România se află într-o criză de forță de muncă, în care firmele vor să se extindă, iar economia își turează motoarele, dar riscă să le caleze pe fondul accesului tot mai scump la bani și al lipsei acute de angajați. Recrutarea a devenit o adevărată provocare, iar interesul în creștere al angajatorilor a făcut ca piața de Resurse Umane să crească semnificativ în ultimii ani, de la 2,06 miliarde de lei în 2012 la 3,6 miliarde de lei în 2017.
Numărul firmelor de recrutare a avansat susținut, cu aproape 20%, de la 2.685 în 2012 la 3.192 de companii în 2016, iar profitul lor net aproape s- a dublat în acest interval, la 222,8 milioane de lei. În 2017, potrivit datelor preliminarii, profitabilitatea firmelor a atins nivelul de 255 milioane de lei, indică o analiză KeysFin.
Creșterea interesului pentru acest segment economic a dus totodată și la creșterea cu peste 40% a numărului de angajați din companiile de recrutare, între 2012-2017, la 61.800 angajați.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
,,Recrutarea de personal s-a profesionalizat în ultimii ani, iar piața a devenit tot mai matură. Vremurile în care firmele își căutau angajații prin anunțuri în ziare sau pe internet au trecut. Firmele și-au externalizat această importantă misiune către specialiștii în domeniu, cei care văd dincolo de CV-uri și care radiografiază piața în căutarea mixului optim de experiență, profesionalism și inițiativă”, afirmă experții.
Principalii jucători din piața românească de HR sunt, potrivit datelor financiare din 2016, Adecco Resurse Umane (cu afaceri de 285 milioane de lei), Lugera&Makler (239 milioane lei), Manpower (105 milioane lei), Barnett Mccall Recruitment (100 milioane lei) și IHM Total Consult (87,5 milioane lei).
Cele mai multe companii de HR sunt concentrate în jurul polilor de creștere economică, precum București-Ilfov (1.073 firme), zona Cluj-Sibiu (415), zona de Nord-Est (399), Constanța-Dobrogea (390) și Timișoara-Banat (340). Zonele cu cele mai puține firme de HR sunt cele de unde a plecat și cea mai mult populație, în special în Occident – Moldova, Oltenia și Muntenia.
Pe acest fond, multe dintre firme și-au schimbat strategiile de resurse umane, investind în formarea profesioniștilor. Potrivit unui sondaj recent, peste 70% dintre oamenii de afaceri chestionați au identificat drept principală tendință pe piața forței de muncă – politica de internship.
CITEȘTE ȘI Angajații din România și Grecia, pe ultimul loc din UE în privința participării la cursuri de pregătire profesională,,Bătălia pe salarii a ajuns la un nivel la care multe dintre firme nu mai pot concura. Un manager de vânzări a ajuns să coste 3.000-4.000 de euro plus bonusuri, nivel pe care multe dintre companii, cu excepția multinaționalelor, nu îl pot garanta. Astfel că mulți investitori au trecut la recrutarea de tineri încă de pe băncile facultății și oferirea de programe de training, în cele mai multe cazuri plătite. Iar firmele care au nevoie de muncitori calificați, nu pentru funcții de conducere, au ales să-și dezvolte propriile școli de meserii, calificarea la locul de muncă devenind o componentă esențială în business-ul actual”, spun analiștii.
Un alt trend, identificat de experți pe baza discuțiilor cu firmele de HR, indică o focusare tot mai puternică către angajații flexibili, cu spirit antreprenorial.
,,Ideea de parteneriat pe proiect a ajuns să reprezinte o practică tot mai semnificativă în piața muncii. Firmele preferă să își externalizeze proiecte către specialiști independenți, pe PFA sau microîntreprinderi, beneficiile fiind multiple – de la reducerea costurilor cu forța de muncă, la cele logistice (birou, transport, etc.). Dincolo de costurile mai reduse, firmele au astfel garanția că proiectele se realizează la timp, acest lucru fiind condiționat de plata facturii. Este un trend avantajos și pentru specialiști, de exemplu dezvoltatorii software, care pot accesa astfel mai multe proiecte simultan”, au mai spus analiștii.