Atașații comerciali din ambasadele României în alte state sunt numiți pe posturi pentru a fi recompensați pentru serviciile aduse partidelor și nu ajută companiile care încearcă să exporte sau să se extindă în afara țării, afirmă antreprenorii. Potrivit informațiilor Profit.ro, România are 83 de posturi în rețeaua de birouri de Promovare Comercial-Economică, pentru persoane din ambasade care trebuie să consilieze firmele românești care vor să exporte.
"Avem în fiecare ambasadă birouri comerciale. Eu am făcut odată încercarea de a mă adresa (unei ambasade, n.r.) și am primit o scrisoare de la acești oameni plătiți din banii noștri, care trebuie să facă acestă treabă, iar răspunsurile au fost extrem de vagi. Sunt oameni plătiți cu bani grei. Eu știu câți bani dau la bugetul de stat în fiecare an și o parte din banii ăștia ar trebui să se întoarcă prin servicii, dar din păcate ...", spune Cristian Covaciu, director IPEC, la lansarea competiției EY Entrepreneur of the Year.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit acestuia, numirea atașaților comerciali doar ca recompensă pentru activitatea politică trage în jos companiile românești care încearcă să exporte pe o piață globală foarte competitivă.
"Funcția de ambasador sau de atașat este o recompensă pentru activitatea depusă în campania electorală și nu o recompensă a capabilității lor profesională", a spus directorul IPEC.
Pentru atașații comerciali, o soluție ar fi introducerea unui sistem de evaluare a performanței, consideră Doina Popescu, managing partner ForeVest Capital Partners, fond specializat în finanțarea de companii aflate încă în faza de dezvoltare.
"O idee ar fi aici ca atașatul comercial să aibă target de companii românești care să facă afaceri în țara respectivă. Pe baza asta să fie evaluați", a adăugat Doina Popescu.
O rețea de atașați comerciali ar trebui să susțină cu precădere companiile mijlocii și mici care doresc să exporte, întrucât acestea au de multe ori nevoie de informații sau contacte și nu au resursele pentru a se descurca singure. Un exemplu în acest sens este Germania, țară cu o rețea de atașați comerciali foarte bine pusă la punct.
Din cele 83 de posturi din rețeaua de birouri de promovare comercial-economică, la mijlocul lunii aprilie erau ocupate 75.