Operatorii din turism susțin că sezonul 2021 a fost unul mult mai bun decât 2020 din punct de vedere al încasărilor, dar că încă nu s-a ajuns la nivelul anului 2019, fiind resimțită lipsa voucherelor de vacanță în turismul intern.
Hotelierii au ales să majoreze prețurile "la minimum", cu 10-15%, chiar dacă tarifele produselor și serviciilor din România au crescut cu procente cuprinse între 10% și 30% față de nivelurile de dinainte de pandemie, spun reprezentanții Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Operatorii din turism au avut încasări mai bune decât anul precedent, dar în niciun caz la nivelul anului 2019. Față de anul 2020, în acest an mulți s-au imunizat sau vaccinat și există o predictibilitate mai mare, cunoscând cu toții regulile jocului, având "rodajul" anului trecut. De obicei, turiștii vaccinați rezervă mai din timp și aleg orice destinație populară, pe când turiștii nevaccinați au rezervat mai din scurt, au ales România sau destinații mai predictibile din timp, în privința constanței culorii verzi. Pentru România a lipsit promovarea turistică externă, care trebuie asigurată de către stat, de către ministerul de resort. Pentru a avea turiști străini, promovarea trebuie pornită din timp, chiar și în vremuri de criză. De asemenea, se simte lipsa voucherelor de vacanță pentru acest an. Aceste vouchere ar fi sprijinit enorm turismul intern, și aici nu mă refer neapărat la litoral, deoarece avem multe alte forme de turism și alte regiuni care au nevoie de sprijin", a declarat pentru Agerpres purtătorul de cuvânt al ANAT, Traian Bădulescu.
El susține că a existat și în acest an o lipsă de predictibilitate în privința valurilor pandemice, agențiile de turism fiind nevoite să înfrunte nemulțumirile turiștilor nevaccinați referitor la țările care au intrat pe listele roșii, deși agențiile nu poartă nicio răspundere pentru modificarea încadrării destinației între data achiziționării serviciilor turistice și data întoarcerii.
"Dacă granițele sunt deschise de ambele părți, rămâne în vigoare contractul cu turistul, iar această regulă este aplicată în toată lumea, nu doar la noi. Din păcate, agențiile de turism au încasat greu sau unele încă nu granturile și ajutoarele de la stat. În multe cazuri, sumele nu au fost suficiente, iar impozitele și taxele au curs în acest an, deși ne-am aflat tot în plină pandemie", a adăugat purtătorul de cuvânt al ANAT.
În privința prețurilor înregistrate anul acesta în sectorul turistic din România, Bădulescu susține că acestea s-au ajustat la inflație.
CITEȘTE ȘI eMAG Seller Credit – finanțare cu dobândă zero pentru cei care vând prin eMAG Marketplace"Așa cum au observat analiștii economici, cam la orice produs sau serviciu de orice fel, în România, tarifele au crescut cu între 10 și 30% față de cum erau înainte de pandemie. În turism, în special pentru proprietarii de structuri de cazare dar nu numai, au crescut prețurile la utilități, au crescut salariile și este și o problemă în privința personalului calificat, din ce în ce mai greu de găsit. Hotelierii au ales să crească prețurile la minim, cu 10-15% după caz, nu au urmat trendul de creștere mai mare", a afirmat el.
Destinațiile preferate de români în 2021
În timpul sezonului de vară, litoralul românesc și litoralul bulgăresc au mers excelent, spune Traian Bădulescu, deoarece primul se află în propria țară, iar Bulgaria nu a solicitat, până la 1 septembrie, niciun document suplimentar în afara actului de identitate.
"Pentru România, vedeta sezonului estival a fost, de departe, litoralul. Însă mulți români care doresc liniște, izolare sau turism în natură au optat și pentru stațiunile montane, stațiunile balneoclimaterice ori pentru pensiunile rurale. În timpul verii, românii nu au mai ales neapărat un weekend la pensiunile rurale sau în stațiunile montane, ci un sejur complet, de o săptămână", a adăugat reprezentantul ANAT.
Potrivit sursei citate, litoralul românesc al Mării Negre a avut în 2021 un sezon de revenire. Touroperatorii care vând litoralul românesc și revânzătorii acestora au făcut o alegere bună, având asigurată supraviețuirea și chiar un profit minimal, plus o predictibilitate mai mare.
"Mai mulți touroperatori și hotelieri consideră că sezonul de vară 2021 va fi, atunci când se va trage linia, la fel de bun ca și sezonul 2019, ultimul sezon normal, sau poate chiar mai bun. Rămâne de văzut. Cert este că a fost un sezon bun, care a mai redresat turismul de pe litoral. Proprietarii de structuri de cazare au investit în continuare, iar agențiile de turism au fost inovative, lansând produse de litoral diversificate. Acum, la final de sezon, agențiile de turism specializate pe litoralul românesc vor lansa, fiecare, împreună cu partenerii hotelieri, oferte gen "mini prețuri de vacanță", program promovat de ANAT", a susținut Bădulescu.
CITEȘTE ȘI Transilvania Residence: un proiect imobiliar exclusivist în BrașovPe litoral, gradul de ocupare este în continuare ridicat până pe 10 septembrie, mai ales că și vremea se anunță favorabilă, și doar începerea școlilor contribuie la scăderea cererii. Oricum, sunt hoteluri care vor fi deschise până spre finele lunii septembrie.
"Subliniem că din ce în ce mai multe structuri de cazare clasificate sunt de calitate, de fapt chiar majoritatea, deoarece și turiștii devin din ce în ce mai pretențioși iar agențiile de turism își selectează cu atenție partenerii. Plajele lărgite din Mamaia arată foarte bine și sperăm ca pentru sezonul viitor să fie concesionate și amenajate din timp. Și hotelierii sau concesionarii de plaje au nevoie de timp și de predictibilitate. La ora actuală, pe litoralul românesc sunt aproape 40 de hoteluri care oferă servicii tip all inclusive, iar pentru acest sezon aflat la final, alte câteva zeci de hoteluri și structuri de cazare au fost modernizate sau construite", a punctat Traian Bădulescu.
În opinia sa, o "explozie" a investițiilor se înregistrează în cazul zonei Mamaia Nord - Năvodari, iar în Eforie, Neptun-Olimp, Jupiter, Venus și Saturn au fost renovate și modernizate o serie de hoteluri. De asemenea, se observă îmbunătățiri ale infrastructurii și în partea sudică a litoralului, o mențiune specială fiind pentru stațiunea Saturn. Pe de altă parte, municipiul Constanța constituie, în sine, din ce în ce mai mult, o atracție turistică, având zeci de hoteluri de calitate și plaje largi.
"Trebuie să conștientizăm că litoralul chiar este pentru toate buzunarele, dar anumite zone sau hoteluri reprezintă produse tip premium și de aceea sunt mai scumpe, așa cum este peste tot în lume, și aici mă refer în special la nordul stațiunii Mamaia sau la anumite hoteluri de 4 și 5 stele din sudul litoralului. Consider că România în sine tinde să devină, pe alocuri, o destinație premium, deși tarifele sunt încă mult mai mici decât în anumite țări occidentale", a comentat reprezentantul ANAT.