Compania, care și-a lansat oferta publică inițială pe bursa de la Varșovia, vrea să deschidă 35 de magazine noi în Europa Centrală și de Est până la finele anului, dintre care 27 în Polonia și România și 8 în Slovacia, Cehia și Bulgaria.
“Vedem un potențial enorm ca să ajungem, pe piața românească, la aceeași cotă de piață ca în Polonia pe termen lung, iar în Polonia aspirăm, de asemenea, să ne creștem în continuare cota de piață”, a declarat CEO-ul Michal Grom în conferința de presă după publicarea prospectului ofertei, citat de Pap Biznes.
Smyk a anunțat că oferă aproximativ 13,64 milioane de acțiuni noi în nume propriu în cadrul IPO, vizând încasări brute de 150 milioane de zloți (35,4 milioane euro), fonduri ce vor fi folosite pentru rambursarea unor datorii și extinderea în străinătate, inclusiv în România.

În paralel, proprietarii companiei oferă până la 18,41 milioane de acțiuni existente. Potrivit Reuters, listarea ar putea aduce Smyk și proprietarilor săi încasări totale de 389 milioane de zloți (circa 100 milioane euro).
Prețul final și numărul total de acțiuni care vor fi alocate fiecărei tranșe de investitori vor fi anunțate la finalul lunii.
Smyk a stabilit un preț maxim de vânzare de 14 zloți (3,07 euro) pentru investitorii individuali.
Retailerul polonez este deținut indirect de firma austriacă de private equity Accession Capital Partners (ACP) împreună cu CEO-ul Michal Grom și alți investitori minoritari. Aceștia vor păstra un pachet majoritar din acțiunile companiei după listare.
Smyk este prezentă în România de 15 ani, la acest moment operând o rețea de 35 de magazine fizice, precum și un magazin online și o aplicație mobilă.
În Polonia, Smyk deține o rețea de 253 de magazine fizice, retailerul fiind prezent și în Ucraina (12 magazine) și Slovacia, piață pe care a intrat în luna august, cu un prim magazin deschis în Bratislava.

La finele anului trecut, retailerul polonez avea o cotă de piață de 14,3% în Polonia și de 3,9% în România, conform unui raport întocmit de firma de consultanță OC&C.
“Polonia și România sunt cele mai mari piețe și, de fapt, cresc și cel mai rapid din întreaga regiune. Aici vedem oportunitatea noastră. Deși există presiune asupra numărului de copii care se nasc, observăm, de asemenea, că, în același timp, cheltuielile per copil cresc”, a declarat Grom în cadrul conferinței.
Groom notează că venitul disponibil este în creștere în Polonia, iar societatea devine mai bogată, parțial datorită programelor de beneficii sociale, care sunt operate de guvern nu numai în Polonia, ci și pe alte piețe.
Sumele care ajung pe piața articolelor pentru copii sunt, astfel, în creștere, a adăugat șeful Smyk.
Potrivit lui Groom, există, de asemenea, o tendință de creștere a numărului așa-numiților “kiadults” (“copii-adulți”), adică adulți interesați de produse asociate copilăriei, cum ar fi blocurile de construcție.

Compania se îndreaptă și spre categoriile adolescenților și adulților tineri, cu o nouă marcă, Nowear, lansată în septembrie.
“Este start-up-ul nostru. Testăm diverse soluții. Demonstrăm că putem depăși zona «All4Kids». (...) Putem vedea cum crește ponderea produselor 16+ sau 18+ în cifra noastră de afaceri, în funcție de gamă”, a precizat Grom.
CEO-ul Smyk spune că retailerul analizează diferite oportunități de creștere în regiune, inclusiv prin achiziții, dar că acestea nu reprezintă o prioritate momentan.
“Vrem să fim într-o poziție în care suntem bine stabiliți pe piețe noi și avem deja o prezență omnicanal. Așadar, avem multe de făcut în următoarele 12-18 luni. (...) Dacă vedem că există potențial și prețul este atractiv, iar entitatea se potrivește dezvoltării noastre ulterioare, cu siguranță vom lua în considerare o astfel de achiziție”, a conchis Groom.