Tarifele RCA vor rămâne plafonate până la 30 iunie, o extindere de încă 3 luni față de termenul actual, prevede un proiect analizat de Profit.ro. Actuala plafonare a tarifelor expira în perioada imediată, la sfârșitul lunii martie, după ce a fost extinsă în mai multe rânduri în ultimul an.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
În urmă cu un an a fost emisă de către Guvern o hotărâre privind stabilirea tarifelor de primă maxime și a altor măsuri aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie.
Prin acest act normativ au fost stabilite tarifele de primă practicate pentru asigurările RCA la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, acestea urmând a fi valabile pentru o perioadă de 6 luni, până la data de 10 octombrie 2023.
Această perioadă a fost prelungită ulterior până la data de 31 decembrie 2023 și din nou pentru o perioadă de 3 luni, până la 31 martie 2024, de această dată indexat cu un procent de maximum 6,8% pentru a ține cont și de inflație.
"Având în vedere cele prezentate, o soluție temporară pentru remedierea stării de fapt o poate constitui prelungirea până la data de 30 iunie 2024 a perioadei de aplicare a HG nr. 1326/2023 privind stabilirea tarifelor de primă maxime și a altor măsuri aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie. Prin aplicarea acestei măsuri se combate creșterea excesivă a prețurilor ce poate avea loc brusc pe fondul dezechilibrelor anterior descrise și stabilizarea graduală a pieței de asigurări RCA în vederea evitării propagării efectelor negative în alte sectoare ale economiei naționale", este acum argumentul Guvernului.
Explicațiile avansate
În prezent în piața asigurărilor RCA din România se manifestă în continuare o reticență în ceea ce privește apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asigurați și există un grad ridicat de concentrare care continuă să reprezinte o vulnerabilitate a pieței atât din prisma expunerii pe clase de asigurare, cât și din perspectiva cotelor de piață semnificative deținute de un număr relativ mic de societăți de asigurare ceea ce arată un grad scăzut de concurență.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ABC Insurance vrea să-și dubleze participația la societatea care emite polițele obligatorii pentru locuințe. UPDATE: Valoarea tranzacțieiÎn același timp se constată menținerea unui număr ridicat de încadrări în categoria asiguraților cu risc ridicat a unor întregi categorii de risc ceea ce conduce la un risc sistemic în ceea ce privește acoperirea gradului de cuprindere în asigurare a parcului auto din România și la neîndeplinirea obligațiilor României ce rezultă din Tratatul de aderare la Uniunea Europeană. În acest sens, este de menționat faptul că la data de 31 decembrie 2023 din numărul total de vehicule din parcul național auto, respectiv 10.333.293 erau asigurate un număr de 7.053.399 de vehicule.
Este important de menționat că în perioada ianuarie – martie 2024 a fost înregistrat un număr de peste 21.000 de solicitări de alocare a asiguraților cu risc ridicat ceea ce înseamnă că fiecare asigurător RCA a preluat un număr de aproximativ 2600 de astfel de asigurați.
O astfel de situație are potențialul de a genera consecințe negative, în sensul unei presiuni suplimentare asupra prețurilor după data de 31 martie 2024, data la care încetează efectele Hotărârii Guvernului nr. 1326/2023, situație cu impact social și economic, printre acestea enumerându-se:
CITEȘTE ȘI De ce a fost grevă la Carrefour România: Salariul primit de angajați- imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuși ceilalți participanți la trafic, în cazul în care vehiculele neasigurate ies în trafic;
- creșterea riscului la care sunt supuși participanții la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când rezultă vătămări corporale grave sau deces;
- creșterea nevoii de finanțare a Fondului național de protecție ca urmare a obligației acestuia de a acoperi prejudiciile produse terțelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate;
- obligația persoanelor neasigurate, responsabile de producerea accidentelor, de a acoperi din resurse proprii prejudiciile plătite din disponibilul Fondului național de protecție.
Totodată, trebuie avut în vedere faptul că în prezent se află pe parcursul legislativ o serie de modificări ale legislației naționale privind asigurările RCA care propun a corecta dezechilibrele existente.