Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Andrei Cionca, Impetum Group: Firmele nu trebuie să mai spere să revină la ce a fost, pentru că nu se va întâmpla. Schimbare radicală a modelului de business pentru companii ale viitorului

Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Andrei Cionca, Impetum Group: Firmele nu trebuie să mai spere să revină la ce a fost, pentru că nu se va întâmpla. Schimbare radicală a modelului de business pentru companii ale viitorului
Ana Iliescu
Ana Iliescu
scris 25 nov 2020

Criza sanitară a urgentat schimbarea economiei, a schimbat modalitatea în care firmele ajung mai repede la clienți, a influențat modalitatea în care acestea pot să comunice și să înțeleagă cum se schimbă acest comportament al consumatorului, iar acum au oportunitatea de a-și schimba radical modelul de business și de a se transforma în companii ale viitorului, dacă au o viziune bună, spune Andrei Cionca, CEO și co-fondator Impetum Group, la Profit TV.

Impetum Group este grupul românesc care aduce împreună capital, management și servicii, format din reunirea sub aceeași umbrelă a CITR, liderul pieței de insolvență din România cu 20 de ani de experiență în management de criză, ROCA, prima soluție de private equity care urmărește consolidarea IMM-urilor românești care au un viitor valid, dar traversează un moment dificil, și ROCA X, un proiect destinat startup-urilor disruptive din piața de tehnologie.

Urmărește-ne și pe Google News

„Astăzi nu mai contează ce a fost înainte. Eu văd o oportunitate foarte mare pentru România să se redefinească în viitor, să se redefinească acum și să investească masiv în noile domenii de dezvoltare strategică în care acum avem voie să investim, să ne depășim ținta de deficit de 3%. Putem investi masiv în ceea ce vom alege ca fiind oportunități de dezvoltare din punct de vedere strategic a țării și aici aș vedea investiții masive în procesul de digitalizare. Cred că cine va fi digital, administrația, statul, care va avea toate datele la un click, comunicarea cu contribuabilul la un click, posibilitatea de a sonda părerea cetățenilor la un click, acel stat va fi câștigător în viitor. Apoi, la nivel de companie, eu văd o oportunitate majoră în acest moment - schimbarea radicală a modelului de business. Cred că acesta este startul pe care, dacă îl conștientizăm, putem crea începând de astăzi niște companii extrem de puternice, pentru că efectul major al acestei crize ar fi o resetare a economiei și cine va avea viziunea cum va arăta viitorul poate pune bazele astăzi companiilor viitorului”, spune Cionca, la Profit TV, în emisiunea Profit LIVE, transmisă începând cu ora 18.00 și în care mediul de business vorbește despre situația actuală.

CEO-ul Impetum Group specifică faptul că managerii devin mult mai realiști și văd acum o revenire într-o formă de U obtuz, iar perioada revenirii complete la cifrele de dinainte de criza sanitară se prelungește, conform datelor din studiul Confidex pentru trimestrul al treilea al anului în curs, studiu despre percepția managerilor în primele două trimestre al crizei, respectiv trimestrul 2 și 3 al anului 2020.

„Avem o medie de revenire de 24 de luni, această medie compunându-se între o perioadă de 18 luni în care managerii văd o revenire completă a companiei lor, cu o durată mai lungă de aproximativ 5 luni față de trimestrul 2, și până la o perioadă de 31 de luni, de asemenea cu 5 luni mai lungă, pentru revenirea economiei naționale. 31 de luni în care economia națională ar urma să își revină complet de pe urma crizei sanitare, urmată de criza economică. Ce putem vedea este că se menține trendul acesta de încredere, și anume că managerii au cea mai mare încredere în revenirea mai rapidă a companiei lor, apoi a sectorului din care fac parte, urmată de revenirea economiei europene ca urmare a măsurilor pe care le ia Comisia Europeană la nivelul Uniunii și, în ultimul rând, revenirea economiei românești, cum am mai spus, într-o perioadă de 31 de luni”, explică CEO-ul.

Managerii români sunt mai optimiști în ceea ce privește cifra de afaceri pe care o vor realiza în anul 2020 față de cifra de afaceri bugetată la începutul anului, dar măsurile pe care ei le iau în trimestrul al treilea sunt mai dure față de măsurile pe care le luau aceiași manageri la finalul trimestrului al doilea.

„În trimestrul 2 ei vedeau o scădere de 20 puncte procentuale la finalul anului 2020, față de bugetul pe care și l-au propus pentru 2020, iar acum, la finalul trimestrului 3, ei văd doar o scădere de 15 puncte procentuale. Deși ei sunt mai optimiști, iată că măsurile pe care le iau sunt mai dure și avem o majoritate a managerilor intervievați care amână în general cheltuielile nenecesare, cum le numesc ei, și anume cheltuieli de marketing, de investiții în IT sau cercetare și dezvoltare. Și avem procente în jur de 50% și peste 50% - de exemplu 58% dintre manageri scad cheltuielile de marketing, și, de asemenea, avem un procent, minoritar este adevărat, dar într-o dinamică crescătoare față de trimestrul 2, care ia măsuri mai dure, și anume 21% au recurs la concedieri, cu 6% mai mult decât în trimestrul 2, și 18% au redus salariile, cu 7% în plus față de trimestrul 2”, adaugă Cionca.

În opinia sa, această criză este total diferită de cea din 2008, deoarece atunci a fost o criză financiară, în care banii au dispărut rapid de pe piață, iar companiilor le-a fost greu să supraviețuiască.

„Banii au dispărut într-o noapte, companiilor le-a fost foarte greu să supraviețuiască acestei condiții și atunci a fost o bară care s-a pus, noi ne-am imaginat o bară orizontală. A fost diferențierea sau granița între companiile care au scăpat, s-au salvat, și cele care au murit în acea criză. Și această bară a fost determinată de nivelul de supraîndatorare, în general cele care nu au putut să rostogolească datoriile în acel moment încet-încet s-au stins. Nu vorbim acum deloc despre o criză financiară.

Datele din studiul nostru relevă faptul că 47% dintre manageri spun că situația financiară a companiei lor este mai bună la finalul trimestrului 3 decât perioada similară din anul 2019 și doar 13% spun că principala provocare a companiei lor în momentul de față este menținerea ei pe linia de plutire. Și probabil că acești 13% dintre manageri sunt, în general, manageri din HoReCa. Mai mult decât atât un procent important dintre manageri spune că s-a îmbunătățit foarte mult relația cu furnizorii, cu clienții și cu băncile finanțatoare”, adaugă CEO-ul.

Cionca susține că este o criză în formă de litera „K” în care tot ce a fost înainte nu mai contează în momentul prezent, companiile sunt aliniate la start și diferențierea se va face în funcție de sectoare, existând sectoare favorizare de criză și sectoare care suferă foarte mult.

„Studiul nostru relevă faptul că deși cifra de afaceri a companiilor a scăzut cu 15%, totuși avem 18% dintre companiile analizate de noi a căror cifră de afaceri a crescut. Deocamdată sunt niște câștigători ai crizei. Mă gândesc că aceste companii vin din comerțul online, care efectiv a explodat, într-adevăr, în dauna companiilor de comerț offline, dar mă gândesc că pot fi și companii care anticipează cumva noua economie, care s-au adaptat noilor tendințe de consum ale clienților lor și care au venit în întâmpinarea acestora sau, practic, au avut capacitatea aceasta de transformare foarte repede”, apreciază Cionca.

Sectoarele economice unde cifrele au scăzut dramatic sunt HoReCa și transporturile aeriene. Acestea suferă pentru că există o schimbare a obiceiurilor de consum, dublată de criza sanitară care a dus la interdicțiile impuse de Guvern în vederea limitării consecințelor sanitare.

„Soarta acestor companii din aceste două sectoare pe care le-am amintit, din punctul meu de vedere, va fi diferită tot așa în funcție de cum ele vor reuși să se adapteze. Bill Gates spunea, dacă nu mă înșel, faptul că după ce va trece criza economică, 50% dintre călătoriile de business vor dispărea. Ori eu cred că fiecare companie din aceste două sectoare, fie din transport, fie din HoReCa, trebuie să înțeleagă noile obiceiuri de consum, să vină în întâmpinarea lor și, după ce aceste momente vor trece, trebuie să-și refacă modelul de business. În acest moment, evident că ele trebuie să stea cât de comprimate pot și să beneficieze de absolut toate ajutoarele care le vin de la stat, și mă refer aici fie la ajutor de șomaj în care își pot plasa angajații până când trece furtuna, fie la ajutoarele de stat date. Trebuie să aplice, să ia acești bani și să reziste până când lucrurile vor reveni la normal”, punctează Cionca.

De altfel, CEO-ul Impetum sfătuiește managerii să înțeleagă că noua normalitate nu va fi asemănătoare cu vechea normalitate, că, indiferent ce ar face, nu vor putea recupera în următoarele trei luni vânzările pierdute și să folosească resursele pe care le au la îndemână pentru a-și imagina viitorul, având în vedere că în acest moment companiile lor nu sunt încă în criză financiară.

„Eu consider complet nerealistă o companie care speră ca în viitor să revină la ce a fost sau al cărui obiectiv este treaba aceasta și am observat o anumită atitudine melancolică în care managerii companiilor românești văd astăzi ca o principală provocare a lor scăderea vânzărilor și ca o primă măsură pe care ei se gândesc să o ia în următoarele 3 luni, creșterea vânzărilor. Când am pus întrebarea <<Cum credeți că va afecta criza sanitară compania dumneavoastră în viitor?>>, răspunsurile au fost extrem de pertinente, și anume ei văd că va determina accelerarea digitalizării, 53% dintre ei, sau că vor fi grăbite foarte mult procesele de inovare, 49% dintre manageri, însă niciunul dintre ei nu-și provoacă pentru următoarele 3 luni de zile activitate susținută în acest sens. Atunci concluzia noastră este că deocamdată atitudinea noastră este un reactivă și încă nu am înțeles foarte bine doza de realism pe care trebuie să o avem pentru a depăși această criză, nu ne punem încă probleme și întrebările corect și eu sper ca prin mesajele pe care le transmitem să reușim să schimbăm puțin paradigma managerilor români astăzi în ideea de a nu mai căuta o revenire rapidă la situația care era înaintea crizei sanitare”, explică CEO-ul.

În final, Cionca atrage atenția managerilor că trebuie să înțeleagă că piața se va schimba profund, că se vor schimba radical comportamentele clienților și că produsele lor trebuie să se schimbe, adăugând că sub 25% dintre managerii intervievați realizează dimensiunea schimbării ce se va produce prin această criză economică și conștientizează schimbarea dramatică a piețelor, a produselor și a capacității de producție.

viewscnt
Afla mai multe despre
impetum group
andrei cionca
confidex
economie
criza
business
companii
manageri