Cele mai mari afaceri de familie nu sunt scutite de conflicte interne, care erodează atât relațiile dintre membrii familiei, cât și afacerea, însă modul în care le gestionează face diferența între succes și eșec, conform unui studiu EY.
Procentul este mai mare comparativ cu afacerile de familie din economiile dezvoltate – 43%.
O explicație posibilă pentru această diferență este perioada mai scurtă de existență a afacerilor de familie din prima categorie, care nu a permis maturizarea proceselor de comunicare, dar și mediul economic mai turbulent în care evoluează acestea, arată EY.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Comunicarea și activitățile de tip corporate social responsibility (CSR) sunt două tipuri foarte importante pentru reducerea conflictelor în cadrul celor mai mari afaceri de familie din lume.
Astfel, respondenții declară în procent de 90% că organizează în mod regulat ședințe de familie sau întâlniri cu acționarii pentru a discuta probleme de afaceri, iar 64% au un consiliu de familie care se întrunește periodic.
“Cea mai importantă componentă a unei afaceri de familie este familia însăși. Dezacordurile sunt inevitabile, însă, în lipsa unei comunicări constante între membrii familiei, acestea pot avea un impact negativ asupra angajaților, procesului decizional din firmă și reputației companiei. Pe de altă parte, comunicarea pe marginea problemelor de business crește gradul de implicare și responsabilizare în jurul afacerii și accelerează viteza de reacție a companiei la schimbările din piață,” a spus Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.
CITEȘTE ȘI Trei antreprenori români fac afaceri de 200.000 euro pe an cu un program de nutriție, sănătate și sportÎn cadrul celor mai mari afaceri de familie din lume, atitudinea față de activitățile de tip corporate social responsibility (CSR) este în corelație inversă cu incidența conflictelor. În general, cu cât activitățile de CSR sunt mai importante pentru familie, cu atât apar mai puține conflicte.
Atunci când membrii familiei sunt în conflict, îi pot antrena în dezacord și pe angajați; în plus, aceștia primesc mesaje contradictorii care paralizează procesul de decizie. Conflictul intensifică fricțiunile din companie, reduce comunicarea și generează nesiguranță în privința direcției strategice a business-ului.
Totodată, conflictele de familie pot avea efecte devastatoare asupra reputației și brandului afacerii de familie. Pe măsură ce zvonurile legate de conflict se intensifică, stabilitatea afacerii poate fi pusă sub semnul întrebării, fapt care afectează disponibilitatea furnizorilor și a altor părți interesate de a mai acorda credit afacerii, iar clienții pot începe să evite achizițiile de la compania în cauză. Nu în ultimul rând, talentele de top vor fi atrase într-o măsură mai mică de firma respectivă.
Studiul a analizat 525 de business-uri, având o medie a cifrei de afaceri de 3,48 miliarde dolari și 12.000 de angajați. Acestea se numără printre cele mai vechi, mai mari și mai de succes afaceri de familie din lume.