Banca Comercială Română a depășit cifra de 5 miliarde lei finanțări acordate proiectelor de infrastructură dezvoltate de autoritățile publice locale în perioada 2005 - 2015. Anul trecut, însă, suma a fost de doar circa 100 milioane de lei. Reabilitările de drumuri au atras mai mult de jumătate din finanțările totale.
Sumele cele mai mari au fost alocate în perioada 2005-2011, în timp ce în ultimii patru ani au concentrat doar o treime din finanțări. “Anul trecut, au fost finanțări destul de mici pentru astfel de proiecte, circa 100 milioane de lei”, spune Ioana Gheorghiade, Director Executiv Sector Public și Finanțarea Infrastructurii în cadrul băncii. În opinia sa, investițiile în infrastructură publică locală sunt esențiale: “Dacă nu se schimbă nimic în această privință, investițiile se vor concentra în continuare în capitală și în orașele mari, cu forța de muncă calificată, ori în zona de Vest care are acces rapid la autostrăzile din Ungaria și în care s-a dezvoltat un lanț logistic amplu. Fără o extindere a infrastructurii, interesul companiilor private se mută pe piețele externe, iar investitorii străini vor prefera Polonia sau Ungaria. Potențialul de dezvoltare al României este pus în pericol.”
Cea mai mare parte a finanțărilor în acești 10 ani au fost atrase pentru reabilitarea infrastructurii rutiere. Pentru drumuri județene și comunale, străzi urbane ori rurale, BCR a finanțat autoritățile locale cu aproximativ 2,6 miliarde de lei.
Pe lângă acestea, banii au mai susținut realizarea de legături rutiere între comunități izolate, reparații ale școlilor și spitalelor, construcția de locuințe sociale, centre de asistență socială și îngrijirea persoanelor cu dizabilități, infrastructură de apă, canalizare și managementul deșeurilor.
Din cele 5 miliarde de lei, 1 miliard a mers către cofinanțări de proiecte realizate cu fonduri europene, în special prin Programul Operațional Regional (POR) și Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR). La acestea se adaugă Programul Operațional Sectorial Mediu (sisteme integrate de management al deșeurilor) și o serie de Programe de Cooperare Transfrontalieră.
Alte 1,7 miliarde de lei au finanțat infastructura socială: reabilitări de școli, spitale, proiecte de eficiență energetică pentru locuințe, reabilitarea siturilor istorice.
„La nivel național, în regiunile mai puțin dezvoltate, finanțările acordate de către bancă au urmărit cu preponderență dezvoltarea rețelelor de apă / canalizare, dezvoltarea infrastructurii de management a deșeurilor, infrastructura rutieră, iluminat și transport public ori reabilitarea siturilor istorice”, arată Ștefan Buciuc, Director Departament Autorități Publice în cadrul BCR.
CITEȘTE ȘI Sectorul construcțiilor a crescut în aprilie cu 12,6%, datorită lucrărilor la drumuri programate de statPentru viitor, banca este interesată în special de cofinanțarea proiectelor cu fonduri europene, în condițiile în care vor fi disponibile 16,3 miliarde de euro, atât pentru proiecte de infrastructură mare, cât și prin programele POR (6,56 miliarde de euro pentru drumuri județene, eficiență energetică în clădiri rezidențiale, conservarea patrimoniului, turism) și PNDR (1,6 miliarde de leir pentru infrastructură la nivel de comună, apă, drumuri).
“Avem și bani pentru autostrăzi…Cât trebuie”, spune Ioana Gheorghiade, însă astfel de proiecte se fac, de obicei, cu bani europeni și de la bugetul de stat. Finanțările bancare direct pe proiect sunt mult mai rare. BCR a acordat linii de finanțare constructorilor de autostrăzi care au lucrat pe proiecte de 3,5 miliarde de lei. “Am acordat astfel de finanțări pe Corodorul IV pan-european (Constanța-Nădlac)”, precizează Gheorghiade.