Retailerii de îmbrăcăminte din Europa și America au acumulat stocuri nevândute și au decis să își reducă comenzile pentru sezonul de primăvară astfel că fabricile de textile din Bangladesh trec printr-o perioadă dificilă, transmite Reuters.
Industria globală de textile suferă încă de pe urma unui an 2020 dezastruos și mizează pe o revenire care este însă amenințată de un nou val de măsuri de carantină și campaniile naționale de vaccinare cu rezultate diferite. În plus, o parte dintre marii retaileri se confruntă cu stocurile mari de haine de anul trecut, care în mod normal ar fi fost eliminate cu prilejul soldurilor. De exemplu, lanțul britanic Primark a dezvăluit că are în depozite stocuri de haine în valoare de 150 milioane de lire sterline (205 milioane de dolari) din sezonul primăvară/vară 2020 și aproximativ 200 milioane de lire sterline din sezonul toamnă/iarnă, scrie Agerpres.
Ca o dovadă a amplorii acestor stocuri, firma de consultanță McKinsey estimează că la nivel mondial valoarea hainelor nevândute, aflate în magazine și depozite, variază între 140 și 160 miliarde de euro, mai mult decât dublu față de nivelul normal.
În aceste condiții, lanțul britanic Marks & Spencer și cel german Hugo Boss au decis să facă comenzi mai mici decât de obicei pentru colecția de primăvară din acest an.
"Majoritatea brandurilor se confruntă în prezent cu o situație dificilă. Cred că toată lumea adoptă în prezent o politică conservatoare cu privire la achiziții. Știu că mulți au întârziat plățile", a spus Ron Frasch, partener la firma de private equity Castanea Partners, care colaborează cu mai multe mărci de îmbrăcăminte.
Aceste probleme se repercutează asupra marilor centre de producție de îmbrăcăminte, cum este Bangladesh, ale căror economii depind de exporturile de textile. În prezent fabricile de textile din Bangladesh au probleme în a rămâne deschise. Proprietarii a 50 de fabrici de textile intervievate de Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association au declarat că în acest sezon au primit cu 30% mai puține comenzi decât de obicei, în condițiile în care carantina introdusă înainte de Crăciun în mai multe țări din Europa a fost urmată de o nouă izolare introdusă în luna ianuarie în Japonia.
"În mod normal, comenzile vin cu trei luni în avans. Însă nu avem comenzi pentru luna martie", a precizat Shahidullah Azim, proprietarul unei fabrici de textile din Dacca, printre clienții căruia se numără o serie de retaileri din America de Nord și Europa. "Operăm la 25% din capacitate. Am unele comenzi pentru a menține fabrica în funcțiune în februarie. După acea, nu știu cum va arăta viitorul pentru noi. Este greu de spus cum vom supraviețui", a adăugat Azim.
În condițiile în care închiderea magazinelor amenință să se prelungească până la primăvară, unii retaileri încearcă să vândă cât mai mult posibil din stocurile în exces înainte de a face noi comenzi, susține firma de reciclare a textilelor Parker Lane Group. Directorul general, Raffy Kassardjian spune că, în medie, firma sa procesează 1,5 milioane articole de îmbrăcăminte în fiecare lună însă în luna ianuarie a procesat peste patru milioane de articole, care a fost cea mai aglomerată lună din istoria sa.
Anul trecut a fost unul sumbru pentru industria de îmbrăcăminte, în condițiile în care vânzările au scăzut cu 17% comparativ cu 2019, potrivit firmei Euromonitor. În plus, estimările pentru 2021 variază între o cădere de 15%, potrivit unui scenariu pesimist al McKinsey, și o revenire de 11% prognozată de Euromonitor.