Luna decembrie aduce, de regulă, cele mai mari vânzări pentru retaileri, fie că operează în industria bunurilor de larg consum, fie în cea a materialor de construcții sau mobilei. Magazinele fizice își cresc însă vânzările tot mai puțin de la un an la altul. În schimb, comerțul online a crescut, arată termene.ro.
Nu doar magazinele fizice înregistrează o majorare a vânzărilor, ci și cele online și chiar cu câteva zeci de procente, dat fiind apetența românilor pentru cadourile de Sărbători pentru cei dragi,
Datele de la Statistică, sunt însă destul de modeste, raportat la alți ani.
Așa cum ne-am obișnuit deja, în lunile noiembrie – decembrie aproape toate numele mari au deschideri de magazin, semn evident că vor să prindă finalul de an.
Retailul alimentar, în top
Retailul alimentar se numără printre sectoarele care au avut cel mai mult de profitat de pe urma vârfului de vânzări din luna decembrie din ultimii ani, cu un avans care ajungea și până la 20%. Creșterea s-a temperat, însă, în ultima perioadă. Trebuie precizat că luna decembrie aduce în mod normal undeva la 10-15% din totalul vânzărilor anuale, adică undeva la 3,5-5 miliarde de euro. În 2023, situația a fost cu totul alta.
La nivelul anului trecut, de exemplu, retailul românesc nu a mers extraordinar, atingând o valoare totală de 36 de miliarde de euro, cu 11% mai mult decât în 2022, un ritm peste rata anuală a inflației de 10,4%. Nu putem să nu remarcăm că 2023 a fost și anul cu cele mai puține deschideri de magazine din ultimii cinci ani, dar și cu vânzări mai degrabă moderate în decembrie, raportat la așteptările comercianților.
„În decembrie 2023, considerat vârful de vânzări de peste an (Crăciun, Revelion etc.), comerțul cu amănuntul a scăzut, în serie ajustată, față de luna noiembrie 2023, cu 0,2%. Datele din ianuarie (recul de 22%) vin să confirme tendința îngrijorătoare”, se arata într-un studiu publicat de Frames în februarie 2024.
CITEȘTE ȘI Inteligența Artificială la XTB: Tehnologie pentru eficiență și inovațieDe altfel, nici pentru acest an așteptările nu sunt foarte mari, dat fiind contextul socio-economic actual. Comercianții speră ca măcar să se ridice peste nivelul din celelalte luni.
Vânzările online, pe val
Dacă magazinele fizice au intrat într-un con de umbră după câte se pare, pentru comerțul online prognozele stau ceva mai bine.
Luna decembrie, perioadă a Sărbătorilor de iarnă, aduce magazinelor online vânzări cu 28% mai mari decât media lunară anuală, se arată într-un studiu realizat de Aqurate, platformă SaaS bazată pe Inteligență Artificială (AI) ce crește conversiile din eCommerce prin interpretarea datelor, care are la bază vânzările din decembrie 2023.
„Sărbătorile de Crăciun sunt un nou vârf al perioadei de cumpărături, în eCommerce. Și de această dată, am analizat un eșantion reprezentativ de magazine online, iar măsurătorile arată o creștere generală a vânzărilor de 28%. Ce vedem diferit față de Black Friday, altă perioadă de maxim de care doar ce am trecut, este un accent mai mare pe mobilier, echipamente și accesorii, și o reducere a creșterii pentru o zonă esențială de Black Friday, categoria electronicelor”, declara Vlad Marincaș, CEO și cofondator Aqurate.
În topul creșterilor la vânzările înregistrate în decembrie se află categorii precum mobilier – 58,8%, echipamente și accesorii – 53,4%, produse pentru copii și bebeluși – 50,9%, cărți și multimedia – 48,8%, artă și divertisment – 27,8%, alimente, băuturi și tutun – 27,6% și electronice – 23,5%.
2024, un an sub așteptări
În primele nouă luni din 2024, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut atât ca serie brută cu 8,4%, cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 7,7%, față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS).
CITEȘTE ȘI Prețurile mondiale la alimente au ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimele 19 luniVânzările de produse nealimentare au cunoscut un avans de 14,2%, în timp ce vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au fost mai mari cu 4,1%, iar comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate de 3,6%, maui arată datele INS.
Luna trecută, printre rețelele de retail alimentar care au deschis noi magazine se numără lanțuri precum PENNY, Lidl, Profi, Auchan, Carrefour și Kaufland.
Luna decembrie a început în forță. Pe 5 decembrie, a fost inaugurat un nou magazin JYSK în Beiuș, ceea ce a măriut rețeaua la 144 de magazine în România. O zi mai târziu, pe 6 decembrie, Dedeman, liderul național în retailul materialelor de construcții și al amenajărilor interioare, deținut de famailia Pavăl, a deschis pe 6 decembrie, în Pașcani, un magazin de 14.000 de mp. Este al treilea din județul Iași și al 63-lea la nivel național.
Deschideri de magazine pe repede înainte
Retailerul Flanco a deschis pe data de 6 decembrie cel de-al patrulea magazin al său din Ploiești și cel de-al 13-lea magazin Flanco Smart Discounter. Până la finalul anului, retailerul va ajunge la 16 magazine Flanco Smart Discounter, ceea ce înseamnă o investiție de 5,5 milioane de lei. Până la finalul anului, mai sunt planificate trei inaugurări, în Târgu-Frumos, Codlea și Huși.
În același timp, pe 11 decembrie Kaufland deschide un magazin la Moinești- Bacău, iar pe un altul la Călărași, în timp ce la București Senic Gross&Market, rețeaua de supermarketuri cu capital 100% românesc, deschide prima sa unitate din București. Lidl se află și el pe listă, cu o unitate nouă în Comuna Vladimirescu din Arad și sunt doar câteva exemple din retailul alimentar, cel mai dinamic, după câte se pare. Există, însă și o excepție, rețeuaua „La Cocoș”, care a întârziat cu deschiderea supermarketului de tip cash&carry de la Brașov, amânat pentru 24 ianuarie 2025, deși inițial s-a vorbit de octombrie 2024.
De asemenea, Trendyol, unul dintre cele mai importante marketplace-uri internaționale de e-commerce, a confirmat Profit.ro că deschide primului său depozit din România. Centrul logistic are o suprafață de 50.000 mp și va genera până la 250 de locuri de muncă. Acesta se află în Ștefăneștii de Jos, județul Ilfov și va fi operațional din decembrie. Primele livrări către clienți ar urma să fie efectuate la începutul anului 2025, teoretic, cel puțin.