Furnizorii de servicii de plasare stabiliți pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene, care desfășoară pe teritoriul României activități de mediere și plasare a forței de muncă, vor trebui să respecte aceleași obligații prevăzute pentru agenții de plasare a forței de muncă români, respectiv efectuarea în mod gratuit a activităţii de mediere a cetăţenilor români în vederea angajării în străinătate, inclusiv încheierea, cu solicitanţii locurilor de muncă, a contractelor de mediere în formă scrisă şi în limba română. Și agenții autohtoni vor trebui să respecte noi condiții, precum organizarea transportului în cazul grupurilor mai mari de 10 persoane.
UPDATE 16.10 Premierul Cîțu a anuțat că Guvernul a adoptat ordonanța de urgență cu aceste prevederi.
De ce este important: În prezent, agenții de plasare efectuează în mod gratuit activități de mediere a cetățenilor români în vederea angajării în străinătate, fără perceperea de la aceștia de comisioane, tarife sau taxe. Guvernul a ajuns la concluzia că sunt necesare anumite modificări în legislația actuală privind condițiile de funcționare și de desfășurare a activității inclusiv a furnizorului de servicii de plasare. Obligațiile prevăzute în sarcina agentului de plasare nu sunt prevăzute și în sarcina furnizorului de servicii, ceea ce conduce la o situație de risc pentru cetățenii români care apelează la serviciile acestora din urmă.
CITEȘTE ȘI Dacă ar ajunge roboții să dea consultanță, ce vor mai face oamenii? Despre viitorul consultanței, ce cred liderii PwC (III)Potrivit autorităților, nu este stipulat termenul în care furnizorii de servicii sunt obligați să păstreze copii după contractele persoanelor mediate și trimise la muncă în străinătate, ceea ce îngreunează sau fac imposibilă verificarea ulterioară de către inspectoratele teritoriale de muncă a modului în care aceștia respectă legislația în vigoare.
De asemenea, nu este prevăzută obligația organizării transportului prin persoane juridice autorizate să efectueze transport internațional de persoane, atunci când se are în vedere deplasarea spre același loc de muncă a unui grup de persoane și nici pe aceea de a se asigura că lucrătorii plasați la muncă în străinătate dețin toate documentele necesare accesului în statul de destinație, anterior deplasării acestora, ceea ce a condus la situații în care lucrătorii s-au confruntat cu dificultăți și chiar la imposibilitatea de a ajunge la angajatorul străin și chiar de a intra peteritoriul statului de stabilire a acestuia.
CITEȘTE ȘI Studiu EY: Companiile raportează scăderi ale cifrei de afaceri, însă doar 19% și-au revizuit politica de prețuri de transfer”Agențiile de plasare a forței de muncă nu au în acest moment obligativitatea de a prezenta o situație a lucrătorilor care pleacă la muncă în străinătate prin intermediul lor, înainte ca aceștia să părăsească teritoriul României, ceea ce îngreunează sau chiar face imposibilă intervenția în timp util a instituțiilor statului în vederea asigurării unei protecții sociale dacă este nevoie sau a altor probleme grave ce pot apărea și afecta persoanele plasate la muncă în străinătate. Obligația existentă în acest moment este doar aceea de a comunica trimestrial situația numerică a persoanelor care au fost mediate și plasate la muncă în străinătate, ceea ce poate duce la apariția unor cazuri sau situații de vulnerabilitate asupra persoanelor aflate la muncă, neavând o evidență a lor în timp real”, arată autoritățile guvernamentale.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Prin urmare, Guvernul a pregătit o ordonanță de urgență în vederea asigurării aceluiași grad de protecție a cetățenilor români aflați în căutarea unui loc de muncă în străinătate, indiferent dacă aceștia apelează la serviciile unui agent de plasare a forței de muncă român sau la serviciile unui furnizor de servicii de plasare stabilit pe teritoriul unui alt tat membru al Uniunii Europene care desfășoară, pe teritoriul României, activități de mediere și plasare a forței de muncă.
Astfel, ordonanța reglementează în sarcina furnizorilor stabiliți în alte state membre aceleași obligații pe care le au și agenții de plasare cu privire la:
- efectuarea în mod gratuit a activităţii de mediere a cetăţenilor români în vederea angajării în străinătate, fără perceperea de la aceştia de comisioane, tarife sau taxe;
- încheierea, cu solicitanţii locurilor de muncă, a contractelor de mediere în formă scrisă;
- asigurarea încheierii contractului individual de muncă sau a documentului echivalent, conform legislației statului de destinație, atât în limba statului în care se află stabilit sau îşi desfăşoară activitatea angajatorul, cât şi în limba română, precum şi punerea la dispoziţia lucrătorului român a acestui contract, înainte de plecarea acestuia din România.
CITEȘTE ȘI Viața angajaților și a companiilor în pandemie: O experiență povestită prin ochii consultanței, cu liderii PwC (II)Totodată, în vederea creșterii gradului de protecție a cetăţenilor români aflați în căutarea unui loc de muncă în străinătate, Guvernul are în vedere reglementarea atât în sarcina agenților de plasare a forței de muncă în străinătate, cât și în sarcina furnizorilor de servicii de plasare a unor obligații suplimentare, după cum urmează:
- medierea este definită ca activitate prin care se realizează punerea în legătură a angajatorului străin cu persoana care are domiciliul în România şi se află în căutarea unui loc de muncă, în vederea stabilirii unui raport de muncă, fără trimitere limitativă la contractul de muncă, având în vedere legislația diferită a statului de destinație, care poate stabili un alt tip de contract;
- stabilirea obligației de a se asigura că lucrătorii plasați la muncă în străinătate dețin toate informațiile referitoare la condițiile speciale de intrare în statul de destinație, respectiv, la regulile speciale care trebuie respectate, conform legislației statului de destinație, în condițiile existenței a unui risc epidemiologic;
CITEȘTE ȘI Cum s-a schimbat mediul de afaceri din România în ultimii 30 de ani: O istorie povestită prin ochii consultanței, cu liderii PwC (I)- stabilirea obligației organizării transportului prin persoane juridice autorizate să efectueze transport internațional de persoane pentru toți lucrătorii plasați la muncă în străinătate, în cazul în care deplasarea lucrătorilor către același loc de muncă din statul de destinație se efectuează în grupuri mai mari de 10 persoane;
- stabilirea obligației de a se asigura că lucrătorii plasați la muncă în străinătate, dețin toate documentele necesare accesului în statul de destinație, anterior deplasării acestora, fapt care va conduce la evitarea situațiilor în care cetățenilor români nu li se permite intrarea în statul spre care se deplasează în scop de muncă, pe motiv că nu dețin documentele solicitate;
CITEȘTE ȘI Raluca Turcan a decis după jumătate de an să promoveze în sfârșit în Guvern introducerea semnăturii electronice în Codul Muncii. Proiectul, inițiat de fostul ministru Violeta Alexandru, a fost depus între timp și la Parlament- stabilirea obligației de a transmite inspectoratului teritorial de muncă, o notificare privind plasarea forței de muncă, cu cel puțin 5 zile lucrătoare anterioare plecării din țară a persoanelor plasate la muncă în străinătate, pentru o mai bună gestionare a acestor situații și pentru a facilita verificarea condițiilor în care aceștia sunt plasați;
- stabilirea obligației de a păstra la sediul social, respectiv la sediul permanent din România, contractul de mediere precum și câte o copie, în limba română şi în limba statului în care se află stabilit sau îşi desfăşoară activitatea angajatorul, a contractului individual de muncă, sau, după caz, un exemplar al documentului echivalent, pentru o perioadă de trei ani de la data încetării acestora, și de a le pune la dispoziţia inspectorilor de muncă, cu ocazia controlului;
- stabilirea obligației de a transmite lunar (nu trimestrial, cum prevede actul normativ în prezent) inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială îşi desfăşoară activitatea, până la data de 5 a lunii următoare, situaţia privind contractele de mediere încheiate şi persoanele angajate în străinătate. Aceste date vor contribui la identificarea în timp util și intervenția, dacă este cazul, în situațiile în care persoane aflate la muncă în străinătate primesc un tratament inadecvat sau nu le sunt respectate clauzele din contractul de mediere și contractul individual de muncă;
- înăsprirea regimului sancționator aplicabil pentru cazurile de nerespectare a prevederilor legale privind medierea și plasarea forței de muncă în străinătate. Astfel, amenzile vor fi cuprinse între 5.000-40.000 lei.