Ucraina se străduiește să expedieze cât mai multe cereale în această vară, profitând de câștigurile militare pe care le-a obținut în zona Mării Negre pentru a-și crește exporturile, chiar dacă Rusia i-a atacat porturile, relatează Reuters.
Ucraina este un important producător mondial de grâu și porumb, iar înainte de invazia Rusiei în 2022, țara exporta aproximativ 6 milioane de tone de cereale pe lună pe Marea Neagră, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Vânzările de cereale sunt o sursă crucială de venituri și, în timp ce prețurile globale sunt slabe, fermierii ucraineni, lipsiți de bani, nu au de ales decât să continue exporturile, deoarece trebuie să finanțeze următorul sezon de însămânțare de iarnă.
Ucraina și-a dublat exporturile de produse alimentare în iulie, ajungând la peste 4,2 milioane de tone față de aceeași lună a anului trecut, potrivit datelor sindicatului ucrainean al comercianților UGA, în pofida intensificării atacurilor rusești asupra portului Odesa, un centru-cheie de export la Marea Neagră, și Izmail, un port important de-a lungul Dunării prin care transportă cereale în Europa.
Ucraina nu a raportat încă destinațiile exporturilor sale din luna iulie, dar în sezonul trecut a exportat cea mai mare parte a grâului său către Spania, Egipt și Indonezia, iar porumbul său s-a îndreptat în principal către Spania și China.
Creșterea vine în ciuda scăderii producției din acest sezon, cauzată de întreruperile legate de război, și nu există nicio garanție că Kievul poate menține tendința în întregul sezon 2024/25.
"Facem totul pentru ca afacerile să se simtă confortabil chiar și în condiții de război", a declarat pentru Reuters Dmitro Barinov, directorul adjunct al Autorității portuare maritime din Ucraina.
Exporturile sunt o combinație de grâu din noul sezon și porumb din stocurile rezultate în urma recoltei excepționale de anul trecut.
În iulie anul acesta, Ucraina a exportat 3,7 milioane de tone de produse agricole prin Odesa și 569.000 de tone pe Dunăre, comparativ cu 291.000 de tone prin Odesa și 2,07 milioane de tone pe Dunăre în iulie 2023.
În lunile iunie și iulie, din celelalte două porturi ucrainene operaționale la Marea Neagră, Ciornomorsk și Pivdenni, au fost efectuate șase transporturi de porumb către Rotterdam, cel mai aglomerat port din Europa, și Cartegna din Spania, conform datelor separate privind transportul maritim furnizate de LSEG.
Până în iulie, Ucraina a expediat, de asemenea, încărcături către China, Egipt și Turcia, conform datelor separate ale Kpler.
În ciuda vânzărilor mai mari de luna trecută, exporturile globale pentru sezonul 2024/25 sunt de așteptat să scadă din cauza vremii nefavorabile și a impactului războiului, a declarat compania de consultanță agricolă ASAP. "Ne așteptăm ca exporturile de cereale din Ucraina să se prăbușească cu 14,5 milioane de tone pe an și să atingă un minim de aproape un deceniu de 35 de milioane de tone", a declarat ASAP.
CITEȘTE ȘI VIDEO Un elicopter s-a prăbușit pe acoperișul unui hotel în AustraliaPORTURILE, ÎN ȚINTA RUȘILOR
Ucraina a reușit să creeze un coridor de transport maritim după ce o inițiativă de export de cereale pe Marea Neagră susținută de ONU și la care participa și Rusia a căzut anul trecut, din cauza nemulțumirilor Moscovei.
Între timp, flota rusă din Marea Neagră a fost nevoită să își mute aproape toate navele de război pregătite de luptă din Crimeea ocupată în alte locații, în urma acțiunilor Ucrainei.
În timp ce îmbunătățirea situației de securitate a redus tarifele de asigurare și de transport, făcând exporturile mai competitive, provocarea Kievului este să se asigure că porturile sale care sunt accesibile pot expedia încărcături.
Ucraina a suferit multiple atacuri cu rachete și drone în ultimele săptămâni, unele dintre acestea vizând Odesa și Izmail. Chiar dacă navele au evitat până acum orice daune majore, oficialii ucraineni spun că este vizată infrastructura portuară.
"Rușii sunt conștienți de acest lucru și lovesc punctele slabe", a declarat Barinov de la Autoritatea portuară ucraineană. "Ei lovesc cu rachete de precizie, distrug în mod deliberat capacitatea noastră de a exporta, de a prelucra", explică oficialul.
Barinov și alți oficiali din domeniul transportului maritim au declarat că Rusia evită să atace căile maritime internaționale din afara limitelor porturilor ucrainene, menținând astfel escaladarea sub control.
NAVE ASISTATE DE ARMATA UCRAINEANĂ
Armata ucraineană asistă navele care intră și ies din porturi, căpitanii operând în conformitate cu instrucțiuni specifice de siguranță, a declarat pentru Reuters șeful marinei țării, viceamiralul Oleksi Neijpapa.
"Forțele ucrainene de apărare aeriană acoperă aceste coridoare și porturi. Toate activele, de la grupurile de apărare aeriană la sistemele de rachete de-a lungul coastei, contribuie la acest efort", a spus Neijpapa.
Cu toate acestea, Ucraina trebuie să facă față unei multitudini de alte dificultăți, inclusiv pene de curent care perturbă operațiunile portuare și exporturile.
Munro Anderson, șeful operațiunilor de la Vessel Protect, specializat în riscuri de război și asigurări maritime, a declarat că atacurile rusești asupra țintelor din Ucraina, deși mai puțin frecvente decât la începutul războiului, continuă să pună presiune asupra Kievului. "Astfel de atacuri continuă să exercite presiuni asupra mediului maritim comercial din Ucraina și, astfel, ating intenția Rusiei de a eroda capacitatea Ucrainei de a capitaliza pe deplin producția potențială din aceste porturi", spune specialistul.
Primele suplimentare pentru riscul de război pentru navele care intră în porturile ucrainene au fost cotate în ultimele luni la până la 1,2% din valoarea navei. Aceste prime crescuseră până la 3% în noiembrie, după ce o rachetă a avariat o navă în Pivdenni.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Declarația Unică va fi înlocuită. Finanțele renunță la declararea anuală a estimatului pentru veniturile din alte surse decât salariileCosturile suplimentare estimate pentru o călătorie de șapte zile se ridică în continuare la sute de mii de dolari, iar aceste costuri ar putea crește dacă condițiile de securitate s-ar deteriora.
Surse din industrie au declarat că specialiștii în riscuri de război analizează situația în lumina atacurilor recente. "Bombardarea sporită a navelor în porturile de pe coridoare ar putea determina reasigurătorii să își revizuiască ratele de asigurare împotriva riscurilor de război", a declarat Maksim Dubovi, managing partner la brokerul de asigurări Atria.
În cursul unui an de când funcționează, coridorul maritim al Ucrainei a permis unui număr de 2.059 de nave să livreze 57,7 milioane de tone de mărfuri către 46 de țări, inclusiv 39 de milioane de tone de produse agricole, a declarat Neil Roberts, șeful departamentului de transport maritim și aerian din cadrul Lloyd's Market Association, care reprezintă interesele tuturor societăților de subscriere de pe piața de asigurări Lloyd's din Londra.