PROFIT NEWS TV Problemele City Insurance pot băga marii constructori în faliment. Erbașu: Este o problemă extrem de gravă

PROFIT NEWS TV Problemele City Insurance pot băga marii constructori în faliment. Erbașu: Este o problemă extrem de gravă
scris 17 dec 2021

Problemele companiei de asigurări City Insurance pot duce jucătorii din construcții într-o lipsă de lichiditate atât de mare, încât să fie puși în situația de a intra în insolvență și, ulterior, în faliment, avertizează Cristian Erbașu, Proprietarul Construcții Erbașu SA și Președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții (FPSC). Jumătate din piața construcțiilor era asigurată de City Insurance.

„În general, pe proiectele de anvergură, aceste asigurări sunt necesare din momentul licitației. Cel mai delicat este pentru acele proiecte care sunt în derulare, iar în timpul derulării fie au nevoie de scrisori de garanție din partea constructorilor pentru bună execuție, fie pentru returnarea avansului”, a explicat Cristian Erbașu, la PROFIT NEWS TV.

Urmărește-ne și pe Google News

Pentru multe dintre proiectele aflate în curs de derulare, potrivit acestuia, nu există soluție. 

„Asiguratorii din piață nu sunt dispuși să înlocuiască polițele de asigurare și pentru proiectele care sunt deja în derulare mai ales că multe din ele sunt la beneficiari de stat, aceasta fiind o altă problemă”, atrage atenția Erbașu.

CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV - TOP plăți impozit pe profit: Dedeman, cel mai mare retailer local de bricolaj și cel mai mare business dezvoltat de antreprenori români, este și cel mai mare plătitor. În urmă vin Lidl și Kaufland

Se pare că, singura soluție, din nenumăratele întâlniri cu toți asiguratorii din piață și cu autoritățile, este amânarea unei decizii. 

„Practic foarte multe dintre aceste proiecte încă nu au polițe noi valabile care să vină în continuarea polițelor emise de City Insurance. În aceste condiții, fie există riscul anulării acestor contracte, fie există riscul ca firmele de construcții să fie obligate să returneze avansurile, adică să fie decapitalizate, sau mai mult decât atât să returneze și partea de bună execuție, 10% sau 15% din valoarea contractului, pe care acești contractori deja le-au încasat de-a lungul timpului”, continuă președintele FPSC, care consideră că este o problemă extrem de gravă, care poate duce constructorii într-o lipsă de lichiditate atât de mare încât într-adevăr să fie puși în situația de a intra în insolvență și ulterior în faliment.

Cristian Erbașu susține că trebuie căutate soluții în general cu beneficiarii, cu piața asiguratorilor, fie că sunt companii de asigurare, fie că sunt bănci.

„Aceste asigurări pot fi date și prin scrisori de garanții bancare, însă într-adevăr pe proiectele care sunt în plină desfășurare soluția este extrem de greu de găsit și există variante de soluționare în sensul de a separa lucrările de înainte, de lucrările din viitor. Beneficiarii își doresc însă să fie asigurați în întregime, pentru toate categoriile de lucrări, fie că sunt din trecut sau din viitor”, mai semnalează Erbașu, la PROFIT NEWS TV.

Pe de altă parte, omul de afaceri mai atrage atenția că este în beneficiul statului să intervină într-o astfel de situație pentru companiile care activează pe proiecte strategice.

CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Creșterea prețurilor materialelor de construcții - Criza transporturilor și războiul comercial dintre SUA și China, principalele influențe. Claudiu Bisnel, Fondator Brisk Group: Nu vor mai reveni niciodată la nivelurile pre-pandemice

„Statul poate interveni prin mai multe metode, toate se reflectă într-o legislație nouă, iar dacă această soluție întârzie să apară, pagubele pe care chiar statul le-ar avea prin proiecte blocate sau amânate vor fi mult mai mari decât găsirea unei soluții în acest sens. Nu este o problemă locală sau temporară, cred că va mai dura ceva vreme. Și în alte țări atunci când au fost astfel de derapaje statul a intervenit”, subliniază acesta.

Momentan, City Insurance nu a afectat și prețurile materialelor de construcții, mai ales în ceea ce privește proiectele noi.

„Atât timp cât cel mai mare asigurator din piața construcțiilor a dispărut, este evident că ceilalți care au rămas creează o oarecare presiune. Asigurarea din piața construcțiilor nu este una foarte riscantă. Nu cred că a adus foarte multe daune. Aceste daune sunt foarte rare. Pot fi de anvergură, dar sunt foarte rare. Prin urmare nu cred că piața construcțiilor sau zona investițională, ca și zona clădirilor n-ar fi una interesantă pentru companiile de asigurări”, mai spune Cristian Erbașu. 

CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Ministrul Energiei ANUNȚĂ - Cum vrea România să ducă în jos prețul la energie în Europa. Coaliție surpriză în 5

El estimează că în maximum un an se va regla zona asigurărilor în piața de construcții. Singura mare problemă rămâne, potrivit lui Erbașu, soluționarea asigurărilor pentru proiectele care sunt în derulare actualmente și care au avut poliță de asigurare dată de City Insurance. 

Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a decis, în luna septembrie a.c., retragerea autorizației de funcționare și constatarea insolvenței City Insurance, cel mai mare asigurător din țară în ultimii trei ani, cu peste 3 milioane de contracte. Estimările industriei arată că, pe actualul portofoliul de polițe al City Insurance, viitoarele cereri certe de despăgubire vor însuma cel puțin un miliard de lei (circa 200 de milioane de euro).

Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) a efectuat către păgubiții City Insurance, până la 10 decembrie, plăți pentru un număr de peste 1.450 cereri, care au însumat 4,65 milioane de lei, a anunțat ASF.

viewscnt
Afla mai multe despre
city insurance
piata constructii
cristian erbasu
asigurator constructori
preturi constructii