Costurile transpunerii defectuoase a directivei europene a tutunului vor fi plătite de producătorii de tutun, de comercianți și de statul român, nu de experții și activiștii care au întârziat transpunerea, susține unul dintre cei mai importanți producători prezenți în România, Japan Tobacco International (JTI).
De pe data de 20 mai, potrivit legislației care transpune directiva europeană, comercializarea pachetelor cu vechile pictograme este interzisă, iar acestea ar trebuii scoase de pe piață. Directiva prevedea un termen de un an pentru curățarea pieței de vechile produse, însă adoptarea cu întârziere, în decembrie și nu în luna mai, a legislației care transpune directiva a micșorat termenul la numai 6 luni.
Legislața nu instituie o procedură sau obligație de retragere a pachetelor cu vechile pictograme pentru producători. Odată retrase, pachetele vor trebui distruse pe cheltuiala producătorilor (potrivit procedurii pentru produse neconforme și produse de contrabandă prevăzută în Codul Fiscal), dar nu înainte de a fi inspectate de autoritățile fiscale și de constituirea comisiei de distrugere, în prezența autorităților de aplicare a legii.
CITEȘTE ȘI Pachetele de țigări Kent, PallMall, Lucky Strike, Dunhill, Rothmans și Viceroy, scumpite cu 0,5 lei. Ce va face concurența?„Vorbim despre milioane de pachete care devin neconforme prin efectul unei legi întârziate și nu pentru că produsele ar fi improprii pentru consum. Am fabricat și am pus pe piață produse pentru care am plătit accize și taxe la momentul eliberării lor din antrepozitul fiscal. Ministerul Finanțelor a încasat accizele și TVA-ul corespunzătoare, Ministerul Sănătății a încasat taxa pe viciu, Ministerul Tineretului și Sporturilor contribuția pentru sport, Imprimeria Națională banii pe timbre. Circa 70.000 de comercianți au achiziționat produse pe care nu le vor mai putea vinde, fiind pasibili de amenzi de până la 100.000 lei. Teoretic, dacă produsele sunt retrase și distruse, accizele plătite ar trebui recuperate de la buget. Însă doar accizele și doar dacă și când se aprobă returnarea lor. Nu se pot recupera însă costurile de producție, taxa de viciu, contribuția pentru sport, prețul timbrelor, TVA, costurile implicate de rotația și managementul stocurilor, de retragere, depozitare, transport și distrugere, salariile oamenilor implicați în acest proiect mamut inutil. Așadar, pierd și plătesc producătorii, comercianții, statul, nu experții și activiștii care au întârziat transpunerea”, susține Gilda Lazăr, director Corporate Affairs & Communications, JTI Romania, Moldova și Bulgaria.
De altfel, conducerea JTI nu privește cu ochi buni nu numai întârzierea transpunerii directivei, ci directiva europeană în sine. „Directiva tutunului este un act legislativ complicat, împovărător și ultra-restrictiv. Este un atac împotriva unui domeniu legal de afaceri și împotriva libertății de alegere a consumatorilor. Directiva nu își va îndeplini obiectivele de sănătate publică, dar va avea consecințe uriașe pentru un întreg lanț economic, de la producători și comercianți, până la bugetele de stat”, a afirmat Ben Townsend, JTI EU Affairs Vice-President.
Potrivit unui studiul preliminar realizat de Comisia Europeană, noile reglementări vor avea drept consecință scăderea cu doar 2% a consumului de produse din tutun în cinci ani. “Procentul se înscrie în tendința de scădere a consumului de țigarete la nivel global, indiferent de reglementările extreme de pe piața tutunului”, se precizează într-un comunicat JTI.
Printre cele mai importante prevederi ale legii 201/2016, care transpune Directiva europeană, se numără avertismente de sănătate mărite la 65% din suprafața pachetului, situate în partea de sus, pe față și pe spate. Țigaretele cu arome caracteristice sunt interzise, iar cele cu mentol sunt permise până în 2020. De asemenea, până în 2019 va trebui implementat un sistem informatic sofisticat de urmărire a țigaretelor, care va fi însă aplicabil doar produselor de pe teritoriul UE.
”Dat fiind că cea mai mare parte a produselor de pe piața neagră provin din afara Uniunii (Ucraina, Moldova, Serbia, China, Macedonia etc), eficiența sistemului e mai mult decât îndoielnică“, susține compania japoneză.
British American Tobacco România (BAT), companie concurentă a JTI, a anunțat deja că a scumpit pachetele de țigări pe care le comercializează cu 0,5 lei pentru a externaliza costurile impuse de Parlament, prin implementarea cu întârziere a Directivei Europene a Tutunului.