Cu o mare întârziere, Bulgaria înregistrează progrese în două dintre cele mai mari scheme din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – un proiect pentru construirea unui parc de baterii pentru stocarea de energie din surse regenerabile și achizitionarea de locomotive noi pentru Căile Ferate Bulgare. Ministerul bulgar al Energiei a lansat în dezbatere publică schema de producere a bateriilor, iar din documentație reiese că toate resursele pentru aceasta se ridică la 1,18 miliarde de leva. Ministerul bulgar al Transporturilor a anunțat, în cele din urmă, câștigătorul achiziției pentru cele 35 de vagoane, după o serie de proceduri eșuate, potrivit Rador Radio România.
Proiectul privind construirea unui parc de baterii a fost modificat mult în urma unor scandaluri legate de acesta și a deciziei explicite a Adunării Naționale de la Sofia. Ambițiile de construire a unei capacități au fost înjumătățite – de la 6000 de MW la 3000 MW, iar statul a renunțat să mai creeze o societate de stat și să cumpere respectivele baterii, iar acestea vor fi fabricate de firme private. Conform documentației proiectului pentru schemă, nu există o sumă minimă de investiție, suma maximă a finanțării granturilor este limitată la 148,6 milioane de leva per proiect. Este prevăzută o cofinanțare obligatorie – sumele grantului nu vor depăși 50% din costurile eligibile.
Pentru proiectele mici din această schemă, Ministerul bulgar al Energiei nu a prevăzut restricții serioase pentru posibilitățile financiare ale solicitanților. În ceea ce privește proiectele mari, de la 20 la 50 MW, însă, se cere un capital social minim de 6 milioane de leva, iar pentru cele de peste 50 MW, ștacheta crește la peste 10 milioane de leva capital social. Nu este clar dacă pe parcursul dezbaterii publice nu vor fi schimbări legat de unii dintre parametrii condițiilor de aplicare.
Există, de asemenea, un progres legat de licitația publică, eșuată de mai multe ori, pentru achiziționarea a 35 de vagoane noi pentru Căile Ferate Bulgare. Aceasta este una dintre cele mai mari achiziții publice prevăzute în cadrul Planului de Redresare, cu o valoare estimată la 1,1 miliarde de leva, fără TVA. În cele din urmă, Ministerul Transporturilor a recurs la o procedură de negociere directă, după ce competiția deschisă a eșuat de mai multe ori din cauza imposibilității companiilor participante de a respecta termenele cerute pentru livrarea trenurilor. Timpul este foarte limitat din cauza termenului de implementare a Planului de Redresare – august 2026. În cele din urmă, Ministerul Transporturilor a decis să negocieze cu patru companii, iar după discuțiile directe pentru un executant, a fost aleasă divizia poloneză a companiei germane Stadler.
Din procesele verbale ale comisiei de licitație reiese că unul dintre participanți – Skoda – nu a reușit să ofere o ofertă cu termene de livrare mai scurte nici în timpul negocierii directe și din acest motiv a fost exclus. Compania PESA s-a încadrat în perioada de 28 de luni, oferind un preț de 822,5 milioane de leva fără TVA. Un consorțiu din jurul companiei Alstom a depus de asemenea o ofertă în termen cu un preț de 883 milioane de leva, iar Stadler și-a declarat disponibilitatea de a livra locomotivele la un preț de 642,5 milioane de leva. Diferența mare de preț de peste 20 % a condus la solicitarea de informații suplimentare din partea companiei cu privire la motivul pentru această ofertă scăzută, iar compania a furnizat informații cuprinzătoare care demonstrează condițiile extrem de favorabile pentru ofertant. Nu este clar care sunt mai exact acestea, deoarece informațiile respective sunt secrete comerciale și au fost scoase din procesul verbal. Nu este, probabil, lipsit de importanță faptul că aceeași firmă a încheiat deja un contract cu Ministerul Transporturilor pentru livrarea a șaprte trenuri cu etaj cu o capacitate minimă de 300 de locuri, din nou cu bani din Planul de Redresare. Acest contract este în valoare de 300 milioane de leva fără TVA.
Critică rămâne licitația publică pentru furnizarea a 20 de trenuri push-pull, acolo unde negocierea directă s-a încheiat cu un eșec, iar termenele s-au dovedit a fi de neîndeplinit. Pentru aceste trenuri, Bulgaria negociază cu Comisia Europeană să li se permită înlocuirea cu un alt tip, din cauza imposibilității de a se fabrica în timpul rămas. Ministrul bulgar al Transporturilor, Gheorghi Gvozdeikov, a recunoscut că aici lucrurile sunt fragile, dar ministerul încearcă să economisească și acești bani. Suma din această licitație este foarte mare – valoare estimată este de 1,2 miliarde de leva fără TVA.