Producătorul pateurilor și conservelor de carne Bucegi și Scandia Sibiu, Scandia Food, care activează de 99 de ani pe piața locală și a ajuns liderul pieței conservelor pe bază de carne din România, are în față săptămâni cruciale pentru prima sa achiziție din străinătate, fabrica spaniolă de alimente din pește și fructe de mare Thenaisie Provote. Profit.ro a anunțat, în vara anului 2020, că Scandia a băgat fabrica în insolvență, la exact 2 ani de la cumpărare, decizie care a generat proteste pe străzile orașului spaniol și o situație inversă celei oarecum obișnuite, în care nu angajații români sunt cei care se revoltă împotriva investitorului străin, ci salariați din străinătate acuză proprietarul român. Cauzele au fost explicate atunci pentru Profit.ro de către directorul general al Scandia Food, într-o declarație ce poate fi văzută mai jos.
Acum, pentru preluarea fabricii au fost depuse oferte de către companiile spaniole Maquinaria Tomás Guillén, Canet Ferrero Inversiones și Conservas Rías Baixas, intrate în evaluare în urma unei decizii a Tribunalului comercial din Pontevedra, conform datelor analizate de Profit.ro, un cuvânt de spus având însă și băncile creditoare. Ofertele au declanșat și un război între sindicate, care nu se pun de acord care este cea mai bună propunere.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ultimele date, indicate în presa locală, relevă că fabrica din Spania a Scandia a înregistrat o scădere puternică a cifrei de afaceri în anul pandemiei, de la 22 milioane euro în 2019 la 8 milioane euro în 2020. În 2017, afacerile însumau 30 milioane euro.
Compania spaniolă este pe piață din 1904, are o fabrică în O Grove și 125 de angajați, având în portofoliu brandurile Grandes Hoteles (pentru sectorul serviciilor hoteliere), Pombiñas și Fisterra. De funcționarea fabricii depind indirect alți 200 de angajați spanioli.
Scandia Food a intrat pe nișa conservelor de pește în urmă cu 5 ani, în februarie 2016, cu brandul Lotka, poziționat pe segmentul premium, în contextul creșterii vânzărilor din respectiva categorie, acestea fiind fabricate cu ajutorul unui producător bulgar.
Doi ani mai târziu, în aprilie 2018, Scandia Food a cumpărat producătorul spaniol de alimente din pește și fructe de mare Thenaisie Provote, într-o tranzacție de 2,8 milioane euro.
CITEȘTE ȘI Cum previi picarea site-ului în cazul creșterilor masive de traficTranzacția ar fi trebuit să permită Scandia să își întărească poziția pe piața românească de conserve de pește, dar și să fie prezentă pe alte piețe. Astăzi, Scandia Food este lider pe piața conservelor pe bază de carne din România, conducȃnd detașat nișa pateului cu ficat, cu o cotă de piață în volum de peste 46%.
La acel moment, Profit.ro a prezentat cifre care indicau că Thenaisie a realizat în 2017 o cifră de afaceri de 29,8 milioane euro , comparativ cu 24,9 milioane euro în anul anterior, când a avut însă o pierdere de 2,2 milioane euro, având contractate și credite bancare de peste 11 milioane euro, care ar trebui restituite până în 2027.
După achiziție, Scandia a încercat să ridice gradul de competitivitate a fabricii, cu investiții în modernizarea instalațiilor industriale, reînnoirea catalogului de conserve cu noi referințe gastronomice, precum gama „7 Rías” de sardine proaspete și „Grandes Hoteles Línea Negra”, cu un profil premium, pe lângă semnarea de noi contracte de furnizare cu lanțuri precum Alcampo.
CITEȘTE ȘI Back to School 2021: ce au făcut școlile diferitEforturi, se pare, inutile, deoarece ultimele date analizate atunci de Profit.ro relevau că fabrica spaniolă are în continuare datorii ridicate, de 5 milioane euro, și un total de 464 de creditori. Pe acest fond, proprietarul român a cerut insolvența fabricii, iar angajații din Spania se tem că vor merge spre faliment.
Presa spaniolă susține și că Scandia, după majorarea de capital de 2,85 milioane euro, din momentul achiziției, ar fi redus capitalul la zero, printr-o nouă operațiune, și l-ar fi suplimentat ulterior cu doar 50.000 euro, într-o "operațiune-acordeon", și că la acel moment angajații ar fi fost avertizați asupra problemelor economice.
CITEȘTE ȘI Un nou studiu IRES identifică factorii-cheie pentru trecerea consumatorilor români de la fumat la produse cu risc redusAnul trecut, sindicatul s-a mobilizat, inclusiv cu proteste pe stradă, și a cerut și intervenția politicienilor. Cei mai receptivi au fost primarul din O Grove și candidatul la Parlament al partidului naționalist BNG, Luis Bará, care a promis că va da "o bătălie pentru a menține fabrica".
Era așteptată și intervenția ministrului spaniol al Industriei, Francisco Conde. Până atunci, peste 4.000 de persoane - salariați și localnici - au ieșit pe stradă să protesteze, cerând proprietarului român să nu închidă fabrica. „Vrem să muncim, nu să cerșim!”, a fost una dintre lozinci.
În plus, sindicatul a făcut presiuni asupra proprietarului român, Scandia Food, să accepte o ofertă a omului de afaceri spaniol Alfonso Caneiro. Acesta începuse deja negocierile cu băncile creditoare, promițând cumpărarea acțiunilor de la Scandia, o majorare de capital de circa 2 milioane euro și renegocierea unor datorii de 5,2 milioane euro către principalii creditori. Ulterior, însă, el și-a retras oferta acuzând proprietarul român că nu ar fi interesat să discute și, implicit, să salveze fabrica. El acuza Scandia că ar avea o poziție inabordabilă.
Pe lângă oferta avansată de Caneiro, ar exista o propunere de preluare și din partea grupului catalan care deține brandul Conservas Dani, cu o fabrică în Carnota, dar care nu ar fi la fel de concretă.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Regulile care vor fi impuse clienților pe terasele restaurantelor și barurilor: Mască doar în anumite zoneContactat anul trecut de Profit.ro, Andrei Ursulescu, Director General Scandia Food, a confirmat intrarea în insolvență a fabricii din Spania, precizând însă că va fi derulat un plan de reorganizare. Planul urma să includă o majorare de capital, investiții, asigurarea locurilor de muncă.
Cum s-a ajuns în această situație? Dificultățile financiare cu care compania Thenaisie Provote s-a confruntat înainte de a fi preluată de către Scandia, competitivitatea pieței spaniole precum și suportul inexistent din partea partenerilor financiari spanioli, corelate cu contextul pandemiei de COVID-19, au dus la această situație neplăcută, explică directorul general. El punctează inclusiv diferențele culturale dintre România și Spania, ca și distanța dintre cele două țări, o lecție din care poate fi învățat și cât de important este arealul geografic apropiat în momentul luării unei decizii de extindere a business-ului.
"În acest moment, rolul nostru este de a ne asigura ca întreg procesul de insolvență cu reorganizare să se desfășoare în termeni legali, transparenți, prin îndeplinirea tuturor cerințelor impuse de un astfel de proiect, astfel încât compania să beneficieze de un plan viabil de redresare, care să includă majorare de capital, plan de investiții, asigurarea locurilor de muncă etc.
Grupul din România, recunoscut de către partenerii săi drept un jucător strategic în piețele în care activează, este o entitate solidă și stabilă financiar, care a susținut constant, încă de la preluare, business-ul din Spania din punct de vedere operațional, comercial și financiar. Estimăm că vom închide semestrul I 2020 cu o creștere considerabilă față de rezultatele anului trecut din aceeași perioadă, focusul rămânând în continuare pe atingerea obiectivelor strategice trasate pentru anul în curs.
Proiectul din Spania îl privim ca pe o experiență din care am învațat multe lucruri care ne vor fi de folos pe viitor. Situația complet neprevăzută cauzată de pandemia de Covid-19, corelată cu competitivitatea pieței spaniole precum și diferențele culturale, cât și distanțele dintre cele 2 țări ne-au demonstrat în cadrul acestui proiect cât de important este arealul geografic apropiat în momentul luării unei decizii de extindere a business-ului.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Netopia Payments intră pe o nouă nișă - va ajuta restaurantele să găsească furnizori de servicii de livrareÎn continuare ne vom concentra pe consolidarea poziției pe care o ocupăm pe piața din România, care prezintă numeroase oportunități de creștere și dezvoltare.
Rămânem în continuare deschiși oportunităților de extindere prin achiziția unor jucători cu notorietate din sectorul alimentar pentru atragerea de noi volume, alături de impulsionarea canalului de export, care a devenit unul din pilonii strategiei adoptate, precum și de intrarea pe noi categorii", spunea atunci directorul general al Scandia Food pentru Profit.ro.
La momentul preluării de către Scandia Food, conform datelor prezentate atunci, compania spaniolă avea o capacitate de producție de aproximativ 5.500 tone conserve tranzacționate, din care peste 15% exportate în Portugalia, Franța, Germania, Italia, Japonia, Suedia, Norvegia, Croația, Luxemburg, Venezuela, Columbia, Statele Unite, Costa Rica și Puerto Rico.
Scandia Food are în portofoliul său branduri precum Scandia Sibiu, Bucegi, Sadu și Lotka și exportă produsele în toate țările Uniunii Europene, Canada și Republica Moldova. În 2019 a adăugat în portofoliu brandul Sunset - produse de tip caju, fistic, fructe nobile.
În septembrie 2016, Scandia Food a cumpărat și fabrica de conserve Rotina din Hunedoara de la antreprenorii locali Ion Pîrjol și Marcel Manole, care o dețineau în proporții egale.
În România, Scandia Food a avut, în pandemie, o nouă creștere, încheind anul 2020 cu afaceri de 373,9 milioane lei (273 milioane lei în 2019) și un profit net de 8,5 milioane lei (6 milioane lei în anul precedent), cu aproape 700 de angajați.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Familia Gagiu, proprietara Pieței Vitan, construiește un ansamblu rezidențial și un Mega Image. „Nu mi-e teamă, banii se fac pe timp de criză și război!“Fabrica Scandia de la Sibiu își are originile în 1922, când a fost înființată de germanul Josef Theil, iar în 2001 a fost preluată de actualii proprietarii, devenind o companie cu capital integral privat. În 2010, acționarii au investit 40 milioane euro într-o nouă fabrică la Sibiu.
Ulterior, compania intrat și pe segmentul de restaurante, deținând 3 restaurante în București, în marile centre comerciale.
Profit.ro a anunțat anterior că Scandia pregătește și o investiție de peste 30 de milioane de euro pe piața imobiliară din Sibiu. Recent, compania a cumpărat o nouă fabrică și a intrat pe nișa produselor congelate.