflat pe rolul Tribunalului arbitral de pe lângă ICSID (International Centre for Settlement of Investment Disputes - Centrul Internațional pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investiții), se arată într-un comunicat al Ministerului Finanțelor Publice.
Conform calendarului procedural aprobat, audierile au loc în perioada 21-22 septembrie 2015, la Paris, urmând ca ulterior să se comunice părților decizia Comitetului ad-hoc investit cu soluționarea acțiunii în anulare.
Ministrul Finanțelor Publice a participat la aceste audieri deoarece era necesară prezența unui reprezentant de rang înalt din partea statului român pentru a sublinia interesul pe care România îl acordă acestui litigiu, de o complexitate ridicată, date fiind implicațiile ce țin de prevalența sau nu a dreptului Uniunii Europene în materia ajutorului de stat față de dispozițiile Convenției ICSID. La audieri participă și alți reprezentanți ai Ministerului Finanțelor Publice și ai Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Prin Hotărârea arbitrală pronunțată în data de 2 decembrie 2013, în dosarul arbitral nr. ARB/05/20, de Tribunalului arbitral constituit pe lângă de pe lângă Centrul Internațional pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investiții din Washington, România a fost obligată la plata sumei globale de 376.433.229 lei (aproximativ 84,60 milioane de euro), la care se adaugă o dobândă ROBOR plus 5% până la plata tuturor sumelor către cei cinci reclamanți persoane fizice și juridice.
După pronunțarea hotărârii arbitrale, România, prin Ministerul Finanțelor Publice, a executat integral hotărârea arbitrală, fără ca acest lucru să presupună că renunță la susținerea argumentelor sale din acțiunea în anulare a hotărârii arbitrale pronunțată în dosarul nr. ARB/05/20. România, prin Ministerul Finanțelor Publice, a introdus în anul 2014 o acțiune în anularea hotărârii arbitrale din 11 decembrie 2013. Conform practicii ICSID, decizia asupra acțiunii în anulare va putea fi luată cel mai devreme către sfârșitul anului 2015 sau în primul trimestru al anului 2016.
Supunerea litigiului competenței arbitrale a ICSID a fost posibilă întrucât România a aderat la Convenția pentru reglementarea diferendelor relative la investiții între state și persoane ale altor state din anul 1965 prin Decretul Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România nr. 62/1975. Ca urmare a acestei aderări, România a acceptat ca diferendele de ordin juridic între un stat contractant și persoana unui alt stat contractant, care sunt în relație directă cu o investiție, să fie de competența ICSID.
În același timp, odată cu aderarea la Tratatul de funcționare al Uniunii Europene România s-a angajat să respecte regulile în materia ajutorului de stat.
Astfel, în data de 1 octombrie 2014, a fost adoptată Decizia Comisiei Europene nr. 6848/2014 de deschidere a procedurii de investigație în legătură cu punerea în executare a hotărârii arbitrale Micula/România. În cuprinsul acesteia, se menționează că punerea în executare a hotărârii arbitrale ar echivala cu acordarea unui ajutor de stat nou, incompatibil cu dreptul Uniunii Europene în materia ajutorului de stat. Pentru acest motiv, aprecierea Comisiei Europene este aceea că România nu poate executa hotărârea ICSID.
Ulterior, în data de 30 martie 2015, a fost emisă Decizia Comisiei Europene nr. 2015/1470A privind ajutorul de stat SA.38517 (2014/C) (ex 2014/NN) pus în aplicare de România - Hotărârea arbitrală în cauza Micula/România din 11 decembrie 2013, decizie care a fost publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L232 din data de 04 septembrie 2015.
Conform art.14 din Regulamentul nr. 659/1999 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în situația în care Comisia Europeană emite o decizie de recuperare a unui ajutor de stat acordat ilegal, Statul Membru are obligația de a proceda la recuperarea acestuia “fără întârziere și în conformitate cu procedurile legislației naționale a statului membru în cauză, cu condiția ca acestea să permită executarea imediată și efectivă a deciziei Comisiei”.
În prezent, reclamanții nu recunosc modul în care România a pus în executare hotărârea ICSID și încearcă recunoașterea acesteia în statele care au aderat la Convenția pentru reglementarea diferendelor relative la investiții, în timp ce statul român încearcă recuperarea ajutorului de stat ilegal, conform Deciziei Comisiei Europene.
ROMATSA, victimă colaterală în conflict
Litigiul dintre statul român și frații Micula a făcut și victime colaterale. Regia autonomă ROMATSA s-a trezit, recent, în imposibilitatea de a încasa banii de la Eurocontrol pentru serviciile de navigație aeriană, după ce frații Micula au obținut într-o instanță din Belgia, o decizie de poprire pentru fonduri de până la 85 milioane de euro. Eurocontrol este organizația europeană pentru siguranța nevigației aeriene care încasează, în numele unei persoane juridice din România - ROMATSA, sume pentru serviciile de navigație aeriană prestate transportatorilor aerieni în spațiul aerian al României.
”Această excutare silită vizează banii colectați de Eurocontrol în favoarea ROMATSA, în urma prestării de navigație aeriană. Actul de executare silită face trimitere la sume reclamate de familia Micula de la statul român. ROMATSA nu are nicio calitate în litigiul dintre statul român și familia Micula, responsabilitatea rezolvării acestui litigiu fiind a Ministerului Finanțelor Publice din România. Ca urmare, ROMATSA a decis să se apere în instanțele belgiene pentru suspendarea/blocarea respectivei popriri, pentru a nu afecta operațiunile curente și angajamentele companiei”, a precizat ROMATSA. Regia a trimis la Bruxelles o echipă de specialiști pentru a negocia contract de asistență juridică și reprezentare în instanțele belgiene, pentru a putea ridica poprirea.
ROMATSA este o regie autonomă, autofinanțată din taxe percepute pentru biletele pasagerilor pentru transportul aerian. Taxele sunt, însă, colectate de către Eurocontrol, care trebuie să vireze în conturile ROMATSA sumele cuvenite Regiei. În acest circuit financiar statul român nu este implicat, iar ROMATSA nu are subordonare față de Ministerul Finanțelor Publice.