Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a aprobat de principiu înființarea unei comisii speciale pentru soluționarea amiabilă a litigiilor dintre clienți și firmele de asigurare, administratorii de fonduri sau companiile de brokeraj. Profit. ro a aflat că înființarea acestei comisii va duce, cel mai probabil, la modificarea contractelor de asigurare.
Departamentele specializate ale ASF lucrează încă la o analiză internă, însă, în mare, noua entitate va fi construită în baza Ordonanței 38/2015, care introduce în legislația locală o Directivă Europeană. Actul normativ impune înființarea unor comisii pentru rezolvarea amiabilă a litigiilor între consumatori și comercianți. Cum ASF are atribuții în sensul protecției consumatorilor de servicii financiare nonbancare, este obligată să înființeze un astfel de organism.
Se schimbă contractele
Piața asigurărilor va fi cel mai important furnizor de cazuri pentru noua comisie. O bună parte din cele peste 10.000 de petiții pe care ASF le primește în fiecare an ar putea ajunge la comisia pentru rezolvarea litigiilor.
“Consumatorii vor putea alege dacă vor merge pe varianta unei petiții sau dacă încearcă o rezolvarea amiabilă. Avantajul celei de-a doua variante este că oferă o soluție concretă. Specialiștii din comisie pot propune sau pot chiar impune societății de asigurare o soluție. Sigur, firma poate contesta decizia în instanță. În cazul petiției, ASF poate cel mult să anunțe firma de asigurare și, eventual, să efectueze unul, două controale la firmele reclamate. Dezavantajul este că, în cazul petiției, clientul primește un răspuns în maximum 30 de zile, însă, dacă va merge la comisiei, soluția vine după 90 de zile”, ne-au explicat specialiști care participă la proiect.
După apariția comisiei, firmele de asigurare nu vor mai putea să ignore plângerile cosumatorilor și, mai mult decât atât, ele își vor modifica chiar contractele de asigurare, lasă de înțeles specialiștii contactați de Profit.ro.
“În prezent, firmele de asigurare preferă să ignore clientul, chiar dacă riscă să ajungă în instanță. De cele mai multe ori, păgubiții preferă să își asume pierderile decât să stea ani de zile prin tribunale. După înființarea comisiei vor fi obligați să stea față în față cu clientul. Probabil că vor fi modificate și contractele în așa fel încât să includă prevederi explicite în ceea ce privește rezolvarea amiabilă a conflictelor, în faza preprocesuală”, arată un specialist.
În România sunt peste 6 milioane de clienți ai firmelor de asigurare și tot atâția oameni care cotizează la fondurile de pensii.