CCR a amânat pentru 14 decembrie contestațiile la legea care majorează salariile în sănătate și educație

CCR a amânat pentru 14 decembrie contestațiile la legea care majorează salariile în sănătate și educație
Profit.ro
Profit.ro
scris 7 dec 2016

Curtea Constituțională a amânat pentru 14 decembrie dezbaterea sesizărilor făcute de Guvern și de PNL la Legea de aprobare a OUG 20/2016, prin care sunt majorate salariile din sănătate și din educație, aprobate de Parlament în luna noiembrie. Tot atunci va fi discutată și legea lui Liviu Dragnea de eliminare a 102 taxe nefiscale.

Președintele Curții Constituționale, Valer Dorneanu, a explicat că dosarele au fost amânate pentru că judecătorii nu au avut suficient timp să le studieze, scrie News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

"S-au depus rapoartele abia ieri (marți n.r.), nu am avut timp toți judecătorii să le vedem și e nevoie de o aprofundare care să ducă la o soluție corectă", a spus el.

Dorneanu a precizat că, în ședința din 14 decembrie, sesizarea Guvernului va fi conexată cu cea a PNL, urmând să fie discutate împreună, pentru că ambele conțin critici similare de neconstituționalitate.

Tot pe 14 decembrie este și termenul dosarului privind Legea PSD de eliminare a 102 taxe nefiscale.

Curtea Constituțională a dezbătut, miercuri, sesizările făcute de Guvern și de PNL la Legea de aprobare a OUG 20/2016, prin care sunt majorate salariile din sănătate și din educație aprobate de Parlament în luna noiembrie.

Premierul Dacian Cioloș a anunțat pe 8 noiembrie că Guvernul contestă la Curtea Constituțională legea prin care se fac majorări de salarii în sănătate și educație. Cioloș a acuzat că modificările aduse OUG 20 în Parlament s-au făcut într-o abordare populistă, electorală a politicii salariale, fără o analiză și fără o dezbatere solidă, care riscă din nou să pună orice guvern va veni în imposibilitatea de a adopta o lege a salarizării unitare, care să rezolve problema inechităților din sistemul public.

El a subliniat că solicitarea de control de constituționalitate vizează legea de aprobare a Ordonanței, astfel că, orice decide Curtea, OUG rămâne în vigoare și se aplică.

”Analizând un pic la rece lucrurile după votul de ieri, prima întrebare pe care mi-o pun este dacă PSD și cei care au votat această lege chiar doresc majorările salariale pe care le-au votat. Și o să vă spun de ce: pentru că constatăm că sunt mai multe încălcări ale legislației și ale Constituției, pe care nu e posibil să nu le fi conștientizat în momentul respectiv”, a afirmat premierul, la începutul declarației sale.

Markit: Economia zonei euro a înregistrat în noiembrie cel mai rapid ritm de creștere din 2016 CITEȘTE ȘI Markit: Economia zonei euro a înregistrat în noiembrie cel mai rapid ritm de creștere din 2016

Premierul a spus că ”nu s-a făcut o dezbatere reală, transparentă, a amendamentelor propuse”, în comisii discutându-se uneori amendamente care nici nu erau formulate clar.

Dacian Cioloș a amintit că, la dezbaterile din comisii, fiind întrebat de secretarul de stat de la Ministerul Muncii dacă s-a făcut o analiză de impact, președintele Comisiei de muncă ”a răspuns că da și că impactul este devastator”.

Cioloș a mai susținut că nu este posibil ca parlamentarii să nu fi știut despre Legea responsabilității fiscal-bugetare, potrivit căreia cu șase luni înainte de alegeri parlamentare nu se mai adoptă acte normative legate de majorări de salarii. Premierul a precizat că legea spune că instituțiile publice nu adoptă astfel de acte normative, iar Parlamentul este instituție publică.

În opinia lui Cioloș, dacă se dorea ca legea să fie aplicabilă, se respecta principiul bicameralismului, care spune că, dacă o lege este votată cu modificări fundamentale la o Cameră, se întoarce la camera inițială.

"Legea a trecut de Senat fără nicio modificare și a fost modificată substanțial în Camera Deputaților, fără ca Senatul să fie consultat și să se ceară votul pe acele amendamente", a spus șeful Executivului.

Cioloș a ținut să precizeze că nu discută de cvorum, fiindcă "e treaba Parlamentului cu procedurile interne să decidă dacă a fost cvorum sau nu”.

Un alt argument al premierului a fost acela că OUG 20/2016 este în Parlament de câteva luni de zile și ar fi fost timp pentru o dezbatere reală și "pentru a veni cu argumente consistente și inatacabile".

"Această lege, așa cum a fost votată, afectează niște principii pe care Guvernul și-a bazat deciziile privind majorările salariale. Guvernul nu a contestat și nu contestă nevoie de ajustare, de mărire a salariilor în sectoare bugetare și sunt conștient că nu se poate face reformă în administrație, reformă în educație și în sănătate fără a avea în vedere și salariile și tocmai în această idee am venit cu ordonanța 20 și am spus și atunci, când am adoptat ordonanța 20, dincolo de măririle ca atare, ceea ce pentru noi este esențial este corectarea unor inechități care persistă în sistem de ani de zile și care au fost adâncite tocmai de acest mod de abordare a politicii salariale pe picior, înainte de alegeri, când se aruncă în ochii salariaților câteva procente de creșteri salariale. Unele dintre ele chiar nu s-au mai aplicat", a apreciat Cioloș.

Premierul a subliniat că, pentru el, a guverna responsabil și cu bun simț înseamnă a ține cont de toate acest lucruri și a-ți pune aceste întrebări înainte de a lua decizii, pentru a dovedi oamenilor că într-adevăr te gândești la ei, și nu doar la voturile pe care ți le pot da.

”Așa cum a fost modificată această OUG, ea recreează sau în unele cazuri adâncește inechitățile salariale pe care noi am încercat să le corectăm. Deci, am încercat să reparăm un lucru și acum o luăm de la capăt și în anii următori vor trebui din nou reluate aceste discuții despre cum reparăm inechități în educație, în sănătate și în celelalte domenii”, a mai spus Cioloș.

El a arătat că impactul bugetar al măsurilor adoptate este de 4,8 miliarde de lei.

”Am văzut poziții ale domnului Dragnea, care spunea: «Au bani ăștia pentru că nu au cheltuit banii alocați pentru investiții». Încă nu știm cât o să ne rămână din banii alocați pentru investiții, pentru că abia acum, la sfârșitul anului, vin facturile care trebuie plătite”, a adăugat premierul, explicând și că aceste decizii au un impact recurent: ”Nu e vorba de economii pe care le faci într-un an de zile, e vorba că trebuie să asiguri în planificarea bugetară, în fiecare an, această creștere a masei salariale”.

Cioloș a precizat că această creștere a masei salariale decisă acum, fără o analiză, reduce foarte mult marja de manevră pentru alte politici la fel de importante în educație și sănătate.

Conform premierului, ”modificarea acestei ordonanțe cu acest impact bugetar periclitează foarte mult posibilitatea în perioada următoare de a adopta și de a aplica, mai ales, o lege a salarizării unitare, pentru că, în mod clar, acest impact bugetar care vizează doar sănătatea și educația va avea un efect negativ asupra marjei bugetare pentru a aplica o lege a salarizării unitare, care să vizeze întreg sectorul bugetar și care să ducă în timp, în câțiva ani de zile, la corectarea tuturor inechităților din sistem”.

”Practic, o abordare populistă, electorală a politicii salariale, fără o analiză în spate și fără o dezbatere publică pe acest subiect, riscă din nou, așa cum s-a mai întâmplat, să pună în pericol posibilitatea pentru Guvernul și Parlamentul care vine, oricare ar fi el, să adopte și să aplice o politică a salarizării unitare care să pună pe baze sănătoase întreg sistemul de salarizare”, a subliniat Dacian Cioloș.

El și-a exprimat convingerea că și salariații din sistemul bugetar își doresc nu doar creșteri de salarii, ci ca această majorare să fie sustenabilă, și nu doar pentru un an sau doi, cât există disponibilități bugetare.

viewscnt
Afla mai multe despre
ccr
lege salarii