Ministerul Transporturilor vrea să reaprobe indicatorii tehnico - economici ai Autostrăzii Brașov - Târgu Mureș - Cluj - Oradea, care va avea cu un km în plus, 416 km, în loc de 415 km cât se stabilise inițial, și din care mai sunt de executat 341 km, necesitând o investiție de 21,87 miliarde lei, inclusiv TVA. Sistemul rutier a fost dimensionat, va fi construit în plus un tunel, iar în toate tunelurile for fi amplasate dotări și echipamente specifice pentru ventilare, stingere incedii și pentru evacuare în caz de urgență, potrivit News.ro.
Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 29,53 miliarde lei, arată un proiect de Hotărâre de Guvern publicat pe site-ul Ministerul Transporturilor și consultat de News.ro.
"Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii", se precizează în proiectul de act normativ.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Teritoriul pe care trece traseul autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea aparține de șase județe: Brașov, Sibiu, Mureș, Cluj, Sălaj, Bihor.
Necesitatea și oportunitatea investiției precum și principalii indicatori tehnico-economici au fost aprobați prin Hotărârea Guvernului nr. 1363 din 18 noiembrie 2003.
"Față de Studiul de fezabilitate inițial, unele soluții tehnice au fost adaptate prevederilor normelor, normativelor, standardelor în vigoare (cu revizuiri ulterioare), adaptate la rezultatele/ concluziile studiilor de teren aprofundate, cerințelor acordului de mediu, etc. Principalele revizuiri tehnice, constau în: lungimea autostrăzii s-a stabilit la 416 km, rezultați din măsurătorile topografice de detaliu, față de 415 km estimați la SF; sistemul rutier a fost dimensionat și verificat în baza traficului recenzat în anul 2010 cu perspectiva de evoluție pentru 30 ani pentru 180,45 km la Subsecțiunile 1C2 Târgu Mureș - Ungheni și drum de legătură 4,5 km, 1C3 Ungheni - Ogra, 3A1 Gilău - Nădășelu, 3A2 Nădășelu - Mihăiești, 3B1 Topa Mică - Zimbor, 3B2 Zimbor - Poarta Sălajului, 3B3 Poarta Sălajului - Zalău, 3B4 Zalău - Nușfalău, 3B5 Nușfalău - Suplacu de Barcău, 3C1 Suplacu de Barcău - Chiribiș, 3C2 Chiribiș - Biharia și 3C3 Biharia - Borș, cu îmbunătățiri ale straturilor de formă, față de structura dimensionată la SF-ul inițial", arată documentul.
De asemenea, sistemul rutier a fost dimensionat și verificat în baza traficului recenzat în anul 2015 pentru 37,2 km Subsecțiunile 2A1 Ogra - Iernut, 2A2 Iernut - Chețani și 2A3 Chețani - Câmpia Turzii, cu îmbunătățiri ale straturilor de formă, față de structura dimensionată la Studiul de fezabilitate inițial.
Pentru traversarea Munților Meseș s-a adoptat soluția tehnică de tunel pentru înlocuirea debleelor adânci de aproximativ 42 m si 120 m lățime la altitudine de peste 504 m prevăzute în Studiul de Fezabilitate din anul 2003, având în vedere impactul deosebit asupra mediului, calitatea proastă a solului și măsurile ample de consolidare și stabilizare ale soluției inițale.
Mai mult, pentru evitarea și prevenirea riscurilor, în tuneluri se prevăd dotări și echipamente specifice pentru ventilare, stingere incedii și pentru evacuare în caz de urgență.
Au fost totodată extinse lucrări de consolidare, susținere, stabilizare și a celor hidrotehnice funcție de concluziile studiilor geotehnice și hidraulice aprofundate.
CITEȘTE ȘI VIDEO Prima autostradă construită de chinezi în Europa a fost deschisă"Realizarea obiectivului Autostrada Brașov - Târgu Mureș - Cluj - Oradea conduce la darea în circulație a 416 km de autostradă ce asigură o legătură directă a României cu centrul și vestul Europei prin punctul de trecere al frontierei Borș, cu scoaterea traficului greu și de tranzit din interiorul orașelor situate în prezent de-a lungul traseului de legătură, asigurând fluența traficului și reducerea timpilor de parcurs", se arată în nota de fundamentare.
Față de suprafața estimată la SF-ul inițial, au fost necesare exproprieri suplimentare conform Hotărârilor Guvernului pentru exproprierea suplimentară a imobilelor, reprezentând 948.783,28 mp. Suprafețele suplimentare au fost necesare pentru execuția lucrărilor hidrotehnice, de relocare utilități și drumuri agricole, lucrări suplimentare de consolidare, pentru drumuri de întreținere a autostrăzii precum și pentru lucrări la rampele pasajelor peste autostradă.
Față de Studiul de Fezabilitate inițial, traseul autostrăzii a suferit modificări, pe Secțiunea 1A Brașov - Făgăraș, Secțiunea 1C Sighișoara - Ogra, Secțiunea 2A Ogra - Câmpia Turzii, Secțiunea 3A Gilău - Mihăiești, Secțiunea 3B Topa Mică - Suplacu de Barcău.
În prezent, stadiul autostrăzii este următorul: sunt dați în circulație 74,95 km constând în următoarele tronsoane: Subsecțiunea 1C3: Ungheni - Ogra (km 4+500 – km 14+605), Subsecțiunea 2A1 Ogra - Iernut (km 0+000 - km 3+600), Secțiunea 2B Câmpia Turzii - Gilău ( km 0+000 - km 52+533) și Subsecțiunea 3A1 Gilău - Nădășelu ( km 0+000 - km 8+700).
Acum sunt în execuție 38,95 km constând în următoarele tronsoane: Subsecțiunile 2A2 Iernut - Chețani (km 3+600 - km 21+500), 2A3 Chețani - Câmpia Turzii (km 21+500 - km 37+191) și 3C3 Biharia - Borș (km 59+100 - km 64+450).
Se află în procedură de achiziție publică execuția lucrărilor pentru 115,3 km, constând în următoarele tronsoane: Subsecțiunile 1C2 Târgu Mureș - Ungheni și drum de legătură 4,5 km, 3A2 Nădășelu - Mihăiești (km 8+700- km 25+500), 3B1 Topa Mică - Zimbor (km 0+000 - km 13+260), 3B2 Zimbor - Poarta Sălajului (km 13+260 - km 25+500), 3B5 Nușfalău - Suplacu de Barcău(km 66+500 - km 80+054), 3C1 Suplacu de Barcău - Chiribiș (km 4+200 - km 30+550) și 3C2 Chiribiș - Biharia (km 30+550 - km 59+100)
Sunt în pregătire documentațiile de licitație pentru atribuirea contractelor de execuție a lucrărilor pe 41 km, constând în Subsecțiunile 3B3 Poarta Sălajului - Zalău (km 25+500 - km 40+637) și 3B4 Zalău – Nușfalău (km 40+637 - km 66+500).
Se află în stadiul de studiu de fezabilitate inițial și corecții de traseu aprobate în 2007/2008 o lungime de 145,8 km constând în Secțiunile 1A Brașov - Făgăraș (km 0+000 - km 48+100), 1B Făgăraș -Sighișoara ( km 0+000 - km 52+150) și Subsecțiunea 1C1 Sighișoara - Târgu Mureș ( km 0+000 - km 43+540).